Senaste nytt

SAS EuroBonus MC - Problem i USA

Har haft problem på några ställen i USA då magnetremsan använts. Då butiken manuellt matat in uppgifterna istället har allt funkat fint, så det kan vara ett tips.

Lite off topic:

Jag har haft problem att betala med magnetremsan på bl a 7-Eleven, Family Mart, Lawson i juni i år med SAS EuroBonus MasterCard Premium men den här gången (augusti) fungerar kortet på alla ställen jag använde kortet i Japan där de accepterade MasterCard (och vissa använder endast magnetremsan).
Därför gissar jag att uppdatering har skett på japanska terminaler.

Jag glömde uppdatera er efter min kontakt med MC! Då den initiala kontakten var katastrof (läs: "kan finnas smuts på chippet" ...) så krävde jag en ordentlig utredning. Blev vädligt mycket fram och tillbaka tills jag fick prata med någon tekniskt ansvarig. Problemet med korten i USA är känt och felet låg i "ett tekniskt fel i magnetremsan som gjorde det omöjligt för vissa specifika terminaler i USA att läsa av dem". Jag fick tre helt nya kort med samma kortnummer utskickade ganska nyligen!

Som kompensation för strulet drog de av årsavgiften på ett point earner-kort. Inte mycket, men något i alla fall.

Jag hade också problem med kortet i USA i slutet av juli. Skrev ett brev till kundtjänst och fick det här käcka svaret:

Hej!
Det ser ut som du försöker göra ett blipköp. Det verkar vara så att vissa ställen i USA har problem med europeiska kort. Försök dra magnetremsan så ska det funka.

Det ser ut som du försöker göra ett blipköp. Det verkar vara så att vissa ställen i USA har problem med europeiska kort. Försök dra magnetremsan så ska det funka.

Haha, det är ju just magnetremsan som verkar ha mest problem...

Har fått ett nytt kort nu. Får se om det fungerar bättre nästa gång jag är i USA...

Hej! Är i Chicago nu och kan bekräfta att det inte funkar att betala med kortet om man använder magnetremsan. Chip funkar bra.

Så problemet verkar kvarstå :(

Toppen