Senaste nytt

SAS EuroBonus MC - Problem i USA

Jag är inte heller någon expert om kreditkort men kan det vara så att infon i chipet var krypterad istället för klartext (som finns på magnetremsan) därför betalning med chipet och betalning med magnetremsan kanske använder olika kommunikationsmetod?
Ja, så kan det vara, men då borde väl inte problemet vara att man inte distribuerat den nya nummerserien korrekt, för det borde ju påverka chipet också tänker jag.

Är det så att kortnumret inte används om man använder chipet? Jag får inte riktigt ihop det annars. Du tror det är nummerserien som inte är utrullad riktigt, men det påverkar bara när man använder magnetremsa efter chip verkar fungera överallt. Om kortnumret inte används när man använder chip vad används då?
Jag är absolut ingen expert jag heller, men jag utgår från att kortnummret finns kvar även om chip används.

Jag är verkligen ingen expert på kortbetalningar (förutom att handla med kort, det är jag bra på) men det tekniska är intressant därför frågar jag.

Är det så att kortnumret inte används om man använder chipet? Jag får inte riktigt ihop det annars. Du tror det är nummerserien som inte är utrullad riktigt, men det påverkar bara när man använder magnetremsa efter chip verkar fungera överallt. Om kortnumret inte används när man använder chip vad används då?
Kortnummer ligger lagrad i chippat tillsammans med dynamiska CVV-koder (iCVV). I terminalen finns en publik krypteringsnyckel och i chippet finns en privat nyckel. Kommunikation mellan chip och kortläsare sker krypterat och kortet genererar olika CVV-koder för olika köp.

Ja, så kan det vara, men då borde väl inte problemet vara att man inte distribuerat den nya nummerserien korrekt, för det borde ju påverka chipet också tänker jag.
Vid näthandeln fungerar kortet ju (varken med chip eller med magnetremsa) så att det är något med kortbolaget eller finansinstitutets databas att göra.

Kortnummer ligger lagrad i chippat tillsammans med dynamiska CVV-koder (iCVV). I terminalen finns en publik krypteringsnyckel och i chippet finns en privat nyckel. Kommunikation mellan chip och kortläsare sker krypterat och kortet genererar olika CVV-koder för olika köp.
Så om det hade varit att själva nummerserien inte var kommunicerad så skulle det påverka både magnetremsa och chip?

Så om det hade varit att själva nummerserien inte var kommunicerad så skulle det påverka både magnetremsa och chip?
Ja, i princip. Men man kan tänka sig ett scenario att de handlare som ännu inte har skaffat chip-läsare har så gamla läsare att de inte längre kan/tillåts uppdateras med nya kort-serier så att det p g a detta finns ett samband med var kortet fungerar eller inte. Svårt att säga - det vanligaste är att läsaren bara bryr sig om de sex första siffrorna (BIN), 525412 för mitt kort, och jag vet inte vad de gamla korten hade för BIN.

Imponerande hur många problem det är med den här produkten
och hur uselt de, både SAS och Mastercard, hanterar klagomål.

Toppen