Senaste nytt

SAS EuroBonus MC - Problem i USA

Skriver lite fakta då jag har en verksamhet som hanterar kort. Visserligen kanske inte detta har med problemet att göra men det kan vara 'bra vetande'.

Chip vs magnetremsa är att USA vägrar släppa magnetremsa. Man tycker att kunden har ett väl inarbetat sätt att ’swipe the card’ och att chip är bökigare (shopping shopping J). EU + övriga världen har arbetat stenhårt i flera år att försöka ta bort magnetremsa då den är väldigt lätt att skimma. Dock stretar US emot väldigt, men positionerna flyttar framåt hela tiden vilket gör att magnetremsa kommer att försvinna. Wireless kommer i viss mån hjälpa till att detta går ännu snabbare.

Varje korthanterare kan på en mängd olika sätt välja HUR man ska hantera magnetremsa. Denna konfiguration kan vara i i själva kortläsaren, terminalen, inlösaren eller banken. Detta gör att även om man går till två olika varuhus inom samma kedja så kan kortet uppföra sig på olika sätt. Det kan faktiskt var så enkelt att en medarbetare har pillat på inställningarna så en kortläsare i en kassalinje inte beter sig som dom andra.

I Sverige (=Norden) så är till 99.99% magnetremsan avstängd. Tyvärr så är oftast inställningarna så här: Kunden stoppar in kortet för att läsa chip, chip går ej att läsa (pga smuts eller annat), terminalen säger då till kunden att ’ta ut kortet och dra kortet med magnetremsa istället’. Kunden drar kortet där kortläsningen på remsan går bra och knappar in PIN ok. Köpet skickas till kortinlösaren och/eller banken. Banken har då en inställning som säger att allting ser ok ut men man tillåter inte köp via magnetremsa. Kunden får meddelande ’köp ej ok’ (och blir förbannad).

Detta är lite kuriosa men som sagt även om det är i US så kan de olika inställningarna göra att det är extremt svårt att se ett ’mönster’ i varför kortet beter sig på olika sätt. US drabbas extra hårt då dom inte har satsat på chipläsare. Det kan iblend helt enkelt vara så att den Amerikanska kortinlösaren får en signal från din Svenska bank att magnetremsa ’ej tillåten’, medan i nästa affär så är det en annan Amerikansk kortinlösare som inte kontrollerar detta.

Jag säger inte att du har fel i sak Tostarp, men det där är inte riktigt min erfarenhet i praktiken.

För det första känner jag att chip har blivit otroligt mycket mer vanligt i nordamerika bara sista året, i kombination med wireless. Visst används det fortfarande en hel del magnetremsa också, men det känns verkligen som att den är på väg bort. (Är det inte 2025 eller något sådant den ska vara helt utrotad?) Även på restuaranger kommer det ofta ut en maskin som man får köra chip+pin i.

I norden stämmer inte heller det du skriver på vad jag brukar se. När chippet inte fungerar så vet jag inte när jag senast inte kunde dra kortet och betala. (Förutom när det visar sig att butiken inte tar AmEx alls i slutändan då...)

Jag säger inte att du har fel i sak Tostarp, men det där är inte riktigt min erfarenhet i praktiken.

För det första känner jag att chip har blivit otroligt mycket mer vanligt i nordamerika bara sista året, i kombination med wireless. Visst används det fortfarande en hel del magnetremsa också, men det känns verkligen som att den är på väg bort. (Är det inte 2025 eller något sådant den ska vara helt utrotad?) Även på restuaranger kommer det ofta ut en maskin som man får köra chip+pin i.

I norden stämmer inte heller det du skriver på vad jag brukar se. När chippet inte fungerar så vet jag inte när jag senast inte kunde dra kortet och betala. (Förutom när det visar sig att butiken inte tar AmEx alls i slutändan då...)

Håller med om att USA har tagit stora kliv framåt. Bara en sådan sak som att kunna tanka bilen UTAN att verifiera med "zip code". Har orsakat många svordomar genom åren, men i våras kunde jag för första gången tanka bilen med chip och kod! Halleluleja.

Det är bara det nya kortet som verkar ha problem.

Min gissning är att när nya kort ges ut måste nya nummerserier distribueras världen över för att tala om att dessa kort finns och får användas. Någonstans där har det nog gått snett hos MasterCard och därför förstår varken handlarna eller SEB vad som är fel.

Nej, chippet verkar fungera överallt. Det tror jag har strulat en gång och då vill jag nog skylla mer på terminalen än något annat.
Jag är verkligen ingen expert på kortbetalningar (förutom att handla med kort, det är jag bra på) men det tekniska är intressant därför frågar jag.

Är det så att kortnumret inte används om man använder chipet? Jag får inte riktigt ihop det annars. Du tror det är nummerserien som inte är utrullad riktigt, men det påverkar bara när man använder magnetremsa efter chip verkar fungera överallt. Om kortnumret inte används när man använder chip vad används då?

Det finns en indikator på magnetspår 2 som talar om ifall ett kort har chip eller ej. Drar man kortet först ska kortläsaren (om den accepterar chip) uppmana kunden att istället sätta in kortet för läsning av chip.
Sätter man in kortet för läsning av chip först och det inte lyckas av någon anledning så kan kortläsaren, enligt konfiguration, uppmana kunden att istället dra kortet. Det beror på vilket försäljningsställe samt kortläsare man hamnar på om detta händer eller inte. Det som då inträffat är att s.k. "fallback" gjorts. Detta kommer markeras i auktorisationen som skickas upp till kortutgivaren. Utgivaren kan då själva bestämma om detta ska accepteras och det kan bero på land, belopp, typ av terminal (inomhus/utomhus) etc.

Använder man kortet i en kortläsare som inte klarar chip ö h t kommer auktorisationen att markeras som magstripe men utan fallback. Även detta bestämmer kortutgivaren om det ska tillåtas. Min erfarenhet är att många utgivare godkänner detta, men de godkänner inte fallback. Eller med andra ord, finns det en kortläsare som ska klara chip men inte gör det så nekas transaktionen. Är det en gammal läsare som fortfarande inte kan läsa chip så godkänns transaktionen. Hur SEB valt att göra med nya korten är svårt att veta, det kan även vara en kombination med olika världsdelar och belopp eller andra faktorer.

Till detta kommer att många kortutgivare nu även låter respektive kund själv bestämma om transaktioner ska tillåtas från olika världsdelar, online m.m.

Jag är verkligen ingen expert på kortbetalningar (förutom att handla med kort, det är jag bra på) men det tekniska är intressant därför frågar jag.

Är det så att kortnumret inte används om man använder chipet? Jag får inte riktigt ihop det annars. Du tror det är nummerserien som inte är utrullad riktigt, men det påverkar bara när man använder magnetremsa efter chip verkar fungera överallt. Om kortnumret inte används när man använder chip vad används då?
Jag är inte heller någon expert om kreditkort men kan det vara så att infon i chipet var krypterad istället för klartext (som finns på magnetremsan) därför betalning med chipet och betalning med magnetremsan kanske använder olika kommunikationsmetod?

Toppen