Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Ärligt talat, ser snart inte poängen med något kreditkort / betalkort (jag räknar mitt AmEx som betalkort då jag har Centurion, men alla andra AmEx är ju rena kreditkort nu för tiden). Det är lixom en ständig jakt / kamp mot utställare / företaget som "erbjuder" det.

Vart är allt detta på väg så att säga?

Ingen e-faktura för mig ännu.

"Roligt" också att SEB kör med skrämsel-taktik för att få folk att betala i samma sekund som fakturan framställs. I appen ligger texten "Observera att det tar 2-3 bankdagar att registrera din betalning" samtidigt som de alltså skickar fakturan med 9-10 dagars förfallotid.

Ingen e-faktura för mig ännu.

"Roligt" också att SEB kör med skrämsel-taktik för att få folk att betala i samma sekund som fakturan framställs. I appen ligger texten "Observera att det tar 2-3 bankdagar att registrera din betalning" samtidigt som de alltså skickar fakturan med 9-10 dagars förfallotid.
När förändringen kommunicerades första gången vet jag att jag ifrågasatte varför många var så upprörda. Men nu tycker faktiskt även jag att detta är riktigt dåligt.

Av någon (ologisk) anledning vill jag alltid betala fakturorna innan lönen kommer för att inte ”ligga en extra månad efter”. Detta ger mig alltså ett par dagars fönster att betala fakturan från att den syns i min internetbank.

Och ja, jag fattar att det låter konstigt att inte vilja ”ligga en månad efter” samtidigt som jag använder kreditkort och att det egentligen kvittar om man betalar innan eller efter lön så länge pengarna finns men det är en princip jag haft sedan min studenttid och man är inte alltid rationell.

Nu är det återigen ihopsmält text:

Visa bifogad bild 174501

SC som i Schiphol och UR som en förkortning av euro, glasklart eller hur? Den typen av precis information man förväntar sig av en bank. Synd att de inte gör samma sak med siffrorna i mitt inbetalda belopp bara.
Samma fel för mig om jag öppnar den pdf som man kan hämta i appen. Däremot om jag öppnar den pdf som kom med efaktura i morse så är den korrekt och har tydliga marginaler. Det är tydligen inte samma...

När förändringen kommunicerades första gången vet jag att jag ifrågasatte varför många var så upprörda. Men nu tycker faktiskt även jag att detta är riktigt dåligt.
Håller med. Det blir väldigt tight om man tex skulle vara utan täckning i några dagar eller helt enkelt inte intresserad av att koppla upp sig och kolla banken på semestern.

Men som tur är så är det väl nästan ingen som har det här kortet som håller på med fjantigheter som att resa tex.

Men det kanske är ny standard för rese branded kort. Jag noterar att Norwegian visa har samma upplägg (men där har jag såpass låg spend att det kvittar för mig. Det gör det väl egentligen fortfarande på sas eb också men det är irriterande där)

Toppen