Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

När förändringen kommunicerades första gången vet jag att jag ifrågasatte varför många var så upprörda. Men nu tycker faktiskt även jag att detta är riktigt dåligt.
Jag var en av dom (väldigt få) som tyckte detta var åt helvete. Skönt att se att fler börjat inse att det är en väldigt dålig förändring nu när det börjat rullas ut.

Men tyvärr så kan dom göra lite som dom vill så länge det inte direkt finns någon konkurrens. Vi väntar fortfarande på att LH ska komma tillbaka men om det kommer är ju risken att det blir just SEB kort och då lär vi inte se någon förbättring.

Samma fel för mig om jag öppnar den pdf som man kan hämta i appen. Däremot om jag öppnar den pdf som kom med efaktura i morse så är den korrekt och har tydliga marginaler. Det är tydligen inte samma...

Ja, liksom förra månaden verkar det vara en annan variant i appen än hos banken, med olika versioner av samma fel (hopsmält respektive överlappande text). Jag skulle däremot inte säga att en marginal på typ –1 mm är särskilt tydlig.

d71a13f16a6740791ee83d41a5e736c6.png

När förändringen kommunicerades första gången vet jag att jag ifrågasatte varför många var så upprörda. Men nu tycker faktiskt även jag att detta är riktigt dåligt.

Av någon (ologisk) anledning vill jag alltid betala fakturorna innan lönen kommer för att inte ”ligga en extra månad efter”. Detta ger mig alltså ett par dagars fönster att betala fakturan från att den syns i min internetbank.

Och ja, jag fattar att det låter konstigt att inte vilja ”ligga en månad efter” samtidigt som jag använder kreditkort och att det egentligen kvittar om man betalar innan eller efter lön så länge pengarna finns men det är en princip jag haft sedan min studenttid och man är inte alltid rationell.
Samma fel för mig om jag öppnar den pdf som man kan hämta i appen. Däremot om jag öppnar den pdf som kom med efaktura i morse så är den korrekt och har tydliga marginaler. Det är tydligen inte samma...

Håller med. Det blir väldigt tight om man tex skulle vara utan täckning i några dagar eller helt enkelt inte intresserad av att koppla upp sig och kolla banken på semestern.

Men som tur är så är det väl nästan ingen som har det här kortet som håller på med fjantigheter som att resa tex.

Men det kanske är ny standard för rese branded kort. Jag noterar att Norwegian visa har samma upplägg (men där har jag såpass låg spend att det kvittar för mig. Det gör det väl egentligen fortfarande på sas eb också men det är irriterande där)
Jag var en av dom (väldigt få) som tyckte detta var åt helvete. Skönt att se att fler börjat inse att det är en väldigt dålig förändring nu när det börjat rullas ut.

Men tyvärr så kan dom göra lite som dom vill så länge det inte direkt finns någon konkurrens. Vi väntar fortfarande på att LH ska komma tillbaka men om det kommer är ju risken att det blir just SEB kort och då lär vi inte se någon förbättring.
Jag håller helt och hållet med!!! Just nu är det på morgonen 21 april och ingen faktura har dykt upp hos mig. 30 april är en del av en storhelg, så det är max 6 vardagar eller något ditåt att fixa betalningen. Ett upplägg som påminner om lurendrejarbolag som avsiktligt försöker få folk att missa att betala så de får förseningsavgifter, förutom att de tar ut riktigt saftiga kortavgifter till att börja med (som har ökat rejält på senare år)?

Last edited:
Jag håller helt och hållet med!!! Just nu är det på morgonen 21 april och ingen faktura har dykt upp hos mig. 30 april är en del av en storhelg, så det är max 6 vardagar eller något ditåt att fixa betalningen. Ett upplägg som påminner om lurendrejarbolag som avsiktligt försöker få folk att missa att betala så de får förseningsavgifter, förutom att de tar ut riktigt saftiga kortavgifter till att börja med (som har ökat rejält på senare år)?

Om förfallodagen infaller på en dag som inte är bankdag är förfallodagen enligt lag nästkommande bankdag. Detta är etablerad praxis åtminstone sedan romarriket, och formaliserat åtminstone sedan 1800-talet.

Huruvida förfallodagen är en del av en "storhelg" har ingen bäring på din betalningsplikt.

Åh, minns hur det var förr.. Gratis både MC och Diners för Gold och Amex kostade typ 1500kr/år, eller så har jag drömt alltihop ;)
Om förfallodagen infaller på en dag som inte är bankdag är förfallodagen enligt lag nästkommande bankdag. Detta är etablerad praxis åtminstone sedan romarriket, och formaliserat åtminstone sedan 1800-talet.

Huruvida förfallodagen är en del av en "storhelg" har ingen bäring på din betalningsplikt.
Det stämmer visserligen men SEB går ju runt detta genom att flytta förfallodagen till sista bankdagen före helgdag.
Låt säga att de "noramalt" borde förfalla den 30e varje månad, exempelvis i maj så skulle det enligt dig då vara okej att betala 1 Jun men istället så väljer SEB kort att flytta förfallodagen till den 29e Maj.

Åh, minns hur det var förr.. Gratis både MC och Diners för Gold och Amex kostade typ 1500kr/år, eller så har jag drömt alltihop ;)

Det stämmer visserligen men SEB går ju runt detta genom att flytta förfallodagen till sista bankdagen före helgdag.
Låt säga att de "noramalt" borde förfalla den 30e varje månad, exempelvis i maj så skulle det enligt dig då vara okej att betala 1 Jun men istället så väljer SEB kort att flytta förfallodagen till den 29e Maj.

Enligt svenska lagstiftningen, inte mig. Liten, men ack så viktig korrigering.

Om det stämmer att de ful-flyttar förfallodatum tar jag tillbaka min invändning. Det låter sliskigt.

. 30 april är en del av en storhelg
Formellt, och bank-och-lagmässigt är den inte det. 1 maj är helgdag. 30 April är en helt vanlig dag.

Japp. Dock inte typiska "halv dagar som inte är helgdag" eller tex "klämdag", som vi ofta tänker ingår i helgen men inte gör det.

Enligt svenska lagstiftningen, inte mig. Liten, men ack så viktig korrigering.

Om det stämmer att de ful-flyttar förfallodatum tar jag tillbaka min invändning. Det låter sliskigt.
Se tabellen som @intuition delade tidigare i tråden.
Råkar du ha en länk?
Jag har tittat efter den och inte hittat, utan allt jag hittar är att man hänvisar till appen som bara visar nästa brytdatum.

Google t.o.m. påstår att det inte finns en publik tabell, fast det är ju iofs AI, såatte:
Visa bifogad bild 174490

-- Tillagt
Äsch, glöm det. Hittade det inne i en FAQ under frågan "När ska min faktura vara betald":
Visa bifogad bild 174491

Så den tabellen svarar dessutom på frågan "Kan man lita på att fakturan skickas mellan 17.e och 19.e som SEB påstår?"...

De kör alltså med brytdatum så sent som den 20.e i augusti, dvs logiken verkar vara att fakturadatum är 10 dagar före förfallodatum och att förfallodatum kan hamna lite varsomhelst.

Se tabellen som @intuition delade tidigare i tråden.

Min marsfaktura ställdes ut 18/3 med förfallodatum 30/3. Det låter snarare för mig som att de avsiktligt explicit följer lagen än att de försöker ducka den. 10 dagar från 18/3 infaller på en lördag vilket SEBs system föredömligt justerat till nästkommande bankdag.

Toppen