Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Frågan är om man ska slå till på ett debitkort från Klarna och bara ta 500nivåp från SEB varje månad, blir ju typ som att handla med debitkort ändå nu. Fördel är jag slipper risk med sämre creditscore om oanvänt SAS MC. Detta används och maxas bara på de (allt färre) 2x helgerna.

... Vad gäller frågan om brytdatum så flyttar det runt varje månad, det finns en tabell för kommande år på Sas MC's hemsida.
Råkar du ha en länk?
Jag har tittat efter den och inte hittat, utan allt jag hittar är att man hänvisar till appen som bara visar nästa brytdatum.

Google t.o.m. påstår att det inte finns en publik tabell, fast det är ju iofs AI, såatte:
Skärmavbild 2026-04-20 kl. 10.28.02.png

-- Tillagt
Äsch, glöm det. Hittade det inne i en FAQ under frågan "När ska min faktura vara betald":
Skärmavbild 2026-04-20 kl. 10.32.11.png

Så den tabellen svarar dessutom på frågan "Kan man lita på att fakturan skickas mellan 17.e och 19.e som SEB påstår?"...

De kör alltså med brytdatum så sent som den 20.e i augusti, dvs logiken verkar vara att fakturadatum är 10 dagar före förfallodatum och att förfallodatum kan hamna lite varsomhelst.

Last edited:
I versionen av fakturan som dök upp i min internetbank idag är layouten något justerad:
1. […]
2. […]
3. Man har "åtgärdat" den hopsmälta texten, genom att i stället skriva ovanpå den andra texten när det inte får plats.

Igår:
310381eb3b6ff1aa557a448b3466ada1.jpg

Idag:
423e64731791e89573c06e7c4a2d793e.jpg

Nu är det återigen ihopsmält text:

Skärmavbild 2026-04-20 kl. 09.13.17.png

SC som i Schiphol och UR som en förkortning av euro, glasklart eller hur? Den typen av precis information man förväntar sig av en bank. Synd att de inte gör samma sak med siffrorna i mitt inbetalda belopp bara.

Frågan är om man ska slå till på ett debitkort från Klarna och bara ta 500nivåp från SEB varje månad, blir ju typ som att handla med debitkort ändå nu. Fördel är jag slipper risk med sämre creditscore om oanvänt SAS MC. Detta används och maxas bara på de (allt färre) 2x helgerna.
Risken är väl att de i princip nollar din kredit och då blir det ju svårt att maxa under 2x helger.

"Din kreditgräns kan sänkas vid behov, men aldrig till ett belopp under det du redan utnyttjat. Du informeras minst två månader i förväg."
Från mailet om ändringen.

Risken är väl att de i princip nollar din kredit och då blir det ju svårt att maxa under 2x helger.

"Din kreditgräns kan sänkas vid behov, men aldrig till ett belopp under det du redan utnyttjat. Du informeras minst två månader i förväg."

Du tolkar det som ”ett belopp under det du redan utnyttjat” under innevarande fakturaperiod? Jag tolkade det som någonsin. (Mindre relevant för mig med SEB Kort, hade kunnat bli aktuellt med Amex där jag fortfarande har onödigt hög kredit.)

Edit: Jag tolkade alltså detta som att de menade på deras initiativ, inte kundens, men det kanske inte var det de menade. Det var det där med att utrycka sig precist…

Last edited:

Jag tror det där avser när man själv vill sänka gränsen.
Däremot finns det här i T&C om påtvingad nedgradering av beviljat belopp:

Om en Kortinnehavare är Inaktiv har SEB Kort rätt att sänka Kortinnehavarens Kreditbelopp enligt följande:
• Om Kreditbeloppet överstiger 50 000 kronor kan Kreditbeloppet sänkas till 20 000 kronor
• Om Kreditbeloppet är mellan 20 000 och 50 000 kronor kan Kreditbeloppet sänkas till 10 000 kronor
• Om Kreditbeloppet är mellan 5 001 och 20 000 kronor kan Kreditbeloppet sänkas till 5 000 kronor
SEB Kort har därutöver rätt att sänka Kortinnehavarens Kreditbelopp till 5 000 kronor om Kreditbeloppet överstiger
5 000 kronor och Kortinnehavaren har varit Inaktiv i mer än 24 månader.
För att inte omfattas av sänkningen av Kreditbeloppet måste Kortinnehavaren genomföra minst ett köp eller uttag
inom angiven tidsperiod.
SEB Kort har rätt att säga upp Avtalet om Kortinnehavaren varit Inaktiv mer än 36 månader. Om Avtalet sägs upp
kommer SEB Kort att notifiera Kontohavare på det sätt som anges i punkt 23. ”Avtalstid och uppsägning av Avtal”
samt punkt 21. ”Kommunikation och meddelanden”

Men inaktiv definieras såhär:
Inaktiv/inaktivitet: Avser när en Kortinnehavare inte har genomfört ett köp eller uttag med Kortet under en
sammanhängande period av minst 12 månader

Någon som fått e-fakturan till sin bank än? Det har alltid tagit några dagar från att den synts i appen till e-fakturan kommit för mig. Inte spelat så stor roll förut men nu när man har tio dagar på sig att betala känns det lite tight om det fortfarande ska ta några dagar för den att dyka upp.

Du tolkar det som ”ett belopp under det du redan utnyttjat” under innevarande fakturaperiod? Jag tolkade det som någonsin. (Mindre relevant för mig med SEB Kort, hade kunnat bli aktuellt med Amex där jag fortfarande har onödigt hög kredit.)

Edit: Jag tolkade alltså detta som att de menade på deras initiativ, inte kundens, men det kanske inte var det de menade. Det var det där med att utrycka sig precist…
Precis jag tolkar det som att de (SEB Kort) kan bestämma sig för att sänka din kreditgräns men då inte under en nivå som du har utnyttjad. Dvs. om @M.K bara köper ett paket tuggummi för 10kr varje månad så kan de i princip nolla hans kredit. Men det är ju väldigt otydligt.
Jag tror det där avser när man själv vill sänka gränsen.
Däremot finns det här i T&C om påtvingad nedgradering av beviljat belopp:

Men inaktiv definieras såhär:
Anledningen till att jag tror det handlar om att de (SEB kort) kan sänka är för varför skulle man annars "informeras minst två månader i förväg"?
Blir ju svårt för SEB att meddela mig om att jag vill sänka min kreditgräns 2 månader före jag meddelar dom tänker jag men med tanke på otydligheten i texten kan det ju vara syftningsfel att de menar att jag måste meddela dom..

Toppen