Senaste nytt

SAS Eurobonus mastercard, nya villkor från 15 november

Ok. Men kan du förklara för mig, som om jag vore du i huvudet, varför min känsla är fel om att jag nu blir av med mer pengar än om det hade tuffat på som det gjort innan.
Hur menar du? Varje "sak du handlar" får du naturligtvis betala en gång i framtiden på en kommande faktura. Varför skulle du "bli av med mer pengar" för att perioderna ändras? Tänker du på någon form av ränteeffekter eller?

Hur menar du? Varje "sak du handlar" får du naturligtvis betala en gång i framtiden på en kommande faktura. Varför skulle du "bli av med mer pengar" för att perioderna ändras? Tänker du på någon form av ränteeffekter eller?
Jag är som sagt helt blind när det kommer till siffror, perioder osv. Så här känns det för mig:
I slutet av februari betalade jag för en månads inköp.
I slutet av mars betalade jag en månads inköp.
I slutet av april betalar jag en och en halv månaders inköp.
I slutet av maj betalar jag för en månads inköp.
I slutet av juni betalar jag för en månadsinköp.
osv osv.

I mitt tröga lilla huvud så blir det för mycket. Det är säkert inget som blir fel, jag försöker bara förstå.

Du blir inte av med några pengar alls....

Se det som att när du blippar ditt kort så får du uppskov med att betala till en tidpunkt i framtiden. Det som nu händer är att den tiden blir kortare framöver. Och i övergången (den stora fakturan) så har du en mix av inköp med längre uppskov och köp med kortare uppskov. Totalsumman du ska betala i slutändan är densamma.

Jag är som sagt helt blind när det kommer till siffror, perioder osv. Så här känns det för mig:
I slutet av februari betalade jag för en månads inköp.
I slutet av mars betalade jag en månads inköp.
I slutet av april betalar jag en och en halv månaders inköp.
I slutet av maj betalar jag för en månads inköp.
I slutet av juni betalar jag för en månadsinköp.
osv osv.

I mitt tröga lilla huvud så blir det för mycket. Det är säkert inget som blir fel, jag försöker bara förstå.
Du betalar det du köper, inget annat.
Innan betalade du för köp gjorda 1a till sista varje månad. Framöver betalar du köp gjorda 19e månad 1 till 18e månad 2.

Det är bara dina brutdatum som ändrats, och för att de ska kunna ändras blir en månads betalning summan av inköp gjorda under 1,5 månad.

Du blir inte av med mer pengar i sig, men du blir av med pengarna tidigare.

Tänk tillbaka på när du startade kortet. Den första räkningen kom ju inte direkt du gjorde köp utan den kom först efter ca en månad och hade ytterligare en månad innan den skulle betalas. Det var alltså 1-2 månader du spenderade pengar utan att betala för dem.

Det SEB nu har gjort är att korta ner den tiden i efterhand. Eftersom alla som redan har kortet har sin rytm och betalat för en månads inköp ca 1 månad i efterskott så har SEB lagt 1,5 månaders inköp på en räkning och därmed så att säga tagit tillbaka en halv månads inköp som vi alla tidigare hade efterskottsbetalning på

Ok. Men kan du förklara för mig, som om jag vore du i huvudet, varför min känsla är fel om att jag nu blir av med mer pengar än om det hade tuffat på som det gjort innan.
Haha, försöker med ”Totte får förändrade villkor” :D

Först. Instämmer med föregående, du förlorar inga pengar på detta, du betalar det du handlat. (OBS! Om du betalar ränta kan det vara annorlunda?).

Att det blir 1,5 månad att betala nu beror på att din förändring sker nu. Dvs att brytdatum flyttas från kring månadsskiftet till kring mitten av månaden.

1. Tidigare betalade du för t ex hela mars (1~31/3) i slutet av april (30/4).
2. Nu betalar du för hela mars plus halva april (1/3~19/4) i slutet av april (30/4).
3->. Nästa månad betalar du för halva april och halva maj (20/4~18/5) i slutet av maj (31/5).

Hur mycket kan snålbanken tjäna på detta? Irriterande ändring och som liten protest använder jag nu mest Amex Plat+ första halvan av månaden till nytt brytdatum. Något färre poäng om EB men flexibilitet med uttag.

Annat alternativ är att skippa SAS MC helt, bara ett litet köp för 500nivåp/mån och använda andra kort. Det hade jag definitivt gjort med Elit kvar.

Detta är samma one-off som vissa företag gör när dom ändrar - dvs tvingar underleverantörer till längre betaltider, Volvo är ökänt för detta, du kanske hade 30 dagar plötsligt vart det 60 dagar och jag tror man ändrat till 90 dagar, men sedan kom nog en lag som tvingade till max 30 dagar igen - betalningstiden. Man tjänar lite "här och då", och jag kan tänka mig att SEB säljer det som "du får alltid betaldag lika med den sista i månaden" (men det har det nog varit i praktiken ändå - men vad spelar en vit lögn för roll?). I det långa loppet är det värdelöst dock - det ändrar inte på faktumet. Iofs SEB minskar en viss risk iofs, eftersom det är 15 dagar kortare "risk" på utestående köp - men det borde verkligen inte spela någon roll....

Detta är samma one-off som vissa företag gör när dom ändrar - dvs tvingar underleverantörer till längre betaltider, Volvo är ökänt för detta, du kanske hade 30 dagar plötsligt vart det 60 dagar och jag tror man ändrat till 90 dagar, men sedan kom nog en lag som tvingade till max 30 dagar igen - betalningstiden. Man tjänar lite "här och då", och jag kan tänka mig att SEB säljer det som "du får alltid betaldag lika med den sista i månaden" (men det har det nog varit i praktiken ändå - men vad spelar en vit lögn för roll?). I det långa loppet är det värdelöst dock - det ändrar inte på faktumet. Iofs SEB minskar en viss risk iofs, eftersom det är 15 dagar kortare "risk" på utestående köp - men det borde verkligen inte spela någon roll....
Det är ju på marginalerna man spelar, men tror det mer än "risk" handlar om att kapa antalet dagar pengarna är utestående = dagar man själv är skuldsatt för köpet. Det kan låta som småsaker, men ifall det är ett säljargument att ha "upp till 60 dagar betaltid" är det ändå något som kostar att sitta ute med pengarna innan kunden betalar fakturan.

Helt på samma sätt som med ditt Volvo-exempel. Man använder sina underleverantörer som finansieringskälla.

Toppen