Nej
@Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!
Fast det är väl inte intressant huruvida någon köper mitt resonemang eller inte, vad som är intressant är åt vilket håll SAS drar. Hur SAS värderar och räknar på lojaliteten hos någon som har ett kreditkort och genererar intäkter den vägen eller någon som flyger mycket? Varför är någons lojalitet som flyger mycket värd mer för SAS än den som spenderar med sitt kreditkort när vinsterna från dessa två är jämbördiga? En annan intressant aspekt är hur SAS ser på sina LTG när de uppnått sin status. Vad händer då? Kommer den frekvente resenären att flyga mindre, fortsätta vara lojal mot SAS etc. vs. kommer kortinnehavaren fortsätta spendera med kortet eller kommer innehavaren byta? Syftet med LTG är inte bara en belöning för hårt arbete utan en försäkran för fortsatt lojalitet fast med mycket lägre krav på motprestation som givetvis triggar en hel del frekventa resenärer att flyga SAS under en 10-års period och likväl trigga kortinnehavaren att har kvar sina kort under en 10-års period och spendera med dessa. Om SAS öppnar upp denna möjlighet för människor som inte har tiden eller ett jobb som kräver att man flyger in kortet det så bör detta skapa en starkare lojalitet mot varumärket SAS även i framtiden.
Diskussionen återkommer alltid till de "finare" SAS-resenärerna som minsann flyger ihop sitt Guldkort med legs skall ha bättre förmåner än kort-innehavarna för annars kommer de att sluta flyga med SAS. Romantiseringen av den frekvente resenären som någon slags hjälte som skall belönas med Guld och gröna skogar för sin lojalitet blir lätt överdriven ibland.
Visst, SAS-slogan är "We are travelers" men snart kommer en ny slogan lanseras som blir "We are spenders".
Flygbranschen är under konsolidering och det finns indikatorer att vi kommer få en liknande struktur som USA där fyra stora bolag dominerar. Att SAS genom sitt lojalitetsprogram och starka varumärke i Norden försöker hitta alternativa intäktsströmmar är en bra väg att gå och de har uttryckt att Eurobonus skall bli ett livsstilsprogram där medlemmarna uppmanas att spendera pengar på, gärna med SAS AMEX, olika typer av varor och tjänster som tillhandahålls av olika leverantörer. Det kan bli så att SAS blir ett rent platformsföretag där flyg bara är en verksamhet i mängden. Amazon började med böcker, nu har de köpt Whole Foods och kränger matvaror i butiker.
Vad är det som säger att SAS bara måste hålla på med flyg i framtiden?