Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så drastiska ändringar kan inte SAS ha gjort så man skulle kunna få Lifetime Gold med till största delen intjänade poäng på inköp med kreditkort. Det vore ju heltokigt med tanke på att man inte ens kvalificerar sej när man flugit in alla poängen eftersom extra poäng på flygningen räknats bort.
Man kan inte ens få guldstatus med hjälp av intjänade poäng på inköp, så självklart kan man inte heller gå lifetime Gold för det

Jag kan tycka att det enda raka vore att om man under en obruten tioårsperiod innehaft gulldstatus så är man kvalificerade, alldeles oavsett hur man fått statusen. Sen kanske man borde fundera på om man exempelvis borde kunna få guldstatus som gåva men det är en annan fråga.

Alf!

Jag vet inte om du skojar eller är uppriktig?! Din besvikelse över att inte ha fått Gold for life är noterad och förståelig. Men här vet jag inte om du medvetet spelar dum eller faktiskt inte känner till att det finns två sorters ”kreditkortspoäng”?
Amex Elite erbjuder 20 000 statusgrundande poäng per år.
SAS Mastercard Premium erbjuder 1000 statusgrundande poäng per månad man använder kortet.

Utöver dessa statusgrundande poäng, får man från dessa ovan nämnda kreditkort (samt några till, exempelvis Amex Premium)
SAS Eurobonus Extrapoäng baserat på hur mycket man har omsatt via sitt kreditkort. Det varierar lite på vilket kort man har, vart och i vilken valuta själva köpet sker men man får mellan 10-50 SAS Eurobonus Extrapoäng per 100 kronor spenderade.

Nu har du upprepat det här med status baserat på ”intjänade poäng på inköp med kreditkort”. Det är inte riktigt, det är inte de poängen man får för själva inköpen som blir statusgrundande utan kortet i sig självt har/erbjuder förmånen.

Ja du får kalla mej dum om du vill, även om det är ett personangrepp. Men jag kan faktiskt inte alla regler om samtliga kreditkort. De du nämnt känner jag till och det ändrar inte på det jag skrev. Du behöver inte idiotstämla någon för att man inte har full koll på vad alla kreditkort ger för bonus.

Det jag ville få fram var att jag tycker det är vansinne om man kan uppnå Guldstatus enbart genom att använda kreditkort och inte ens sätta sin fot på ett flyg. Att sedan få Lifetime Guld pga av det är ett ännu större vansinne. Då har hela konceptet spårat ut.

Men jag noterade att @Golfkillen skrev ett mycket kort och tydligt svar på mina tidigare kommentarer. Det går faktiskt att svara så enkelt utan att raljera om din tolkning av innebörden i varje mening som jag skrivit.

Jag har ingen direkt källa men jag har förstått det som att varken gåva eller "mjuklandning" från Diamond räknas som ett "giltigt" år.
Helt riktigt, man måste varje år tjäna in de 45k baspoäng som krävs. Att få kortet av någon annan eller soft landing så har man inte tjänat in dessa 45k baspoäng och därmed kvalificerar man inte.

Så har jag uppfattat att det fungerar nu åtminstone. Om det ändras om 1 år eller tidigare/senare får man väl låta vara osagt.

Tyvärr tror jag att du har alltför höga tankar om sas konsekvens här. De är ju världsmästare på att vara inkonsekventa.

De *borde* inte räkna in status poängen från Amex och mastercard, det håller jag me dom. Men de har ju vad jag kan minnas varit ganska tydliga med att de faktiskt tänker göra det.
Varför inte? En kund med 2 miljoner i spend på sitt AMEX kort gör att SAS säljer 400 000 poäng till AMEX. Denna poängförsäljning genererar intäkter åt SAS och vem vet, vinsten kanske är högre eller ligger i paritet med om du flygit in 20 000 statuspoäng och då är det väl fullt rimligt att dessa poäng räknas in till lifetime gold.

Jag tror vi får tänka om lite kring att förtjäna ett LTG. Jag förstår att vissa blir upprörda då de anser att det enda sättet att tjäna in ett Guldkort skall vara att flyga för då är man en riktigt viktig kund och för allt slit i flygstolen och tid från familjen så är man de enda rättmätiga innehavarna av ett Guldkort. Så tänker uppenbarligen inte SAS, då värdet och intäktsströmmen från en kund inte nödvändigtsvis är större om man flyger mycket.

Vinsten per biljett i SAS Go light måste vara extremt låg så 45 flighter i Light må generera en intäkt som är högre än ett kreditkorten men vinsten från 45 flighter behöver inte nödvändigtvis vara högre än vad kreditkortspenden genererar. Senaste sänkningen av intjäningen indikerar det låga värdet för en Light-biljett.

Man kan argumentera att du inte behöver spendera något för att få dina baspoäng men varför då ha ett AMEX-kort eller MC-premium? Kortvillkoren är gjorda för att man skall spendera med korten för att få en 2-4-1 eller nå en viss nivå med MC-premium så SAS räknar nog med att flertalet av innehavarna kommer att lägga så mycket spend de kan på kortet.

Indirekt kan vi alltså se indikationer på att SAS går mer mot ett intäkts-baserat lojalitetsprogram. Hur dessa intäkter genereras är dock inte längre enbart knutet till hur mycket man flyger. Lojalitet kan skapas på många sätt och syftet med lojalitetesprogram är trots allt att behålla intäkter och vinst inom företaget. Balansgången blir helt enkelt mellan ”road-warriors” som lämnar SAS och att locka folk att spendera pengar på div. Kreditkort.

Nej @Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!

Varför inte? En kund med 2 miljoner i spend på sitt AMEX kort gör att SAS säljer 400 000 poäng till AMEX. Denna poängförsäljning genererar intäkter åt SAS och vem vet, vinsten kanske är högre eller ligger i paritet med om du flygit in 20 000 statuspoäng och då är det väl fullt rimligt att dessa poäng räknas in till lifetime gold.
I det fallet får du ju inför ett spend requirement också. Idag för du 20,000 statuspoäng med *noll* spend på amex, och en relativt låg fast kostnad. Detta är knappast i närheten av paritet med att ha flugit in 20,000 statuspoäng.

Ett sätt att infria det du har är ju att ta en del av de 400,000 intjänade extrapoängen och växla dem mot baspoäng. Dessa baspoäng kan sedan rimligare räknas mot lifetime gold. Detta eller säga att du får räkna dina Amexpoäng om du har en spend på säg minst en halv miljon.

Mastercard har visserligen en spend requirement, men den är ju 12kr per år (en krona i månaden för att få sina statuspoäng).

Jag är fullt med på att SAS definitivt drar in mer på kreditkorten en på Go Light i många fall. Det är ju därför de droppat intjäningen på Go Light säkerligen.

Som alltid ligger de europeiska några år efter de amerikanska. Där köper man sig status med kreditkorten, och tjänar de stora mängderna miles där, och inte med flyg. Men inte ens de brukar väl ge ut lifetime-status utan att man faktiskt flyger...

Nej @Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!
Fast SAS håller ju inte med dig här. SAS tjänar bättre på kreditkort än att sälja billiga go-biljetter.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen