christiansson
New member
Vad har du sett/hört/fått den informationen? Har du någon källa?squeezen skrev:Ja alla former av statuspoäng tillgodoräknas. Dvs kreditkort räknas.Klicka för att utvidga...
Vad har du sett/hört/fått den informationen? Har du någon källa?squeezen skrev:Ja alla former av statuspoäng tillgodoräknas. Dvs kreditkort räknas.Klicka för att utvidga...
Stått på flera ställen, bl a här "EuroBonus Lifetime Gold Card" - ändrade krav efter sommaren? | Sida 20 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor, att statuspoäng från Amex och MC Premium räknas.Christiansson skrev:Vad har du sett/hört/fått den informationen? Har du någon källa?Klicka för att utvidga...
Sorry, men jag menade mer officiellt snarare än att "jag har en kompis som hörde att...". Eller om det är någon här som fått Livslångt guld tack vare Amex. First person experience alltså, typ.Nikje skrev:Stått på flera ställen, bl a här"EuroBonus Lifetime Gold Card" - ändrade krav efter sommaren? | Sida 20 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor, attstatuspoäng från Amex och MC Premium räknas.Klicka för att utvidga...
Det är ju inte inköp som genererar dessa poäng utan årsavgiften.Alf skrev:Så drastiska ändringar kan inte SAS ha gjort så man skulle kunna få Lifetime Gold med till största delen intjänade poäng på inköp med kreditkort. Det vore ju heltokigt med tanke på att man inte ens kvalificerar sej när man flugit in alla poängen eftersom extra poäng på flygningen räknats bort.Klicka för att utvidga...
Andreas.Net skrev:Det är ju inte inköp som genererar dessa poäng utan årsavgiften.Klicka för att utvidga...
Tyvärr tror jag att du har alltför höga tankar om sas konsekvens här. De är ju världsmästare på att vara inkonsekventa.Alf skrev:Så drastiska ändringar kan inte SAS ha gjort så man skulle kunna få Lifetime Gold med till största delen intjänade poäng på inköp med kreditkort. Det vore ju heltokigt med tanke på att man inte ens kvalificerar sej när man flugit in alla poängen eftersom extra poäng på flygningen räknats bort.Klicka för att utvidga...
Alf!Alf skrev:Så drastiska ändringar kan inte SAS ha gjort så man skulle kunna få Lifetime Gold med till största delen intjänade poäng på inköp med kreditkort. Det vore ju heltokigt med tanke på att man inte ens kvalificerar sej när man flugit in alla poängen eftersom extra poäng på flygningen räknats bort.Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Men de har ju vad jag kan minnas varit ganska tydliga med att de faktiskt tänker göra det.Klicka för att utvidga...
ResenärenLars skrev:Men det är just detta jag undrar. Vad har varit tydligt? När, var, hur har de varit tydliga med detta? Det enda jag har som officiell källa är en kundtjänstmedarbetare som faktiskt verkade vara kunnig och dessutom visat sig ha rätt om andra saker han sagt. Han hävdade att statuspoäng från korten inte räknas in för att bli Lifetime Gold.Klicka för att utvidga...
Man kan inte ens få guldstatus med hjälp av intjänade poäng på inköp, så självklart kan man inte heller gå lifetime Gold för detAlf skrev:Så drastiska ändringar kan inte SAS ha gjort så man skulle kunna få Lifetime Gold med till största delen intjänade poäng på inköp med kreditkort. Det vore ju heltokigt med tanke på att man inte ens kvalificerar sej när man flugit in alla poängen eftersom extra poäng på flygningen räknats bort.Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:Alf!Jag vet inte om du skojar eller är uppriktig?! Din besvikelse över att inte ha fått Gold for life är noterad och förståelig. Men här vet jag inte om du medvetet spelar dum eller faktiskt inte känner till att det finns två sorters ”kreditkortspoäng”?Amex Elite erbjuder 20 000statusgrundandepoäng per år.SAS Mastercard Premium erbjuder 1000statusgrundandepoäng per månad man använder kortet.Utöverdessa statusgrundande poäng, får man från dessa ovan nämnda kreditkort (samt några till, exempelvis Amex Premium)SASEurobonusExtrapoängbaserat på hur mycket man har omsatt via sitt kreditkort. Det varierar lite på vilket kort man har, vart och i vilken valuta själva köpet sker men man får mellan 10-50 SAS Eurobonus Extrapoäng per 100 kronor spenderade.Nu har du upprepat det här med status baserat på ”intjänade poäng på inköp med kreditkort”. Det är inte riktigt, det är inte de poängen man får för själva inköpen som blir statusgrundande utan kortet i sig självt har/erbjuder förmånen.Klicka för att utvidga...
Jag har ingen direkt källa men jag har förstått det som att varken gåva eller "mjuklandning" från Diamond räknas som ett "giltigt" år.Delayed skrev:Sen kanske man borde fundera på om man exempelvis borde kunna få guldstatus som gåva men det är en annan fråga.Klicka för att utvidga...
Helt riktigt, man måste varje år tjäna in de 45k baspoäng som krävs. Att få kortet av någon annan eller soft landing så har man inte tjänat in dessa 45k baspoäng och därmed kvalificerar man inte.jumbooze skrev:Jag har ingen direkt källa men jag har förstått det som att varken gåva eller "mjuklandning" från Diamond räknas som ett "giltigt" år.Klicka för att utvidga...
Varför inte? En kund med 2 miljoner i spend på sitt AMEX kort gör att SAS säljer 400 000 poäng till AMEX. Denna poängförsäljning genererar intäkter åt SAS och vem vet, vinsten kanske är högre eller ligger i paritet med om du flygit in 20 000 statuspoäng och då är det väl fullt rimligt att dessa poäng räknas in till lifetime gold.mha321 skrev:Tyvärr tror jag att du har alltför höga tankar om sas konsekvens här. De är ju världsmästare på att vara inkonsekventa.De *borde* inte räkna in status poängen från Amex och mastercard, det håller jag me dom. Men de har ju vad jag kan minnas varit ganska tydliga med att de faktiskt tänker göra det.Klicka för att utvidga...
I det fallet får du ju inför ett spend requirement också. Idag för du 20,000 statuspoäng med *noll* spend på amex, och en relativt låg fast kostnad. Detta är knappast i närheten av paritet med att ha flugit in 20,000 statuspoäng.Taggen skrev:Varför inte? En kund med 2 miljoner i spend på sitt AMEX kort gör att SAS säljer 400 000 poäng till AMEX. Denna poängförsäljning genererar intäkter åt SAS och vem vet, vinsten kanske är högre eller ligger i paritet med om du flygit in 20 000 statuspoäng och då är det väl fullt rimligt att dessa poäng räknas in till lifetime gold.Klicka för att utvidga...
Fast SAS håller ju inte med dig här. SAS tjänar bättre på kreditkort än att sälja billiga go-biljetter.Alf skrev:Nej@Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!Klicka för att utvidga...