Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold

Status
Stängd för vidare inlägg.

Andreas.Net

Medlem
Nej @Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!
Jag förstår hur du menar, men I och med det faktum att SAS tjänar mer på att folk använder dessa kreditkort än de flyger så förstår jag även SAS ståndpunkt.
Sen så kan man max tjäna in 32000 baspoäng genom kreditkort så man måste faktiskt flyga in minst 13000 poäng, jag har själv fixat mitt EBG på detta sett I två av totalt tre år som EBG.

/Andreas
 

squeezen

Medlem
Jag har ingen direkt källa men jag har förstått det som att varken gåva eller "mjuklandning" från Diamond räknas som ett "giltigt" år.
Jag kan intyga detta då jag under diamond året inte tjänade in motsvarande guld. När sedan gold for life släpptes även innan 65 års ålder och det räckte med 10 år guld så kollade jag med SAS ang mina kval år. De sade då (ca 1.5 år sedan) att mitt dåvarande år (som guld) var inte giltigt då det var soft landing från diamond. ”Innan dess hade du 8 år i rad dock”.

Tack eller stick och brinn, jag vet inte... haha. Varit bättre de inte sagt hur ”nära” det var.

Vad har du sett/hört/fått den informationen? Har du någon källa?
Vet inte om det är så mycket bättre än andras svar. Men (trumvirvel) diamantsupportens kundservice har bekräftat i mail att kreditkorts statuspoäng gäller.

Jag ifrågasatte nämligen detta gentemot softlanding. Då jag de facto hade guld och att deras reglers tills dess varit hemliga (förutom att det hette ”10 år med guld”), svaret var då att man varje år ska tjäna in motsvarande guld i statuspoäng. Vilket flyg och vissa kreditkort ger.
 

Taggen

Medlem
Nej @Taggen, jag köper inte alls ditt resonemang genom att blanda in oloka ekonomiska värderingar av olika poäng. Det är grunkonceptet som skall gälla, det är att om man flyger mycket då får man dessa förmåner. Jag kan sträcka mej till att man får extra poäng för än det ena och andra utan att flyga. Men att göra att man tillgodoräknar sej högre status på SAS, NEJ!

Fast det är väl inte intressant huruvida någon köper mitt resonemang eller inte, vad som är intressant är åt vilket håll SAS drar. Hur SAS värderar och räknar på lojaliteten hos någon som har ett kreditkort och genererar intäkter den vägen eller någon som flyger mycket? Varför är någons lojalitet som flyger mycket värd mer för SAS än den som spenderar med sitt kreditkort när vinsterna från dessa två är jämbördiga? En annan intressant aspekt är hur SAS ser på sina LTG när de uppnått sin status. Vad händer då? Kommer den frekvente resenären att flyga mindre, fortsätta vara lojal mot SAS etc. vs. kommer kortinnehavaren fortsätta spendera med kortet eller kommer innehavaren byta? Syftet med LTG är inte bara en belöning för hårt arbete utan en försäkran för fortsatt lojalitet fast med mycket lägre krav på motprestation som givetvis triggar en hel del frekventa resenärer att flyga SAS under en 10-års period och likväl trigga kortinnehavaren att har kvar sina kort under en 10-års period och spendera med dessa. Om SAS öppnar upp denna möjlighet för människor som inte har tiden eller ett jobb som kräver att man flyger in kortet det så bör detta skapa en starkare lojalitet mot varumärket SAS även i framtiden.

Diskussionen återkommer alltid till de "finare" SAS-resenärerna som minsann flyger ihop sitt Guldkort med legs skall ha bättre förmåner än kort-innehavarna för annars kommer de att sluta flyga med SAS. Romantiseringen av den frekvente resenären som någon slags hjälte som skall belönas med Guld och gröna skogar för sin lojalitet blir lätt överdriven ibland.

Visst, SAS-slogan är "We are travelers" men snart kommer en ny slogan lanseras som blir "We are spenders".

Flygbranschen är under konsolidering och det finns indikatorer att vi kommer få en liknande struktur som USA där fyra stora bolag dominerar. Att SAS genom sitt lojalitetsprogram och starka varumärke i Norden försöker hitta alternativa intäktsströmmar är en bra väg att gå och de har uttryckt att Eurobonus skall bli ett livsstilsprogram där medlemmarna uppmanas att spendera pengar på, gärna med SAS AMEX, olika typer av varor och tjänster som tillhandahålls av olika leverantörer. Det kan bli så att SAS blir ett rent platformsföretag där flyg bara är en verksamhet i mängden. Amazon började med böcker, nu har de köpt Whole Foods och kränger matvaror i butiker.

Vad är det som säger att SAS bara måste hålla på med flyg i framtiden?
 

Jönsson

Medlem
Man måste inse att det enda som betyder något i dessa sammanhang är hur mycket flygbolagen tjänar på varje kund. Det är ju faktiskt väldigt lönsamt med kreditkortskunder som spenderar mycket på sina kort men flyger relativt sällan att få ha sitt guldkort (om det nu är ett incitament att använda kortet så mycket som möjligt), då förmånerna ändå kommer att nyttjas i så begränsad utsträckning. Guldkorten hos de som flyger sällan kostar ju betydligt mindre för flygbolaget än för de kunder som flyger mer frekvent.
 

ulagun

Medlem
Första året som gold for life. Lite nervös inför förnyelsen (hade endast 41000 poäng) men nya guldkortet kom med automatik :)
Som jag nämnt förut att som pensionär resande är detta verkligen guld värt.
Senast nu i veckan från Aten. Grek strulig prioority men fast track och trång men utmärkt LH Lounge är verkligen gold värt för oss pleasure travellers
 

WF789

Medlem
Ingenstans nämndes något om att de bsapoäng man får från Amex Elite eller MC Premium inte skulle gälla.
Jeg snakket med EB-ansvarlig i Oslo, og han sa det ville bli en begrensning dersom man hadde mer enn ett kort som gir statuspoeng. Han kunne ikke si noe mer spesifikt.
 

Nikje

Medlem
Jeg snakket med EB-ansvarlig i Oslo, og han sa det ville bli en begrensning dersom man hadde mer enn ett kort som gir statuspoeng. Han kunne ikke si noe mer spesifikt.
Kan det tolkas som att man inte får ha två Elite/MC Premium per person? Ett Elite och två Premium, 20000+12000+12000=44000 statuspoäng för 6690 SEK. Eller är det otillåtet?
 

NotRyan

Medlem
Kan det tolkas som att man inte får ha två Elite/MC Premium per person? Ett Elite och två Premium, 20000+12000+12000=44000 statuspoäng för 6690 SEK. Eller är det otillåtet?
Kan man ha två EB MC Premium?
Jag vet att man kan ha flera Amex, så två Amex Elite och ett MC Premium går i nuläget = 52 000 statushöjande poäng för 9495 kr, men vad skall man med statusen till då om man inte flyger? Kanske samla tid till Lifetime Gold i och för sig men....
 

maba

Medlem
Någon som vet om det är någon sida på gång där man själv kan se hur man ligger till? Tänkte för de som ännu inte kvalificerat sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen