Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick precis min lapp från AMEX att jag nått upp till voucher nivå. Så att de skulle ha tagit bort *A möjligheter samtidigt som vi har nuvarande dåliga möjligheter att boka AWARD direkt med SAS gör ju att det är ohållbart att behålla AMEX nästa år. Detta skall försäljarna få höra i klar språk när de ringer. Se till att ni också är lika tydliga!

I torsdags ringde jag 018-numret (tallinn?) för att kolla tillgång till BKK i januari. Platser fanns för nedresa på SK-flyg, hem var det TG som gällde vilket innebar lite högre skatter. Tror priset skulle landa på 1700 kr för denna resa per person med AMEX kupongen. Valde jag resa där man flög hem med SK kostade det ca 500 kr.

Är det bekräftat att 2-4-1 endast och endast gäller SK-metall och inte *A?

Informationen finns på SAS icke-publika hemsida för sina agenter. Du kan nog räkna med att detta kommer att träda i kraft allteftersom organisationen blir medveten om uppdateringen.

I torsdags ringde jag 018-numret (tallinn?) för att kolla tillgång till BKK i januari. Platser fanns för nedresa på SK-flyg, hem var det TG som gällde vilket innebar lite högre skatter. Tror priset skulle landa på 1700 kr för denna resa per person med AMEX kupongen. Valde jag resa där man flög hem med SK kostade det ca 500 kr.

Grattis. Det är säkerligen så att det kommer att gå att köra agent-roulette ett tag framöver, men generellt sett räknar jag med att 2-4-1 ska användas på SK-metall hädanefter. (Vilket också är ganska rimligt imho)

Stefan62, är du säker på det? Vi vet jo inte hur kostnaden fördelas mellan AMEX och SAS för detta. För allt vi vet kan det vara AMEX som inte vill betala för att detta skall användas på annat än SAS. Att använda en bonusplats för SAS innebär en alternativkostnad som a) plats någon kanske hade betalat full pris för och b) själva kostnaden för att leverera tjänsten till en medlem. Om man köper en plats av ett partner bolag som t.ex. Star Alliance medlem uppfattar jag att det finns en direkt, variabel kostnad SAS betalar. Om denna nu blir x2 och AMEX inte betalar något av detta är det ingen bra affär för SAS.

Jag spekulerar bara, som flesta andra inlägg här inne i frågan ;) Vi vet helt enkelt inte vad som gäller och här borde SAS och AMEX jurister förtydliga vilka villkor som finns.

Detta är ju riktigt intressant... :)
Personligen har jag ju alltid tolkat det som att det är endast och allenast SK-metall vouchern gäller för. Och jag håller med de som säger att det är logiskt, och också jämför det med andra FFP.
Och för mig är det inga problem med det - men, som också nämns är det ju tillgången på stolar som är intressant och då är det ju C-klass som är av mest intresse för merparten av oss här!
Nu har jag haft tre vouchers att sprätta; Den ena gick på KRN-ORD i fjol för 2 pers i C, i år åkte jag KRN-AGP själv i Eco extra och för nästa år har jag KRN-IAD för 2 pers i C.
Jag håller med om att det inte var helt enkelt att hitta dessa 2 stolar på datum som passade, utan det var mer så att jag fick planera semestern efter dessa datum. Å andra sidan är det awards vi pratar om här och dessa kan man ju inte alltid ta för givet, hur mycket vi än skulle önska det.
Men, givetvis ligger det ett visst gemensamt intresse för både oss som kunder samt Amex/SAS om man verkligen kan använda förmånerna! Visar det sig att det är försvinnande liten chans att boka en biljett, så minskar intresset för kortet - om det inte bara är poängen man är ute efter.

De kunde införa en högre spending limit, varefter voucherresan kan bokas med Pandionvillkor - dvs finns det säten kvar så får du boka din award....

Nä, nu drömmer jag. Klockan är ju fem i tre på natten, bara en sån sak.

Stefan62, är du säker på det? Vi vet jo inte hur kostnaden fördelas mellan AMEX och SAS för detta. För allt vi vet kan det vara AMEX som inte vill betala för att detta skall användas på annat än SAS. Att använda en bonusplats för SAS innebär en alternativkostnad som a) plats någon kanske hade betalat full pris för och b) själva kostnaden för att leverera tjänsten till en medlem. Om man köper en plats av ett partner bolag som t.ex. Star Alliance medlem uppfattar jag att det finns en direkt, variabel kostnad SAS betalar. Om denna nu blir x2 och AMEX inte betalar något av detta är det ingen bra affär för SAS.

Amex är ju förloraren om folk säger upp mina kort (som jag avser göra) för att de inte kan nyttja den då värdelösa vouchern.

Amex är ju förloraren om folk säger upp mina kort (som jag avser göra) för att de inte kan nyttja den då värdelösa vouchern.

Instämmer i att det är Amex som blir/är förloraren, men jag tycker att kort-konceptet i övrigt passar mig så jag behåller det.

Oavsett hur affären SAS/Amex gått till så måste man ju rimligen ha diskuterat antalet EB-platser per flight.

Hur jag än har försökt att anpassa mig med semster så kan jag inte få till en long-haul som passar...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen