Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag åker tex:

STOCKHOLM - PARIS
PARIS - BANGKOK
BANGKOK - HONG KONG
HONG KONG - TOKYO
TOKYO - SEOUL
SEOUL - FRANKFURT
FRANKFURT STOCKHOLM

Hong kong är DESTINATION
Tokyo är stop over i 2 dagar på vägen hem
Resterande stoppar jag i max 1 dygn (under 24 timmar)

Allt detta är i 1 biljett, som kostar 100 000 Us Airways poäng i Första Klass, 80 000 poäng i business eller 60 000 poäng i ekonomi.

Jag menar inte att man måste göra resan på detta sätt men att det finns spännande rutter ifall man vill lägga tid på att stanna någonstans på vägen (tex i Istanbul på väg till Maldiverna eller Bangkok på väg till Singapore eller i Paris på väg till bangkok etc..).

Eftersom detta är lite utanför tråden och OT så vill jag säga att med SAS 241 så är det givetvis mer begränsat men du kan använda biljetten till Chicago och sedan köpa till en biljett till Miami eller liknande.

Last edited:
Men alla har inte oändligt med pengar (som vissa här inne verkar ha :)) och jag flyger GIVETVIS helst Business Class och det är ju goare men att sitta 12h i Economy klarar jag av utan några större problem även om jag är lång... (Älskar när de flyttar långa personer till t.ex. nödutgångar eller stolar med mkt utrymme)
Min fråga är, när ni säger att det bara är värt i Business+++ så är det ju FORTFARANDE dyrt!
100k poäng (Business) i 2-4-1 vouchern eller 50k poäng (Economy) är ju fortfarande en väsentlig skillnad. Det jag inte förstår är varför man inte bara kan köra Economy om man känner att man hellre sparar 50k i poäng? OM man då klarar av att sitta i Economy.

Hmm känns som att jag babblat mest, hoppas ni förstår vad jag menar :)

T.ex. som jag läste i någon annan tråd, nån fick tipset om ett jättebilligt erbjudande, "bara" 10-15.000kr i 1:a klass. Men det är ju fortfarande 10-15.000kr?!

Så, finns det något värde i att använda 2-4-1 i Economy? Ja, man sparar kanske mer pengar i Business+++ men man gör ju fortfarande av med mer pengar/poäng :)

I sak har Du ju helt rätt, men om skatterna är lika för två klasser så är det nog en allmän uppfattning att man vill/ska resa så bra som möjligt.

Om Du läser "Jacobs" reserapporter så förstår Du att det inte bara handlar om transport, kanske inte alls, utan mer om njutning och upplevelser.

Om jag kan få en 1 klass resa för t ex 240000 Eurobonus-poäng till Australien + skatter på kanske 5000 SEK så tar jag ju den, eftersom den är värd så mycket mer om jag skulle köpa den - kring 90 000 - 100 000 SEK med T ex LH/LX + partners.

Jag håller helt med Stefan62
samtidigt som jag förstår ditt resonemang.

Vi här inne (i alla fall jag) ska dock medge att mitt mål alltid är att försöka "maximera" Jag sticker inte under stol men så är det bara. Den kunskap som finns på detta forum om detta (och viljan att dela med sig av den) är så otroligt uppskattad

Kommer avboka en resa för 2 till NRT i C i April (ca 10 dagar i Japan, ingen mileburn), om någon är intresserad av att sitta beredd om platserna råkar studsa tillbaka och blir tillgängliga så kan vi komma överens tidpunkten för avbokningssamtalet... :)

PM för detaljer.

(Edit: har ni en egen IC-resa interkontinentalt som isf ska avbokas närmsta året så kanske jag kan ta den istället :p )

Last edited:
Jag tycker SAS godtycklighet på *A bokningar är minst sagt frustrerande. Nu har jag redan bokat NYC och gjort kringplaner till det men hade helt klart hellre tagit mig till SFO.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen