Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Susanna Edler

Ny medlem
Pratade med SAS idag och killen menade att om man bokar Business eller en plus-bonus-biljett (med sin 2-4-1 voucher) så kan man göra stopover - stämmer det?

Han sa också att det inte går att plocka ihop de olika delsträckorna som man vill utan att om man söker på Star Alliance sida så är det rutterna som dyker upp där som gäller. T.ex. får man där upp ARN-EWR-IAH-SCL men att man på hemvägen då inte skulle kunna åka SCL-IAH-LAS-EWR-ARN eftersom LAS där inte ingår i den ordinarie rutten. Stämmer det? Eller går det att plocka ihop delsträckorna som man vill?
 

Dr. Miles

Expert
Pratade med SAS idag och killen menade att om man bokar Business eller en plus-bonus-biljett (med sin 2-4-1 voucher) så kan man göra stopover - stämmer det?
Det går inte att ha stopover med Star Alliance award, i alla fall inte med 2-4-1 voucher.

Han sa också att det inte går att plocka ihop de olika delsträckorna som man vill utan att om man söker på Star Alliance sida så är det rutterna som dyker upp där som gäller. T.ex. får man där upp ARN-EWR-IAH-SCL men att man på hemvägen då inte skulle kunna åka SCL-IAH-LAS-EWR-ARN eftersom LAS där inte ingår i den ordinarie rutten. Stämmer det? Eller går det att plocka ihop delsträckorna som man vill?
Du har två byte på utresan och tre byte på hemresan i tredje zonen (Nordamerika) vilket inte är tillåtet enligt SAS EuroBonus reglerna.
 

Susanna Edler

Ny medlem
Det går inte att ha stopover med Star Alliance award, i alla fall inte med 2-4-1 voucher.


Du har två byte på utresan och tre byte på hemresan i tredje zonen (Nordamerika) vilket inte är tillåtet enligt SAS EuroBonus reglerna.

Tack för svar!

Gällande min andra fråga så verkar svaret avse det som Star Alliance uttrycker som: "A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award." Det jag egentligen ville veta var om jag kan planera min rutt helt själv eller om jag måste hålla mig till de alternativ som Star Alliance ger mig på sin site, förutsatt att jag håller mig till regeln för antal flight coupons.
 

palmen

Moderator
Tack för svar!

Gällande min andra fråga så verkar svaret avse det som Star Alliance uttrycker som: "A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award." Det jag egentligen ville veta var om jag kan planera min rutt helt själv eller om jag måste hålla mig till de alternativ som Star Alliance ger mig på sin site, förutsatt att jag håller mig till regeln för antal flight coupons.
Du borde kunna planera helt och hållet själv. Du får dock inte ha backtracking, dvs flyga åt fel håll (vilket skulle vara fallet IAH-LAS-EWR). Sen får man inte heller ta några "enorma" omvägar, men så länge du håller dig till någorlunda närmsta vägen så ska det inte vara några problem. Min resa till SFO gick via Frankfurt och Vancouver utan problem. Det hade dock varit väldigt tveksamt om jag kunde åkt Vancouver-Denver-San Francisco istället för direkt Vancouver-SF.
 

fcx

Medlem
Tack för svar!

Gällande min andra fråga så verkar svaret avse det som Star Alliance uttrycker som: "A maximum of 8 flight coupons (segments) are permitted per award." Det jag egentligen ville veta var om jag kan planera min rutt helt själv eller om jag måste hålla mig till de alternativ som Star Alliance ger mig på sin site, förutsatt att jag håller mig till regeln för antal flight coupons.

Nja, om du försöker boka ARN-EWR-IAH-SCL kommer du nog att få problem. Du åker från Europazonen till Sydamerikazonen via Nordamerikazonen. När du åker genom en tredje zon mellan start och destination så får du bara ha ett byte i transferzonen (per väg). Exempelvis får du åka ARN-EWR-SCL-IAH-ARN.

Den här regeln om bara ett byte i transferzonen verkar inte stå uttryckligen i det publicerade regelverket, men flera medlemmar har på sistone skrivit att de blivit nekade sin rutt just pga denna "hemliga" regel. Det verkar också finnas undantag från regeln, om det inte är möjligt att hitta någon routing utan att ha flera byten i transferzonen.
 

vacker

Medlem
Hej, har bokat en businessclassresa till sambon och mig Köpenhamn-Tokyo fram och tillbaka. Tänkte bara höra om det är någon här som har åkt med detta flyg (Airbus Industrie A340-300)? Och om ni har några tips på vilka säten vi ska välja, alltså vilka säten som är "bäst"? Det finns från 1 A-H till 8 A-H. Tack för hjälpen!
Har bokat med 2-4-1, därför jag skriver i denna tråd. Visste inte vars jag skulle skriva annars.
 

henkedio

Medlem
Hej, har bokat en businessclassresa till sambon och mig Köpenhamn-Tokyo fram och tillbaka. Tänkte bara höra om det är någon här som har åkt med detta flyg (Airbus Industrie A340-300)? Och om ni har några tips på vilka säten vi ska välja, alltså vilka säten som är "bäst"? Det finns från 1 A-H till 8 A-H. Tack för hjälpen!
Har bokat med 2-4-1, därför jag skriver i denna tråd. Visste inte vars jag skulle skriva annars.

Gå in på seatguru, fyll i flightnummer och datum. Eller kolla här, om det nu är SAS ni flyger med.
 
Nu har jag bokat min första poängresa till Bali från Arlanda. Gick riktigt smidigt och de var mycket trevliga.
Det som förvånade mig var dock att det var väldigt hög skatt när man flyger med andra Star Alliancebolag än SAS då man inte fick dra skatten för bränslet.
Skatten till Bali från Arlanda blev därför strax under 6.000:- per person.
 

agehall

Medlem
Snälla, blanda inte ihop skatter med avgifter. Flygbolagen vill gärna att vi ska göra det, men bränsletillägg (som är det som drar upp kostnaden när man flyger med *A på EB-awards) är en avgift, inte en skatt.
 
  • Gilla
Reactions: fcx

fcx

Medlem
Nu har jag bokat min första poängresa till Bali från Arlanda. Gick riktigt smidigt och de var mycket trevliga.
Det som förvånade mig var dock att det var väldigt hög skatt när man flyger med andra Star Alliancebolag än SAS då man inte fick dra skatten för bränslet.
Skatten till Bali från Arlanda blev därför strax under 6.000:- per person.

6 000 SEK låter rimligt på den sträckan, det kostar att ligga på topp!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen