Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ny på BC och misstänker att mina frågor redan har besvarats åtskilliga gånger, men i alla fall... Jag och hustrun vill åka business/first till NYC med 2-4-1 i maj och upptäckte till min (tro det eller ej!) förvåning att jag inte var direkt ensam om den tanken. Att hitta vettiga biljetter på den här sidan oktober känns ju helt omöjligt. Jag undrar därför:

1. När släpps SAS EuroBonus-biljetterna, hur tidigt kan/måste jag boka? Är det ett år i förväg, 6 månader, 2 veckor...?

2. Är det en trevligare resa/upplevelse att välja annat flygbolag än SAS? Är F på United att föredra? Lufthansa?

3. Flyger jag C med SAS är det väl 100K EB-poäng? Om jag väljer F på annat Star Alliance är det då 150K + avgifter?

4. Är det lättare att boka C/F på annat Star Alliance än SAS? Hur tidigt måste jag boka t.ex. United?

5. Hur är generellt bästa sättet att "maximera" en 2-4-1-långhelg i NYC med lite guldkant på resandet? Är det direkt från Arlanda eller är det värt att krångla sig till andra orter/länder för att biffa till överfarten?
 

agehall

Medlem
Välkommen hit @William Kuylenstierna. Dina frågor har mycket riktigt besvarats flera gånger om här tidigare.

Jag vet att denna tråd är ganska lång, men jag kan rekommendera att spendera lite tid på att läsa den och några andra av de större trådarna här på forumet så kommer du att få både svaren på dina frågor samt lära dig massor som du inte visste att du inte visste..

Om du är mest intresserad av att hitta svaren snabbt, så kan jag rekommendera att söka på forumet.
 

Dr. Miles

Expert
Vi försöker att vara lite snällare mot nya medlemmar därför svarar jag på dina frågor, även om det har redan besvarats tidigare i den här tråden.
Men som @agehall säger, rekommenderar jag också dig att spendera lite tid i forumet och utforska lite.
Det finns så många nyttiga information i forumet. :)

1. När släpps SAS EuroBonus-biljetterna, hur tidigt kan/måste jag boka? Är det ett år i förväg, 6 månader, 2 veckor...?
Det finns inte någon info om exakt när SAS släpper sina awardplatser.
Ibland släpper de extra platser, ibland inte.

2. Är det en trevligare resa/upplevelse att välja annat flygbolag än SAS? Är F på United att föredra? Lufthansa?
Om det är First class över Atlanten, välj Lufthansa. Du har tillgång till First Class Terminal i Frankfurt om du flyger via Frankfurt. Det är dock svårt att boka Lufthansa First class award längre fram än 14 dagar från dagens datum (även på hemresan).
SWISS First är också bra men det går inte att boka SWISS First class award med SAS EuroBonus poäng.

3. Flyger jag C med SAS är det väl 100K EB-poäng? Om jag väljer F på annat Star Alliance är det då 150K + avgifter?
Ja, det stämmer.

4. Är det lättare att boka C/F på annat Star Alliance än SAS? Hur tidigt måste jag boka t.ex. United?
Du kan använda Uniteds webbsida för att kolla platstillgång av United eller Lufthansa First class för bonusresor.
Tillgängligheten varierar kraftigt beroende på rutt och säsong.
Flight Search | United Airlines

5. Hur är generellt bästa sättet att "maximera" en 2-4-1-långhelg i NYC med lite guldkant på resandet? Är det direkt från Arlanda eller är det värt att krångla sig till andra orter/länder för att biffa till överfarten?
Jag lämnar detta över till andra medlemmar eftersom jag har aldrig varit i USA.
 
Last edited:

fopes

Medlem
Intressant. Jag nådde 150.000 någon gång i december och fick idag min voucher. På brevet står det att utskriftsdatum var 5 jan, 2015.
Detta borde alltså innebära att jag kan använda vouchern under hela 2015 och 2016. Jag antar att det inte är tänkt så (eftersom jag nådde gränsen under 2014) men det står ju tydligt på vouchern att: "Förmånen är giltig innevarande år samt nästkommande kalenderår från brevets utskriftsdatum." Alltså borde det vara ok att använda den i 2016 (vilket nog skulle passa mig bättre).

Vore synd också om jag inte får en till voucher i år när jag nått 150k eftersom jag tekniskt sett redan fått en i år. Har dock ingen större lust att ringa Amex och fråga. Vad tror ni?
 

Najk

Medlem
Vore synd också om jag inte får en till voucher i år när jag nått 150k eftersom jag tekniskt sett redan fått en i år. Har dock ingen större lust att ringa Amex och fråga. Vad tror ni?

Intressant!
Detta är enkelt, kommer du använda vouchern under 2015 så ringer du och påpekar felet, annars är du glad och har en voucher redan intjänad som gäller under 2016 :)
 

bossefin

Medlem
Jag ringde efter årsskiftet upp AmEx i ett annat ärende - kom då på att jag skulle ha kollat att spenden på mitt nu avslutade Premium förts över till det nya Elite-kortet. Var dock rätt osäker på om jag kommit upp i 300 i spend. Handläggaren kunde då först inte se spend före årsskiftet. Efter lite koll med kollegor fick jag beskedet att jag kommit över de 300 (med råge visade det sig) och jag har nu också fått en voucher daterad efter årsskiftet. Ska bli spännande att se hur det blir med ny voucher.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen