Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har en voucher som ställdes ut i juli 2014. Vad som sades var att alla vouchers från 2014 skulle börja gälla på hela Star Alliance. Nu är det så att jag applicerade min voucher någon gång i september för en resa i juli 2015 i Business NYC. Min fråga är om jag kan avboka denna resa, och sen använda vouchern för t.ex Lufthansa F. Det enkla svaret är väl att ringa och kolla. Jag vill dock inte riskera min befintliga bokning till NYC då det var ett pusslande att få ihop ledighet och framförallt barnvakt. Jag litar inte 100% på att Tallinn, så vågar inte ringa och kolla.

Det har varit uppe här innan, men uppgifterna har gått isär huruvida det går eller inte. Därför ställer jag frågan igen för att se om det är någon som har lyckats med detta.
 

Stefan62

Medlem
Det borde gå, men alltid en chansning - har för mig att det inte gällde alla vouchers utställda under 2014, men kan ha fel.

Dock gäller väl fortfarande att Lufthansa F släpps ca två veckor innan resdatum för Eurobonus och andra bonus-program...?
 

fcx

Medlem
Jag har en voucher som ställdes ut i juli 2014. Vad som sades var att alla vouchers från 2014 skulle börja gälla på hela Star Alliance. Nu är det så att jag applicerade min voucher någon gång i september för en resa i juli 2015 i Business NYC. Min fråga är om jag kan avboka denna resa, och sen använda vouchern för t.ex Lufthansa F. Det enkla svaret är väl att ringa och kolla. Jag vill dock inte riskera min befintliga bokning till NYC då det var ett pusslande att få ihop ledighet och framförallt barnvakt. Jag litar inte 100% på att Tallinn, så vågar inte ringa och kolla.

Det har varit uppe här innan, men uppgifterna har gått isär huruvida det går eller inte. Därför ställer jag frågan igen för att se om det är någon som har lyckats med detta.

Jag har ringt och pratat pratat med Amex om detta och fick följande svar.

1. En voucher som redan har använts till en bokning innan reglerna ändrades kommer, om resan avbokas, att komma tillbaka som en voucher av gamla typen, dvs inte Star Alliance.

2. Vouchers som var oanvända när reglerna ändrades uppgraderades automatiskt till vouchers av nya typen.

3. Om man gör en avbokning enligt punkten 1 kommer vouchern att "försvinna i systemet" och man måste kontakta Amex kundtjänst i Sverige så att de återaktiverar din voucher (med samma villkor och giltighetsdatum). Denna process kan ta någon/några veckor. Du kan inte boka innan du fått vouchern återaktiverad.

Jag stod med problemet att jag behövde datumändra en bokning med en gammal voucher. Jag valde att betala 150 kr extra för ombokning, i stället för att boka av, fastna i voucherkäbbel, och sedan försöka boka igen.
 

Camcam

Ny medlem
Jag behöver hjälp. Försöker boka en resa till USA, som jag hittade på Uniteds sida. Hur beräknas skatt och flygplatsavgiften? De skiljer väldigt mycket jämfört med vad som står på Uniteds sida och vad de uppger i Tallinn nästan 4000 kr mer för två personer.
 

fcx

Medlem
Jag behöver hjälp. Försöker boka en resa till USA, som jag hittade på Uniteds sida. Hur beräknas skatt och flygplatsavgiften? De skiljer väldigt mycket jämfört med vad som står på Uniteds sida och vad de uppger i Tallinn nästan 4000 kr mer för två personer.

Ska finnas en tråd om detta, men jag hittar den inte...

Kort sammanfattning dock: ta upp samma resa på ITA matrix, och dra bort alla "Fare" från totalpriset. Exemplet nedan kostar 17445-5462-3211-3957=4 815 kr i skatter och avgifter

Capture.JPG
 

agehall

Medlem
Jag behöver hjälp. Försöker boka en resa till USA, som jag hittade på Uniteds sida. Hur beräknas skatt och flygplatsavgiften? De skiljer väldigt mycket jämfört med vad som står på Uniteds sida och vad de uppger i Tallinn nästan 4000 kr mer för två personer.

Den enda relevanta uppgift du får från Uniteds hemsida, är om det finns plats eller inte. Hur många poäng och vad skatter/avgifter blir stämmer inte när du sedan ska boka med EB. Då får du kolla med ITA Matrix precis så som @fcx visat.
 
Norska och Svenska AmEx-vouchers har haft helt olika regeler. Nu är de väl mer likartade, men det är två helt olika produkter från två olika företag, så man ska akta sig för att blanda ihop dem.
så om jag ringer norska linjen som i mitt fall så går dom fortfarande efter reglerna på min svenska voucher? Bra info att ha för framtiden.
 

Dr. Miles

Expert
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen