Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ditt svar, du har rätt. Att de inte kan boka ett flyg Sthlm-Istanbul när deras och andra Star Alliance sökresultat ser ut såhär är dock jävligt störande.

upload_2022-2-16_21-14-41.png

Eventuella tips eller erfarenheter från liknande situationer och att saker går att lösa genom att tjata på SAS tas tacksamt emot!
Turkish married segments är tyvärr helt hopplösa. Det enda sättet att komma runt det är att hitta nya flyg till Istanbul på ett annat bolag t.ex Lufthansa eller LOT. Turkish låter inte SAS sälja in nya anslutningsben på TK-metall utan att hela resan bokas av och bokas om på nytt dvs inklusive benen på de långa sträckorna.

Tack för ditt svar, du har rätt. Att de inte kan boka ett flyg Sthlm-Istanbul när deras och andra Star Alliance sökresultat ser ut såhär är dock jävligt störande.

Visa bifogad bild 126347
Det där visar ju dock bara att det finns flyg till Istanbul. Det är inte samma sak som att du kan boka detta och lägga p en annan flight ut i världen med Turkish.
Det är det som är married segments Kan finnas bokningsbara flyg A-B och B-C men inte A-B-C. Detta är extremt vanligt hos Turkish, och inget sas eller andra bolag kan göra något åt.

Samma mardröm hände mig igår morse. Hade som 4e försök på Eurobonus resa i Business bokat Mauritius nu i påsk, där bokningen gjordes redan i höstas. Flygen var ARN-ZUR-IST-MRU den 10 april, och hemvägen MRU-IST-HAM-ARN den 21 april. Igår morse får jag ett sms att IST-MRU är flyttad till den 14 april, men de övriga flygen är oförändrade. Senare under dagen får jag ett nytt sms om att MRU-IST är flyttad 6 dagar fram till 26 april, utan att övriga flyg har ändrats. Känns vidrigt att man får göra såhär och även SAS personalen verkade överraskade över en sån stor förskjutning. Har även ringt Turkish direkt med de är extremt ohjälpsamma och otrevliga.

Efter att ha funderat kring alternativ så bestämde vi oss för att köra på 14-26 april och boka nya flyg ARN-IST och IST-ARN. När man kollade via Uniteds, AirCanadas eller SAS StarAlliance sida så fanns det massvis av alternativ, alla såklart med Turkish tex AMS-IST, BRU-IST etc. Dock när jag ringer SAS så säger de precis som ovan, att det ser ut som att det finns massa platser men att de inte kan boka några pga "fel i Turkish system". Låter som bullshit och jag tror felet ligger i SAS system. Har sökt på flygen utan poäng och det finns massvis av platser både business och ekonomi på i princip alla flyg till IST.

Vet inte vad man kan göra när SAS supporten säger att de inte kan boka resan, men har satt tjejen på att ringa imorgon och hon är betydligt mer aggressiv och krävande än jag, även om vi båda är lika förbannade.Har kommit fram till att jag tycker SAS ska lösa det snarare än Turkish då jag är SAS kund. Verkar generellt vara extrema problem med Turkish, vilket är synd om man vill till Mauritius...

Eventuella tips eller erfarenheter från liknande situationer och att saker går att lösa genom att tjata på SAS tas tacksamt emot!

Vad du kommer fram till är tyvärr inte så relevant. Vems ansvar detta är regleras klart och tydligt i EU261/2004, och där framgår det att det är utförande flygbolag som ansvarar för att boka om vid inställt flyg, inte det företag som gjort bokningen.

Ni kommer troligtvis inte komma särskilt långt med en aggressiv ton heller. Bästa är att vara lugn och saklig. Om någon skriker på en eller är otrevlig eller hård är det rätt vanligt att man blir mindre benägen att vilja hjälpa till. Kom ihåg att det är inte personen du pratar med dom orsakat problemen.

Turkish är tyvärr värst i klassen vad det gäller dessa ombokningar, inställda flyg och flyg som inte går att boka pga married segment mm. Men brukar som sagt gå att boka via någon destination i Europa och sen ett sista ben hem med annat bolag.

Visa bifogad bild 126347

Turkish married segments är tyvärr helt hopplösa. Det enda sättet att komma runt det är att hitta nya flyg till Istanbul på ett annat bolag t.ex Lufthansa eller LOT. Turkish låter inte SAS sälja in nya anslutningsben på TK-metall utan att hela resan bokas av och bokas om på nytt dvs inklusive benen på de långa sträckorna.

Det där visar ju dock bara att det finns flyg till Istanbul. Det är inte samma sak som att du kan boka detta och lägga p en annan flight ut i världen med Turkish.
Det är det som är married segments Kan finnas bokningsbara flyg A-B och B-C men inte A-B-C. Detta är extremt vanligt hos Turkish, och inget sas eller andra bolag kan göra något åt.

Här är vad jag fick att funka med en mycket kompetent agent. Börja att hitta en rutt som det finns Turkish på till IST. Glöm ARN i första steg, men ha koll på att det finns anknytningar som passar, gärna med SAS. Där jag upplever Turkish har mycket tillgänglighet även med Married Segments är HEL, CDG, FRA, och MUC. Jag hade en exakt likadan situation där både ut och hemresa ändrades och vid att först göra en ren Turkish-resa. När denna är ok, lägg då till segmenten från/till ARN.

Jag upplever att kombo med Lufthansa (FRA/MUC) kommer betyda att ni måste åka i ekonomiklass.

Här är vad jag fick att funka med en mycket kompetent agent. Börja att hitta en rutt som det finns Turkish på till IST. Glöm ARN i första steg, men ha koll på att det finns anknytningar som passar, gärna med SAS. Där jag upplever Turkish har mycket tillgänglighet även med Married Segments är HEL, CDG, FRA, och MUC. Jag hade en exakt likadan situation där både ut och hemresa ändrades och vid att först göra en ren Turkish-resa. När denna är ok, lägg då till segmenten från/till ARN.

Jag upplever att kombo med Lufthansa (FRA/MUC) kommer betyda att ni måste åka i ekonomiklass.

Hej! Jag vill börja med att säga ett enormt stort tack för de bra svar och tips jag har fått, ni är verkligen kunniga! Meddela mig om ni har någon gåvo-funktion eller liknande där man kan droppa en slant vid lyckad transaktion/ombokning (jag är ny här på forumet).

Till saken då, mitt hopp tändes när jag läste ditt svar Senator då jag har exakt samma problem och detta lät som en rimlig lösning. Ringde upp SAS imorse och fick en mycket duktig agent (norrlänning, tvärskön) som började söka vägar från MUC, FRA, AMS, BRU what have you. Dock stötte han på samma problem, att trots att det finns en massa platser med Turkish så vägrar de tillåta att biljetterna bokas, de har en block i systemet. Han sa att jag måste ringa Turkish och de ska bara "spara ett nytt segment till min bokning" så är allt löst och jag kan sedan boka resan genom SAS, dvs Turkish ska inte boka om eller göra någon annan transaktion. Han tipsar också om att någon som pratar turkiska brukar få bättre hjälp. Jag ringer Turkish 3 gånger och varje person säger att de inte kan göra något med bokningen eller spara ett nytt segment, det måste Turkish säljavdelning göra. Så Turkish supporten hävdar att SAS bör kunna boka dessa flyg oavsett och om inte så bör de kontakta "the related sales office" som kan spara det nya segmentet, dvs de säger att SAS ska ringa Turkish sales office i Sverige. Ringer upp SAS och ingen på avdelningen känner till Turkish sales office och har heller inget nummer dit.

Sagan fortsätter antagligen men nu är hoppet snart släckt igen. Har lagt 2 arbetsdagar på supportsnack utan framgång... Tänker som sista utväg sätta mig i bilen imorgon eller nästa vecka och åka till Arlanda för att prata med Turkish på plats - skam den som ger sig.

Fråga #1: Precis som många andra har jag frenetiskt försökt hitta en valid route från Asien till Arlanda. Hittade en suverän variant från ICN-TPE-IST-ARN med turkish i business hela vägen. Den gick inte, tydligen. Testade även ICN-HKG-IST-ARN, som inte heller fungerade på grund av married segments. Finns det något att göra, eller är det som man befarar, helt kört med denna route?

Fråga #2: Jag försökte pusha en stopover till 25h, men killen i telefonen höll hårt på 24h-regeln. Är det en "total omöjlighet" med 25h eller är det bara att fortsätta ligga på? Det är ju trots allt extremt nära 24h...

Fråga #1: Precis som många andra har jag frenetiskt försökt hitta en valid route från Asien till Arlanda. Hittade en suverän variant från ICN-TPE-IST-ARN med turkish i business hela vägen. Den gick inte, tydligen. Testade även ICN-HKG-IST-ARN, som inte heller fungerade på grund av married segments. Finns det något att göra, eller är det som man befarar, helt kört med denna route?

Fråga #2: Jag försökte pusha en stopover till 25h, men killen i telefonen höll hårt på 24h-regeln. Är det en "total omöjlighet" med 25h eller är det bara att fortsätta ligga på? Det är ju trots allt extremt nära 24h...
24h är det som gäller!
Finns dom som fått mer även jag, men detta beror på agent fel eller andra saker utöver ens kontroll
Så agenten har helt rätt att neka allt över 24h så är reglerna, och att försöka "trycka" på 25h bara för att det nästan är 24h är totalt fel!
Så aceptera spelets regler om du ska vara med och spela!

Hej! Jag vill börja med att säga ett enormt stort tack för de bra svar och tips jag har fått, ni är verkligen kunniga! Meddela mig om ni har någon gåvo-funktion eller liknande där man kan droppa en slant vid lyckad transaktion/ombokning (jag är ny här på forumet).

Till saken då, mitt hopp tändes när jag läste ditt svar Senator då jag har exakt samma problem och detta lät som en rimlig lösning. Ringde upp SAS imorse och fick en mycket duktig agent (norrlänning, tvärskön) som började söka vägar från MUC, FRA, AMS, BRU what have you. Dock stötte han på samma problem, att trots att det finns en massa platser med Turkish så vägrar de tillåta att biljetterna bokas, de har en block i systemet. Han sa att jag måste ringa Turkish och de ska bara "spara ett nytt segment till min bokning" så är allt löst och jag kan sedan boka resan genom SAS, dvs Turkish ska inte boka om eller göra någon annan transaktion. Han tipsar också om att någon som pratar turkiska brukar få bättre hjälp. Jag ringer Turkish 3 gånger och varje person säger att de inte kan göra något med bokningen eller spara ett nytt segment, det måste Turkish säljavdelning göra. Så Turkish supporten hävdar att SAS bör kunna boka dessa flyg oavsett och om inte så bör de kontakta "the related sales office" som kan spara det nya segmentet, dvs de säger att SAS ska ringa Turkish sales office i Sverige. Ringer upp SAS och ingen på avdelningen känner till Turkish sales office och har heller inget nummer dit.

Sagan fortsätter antagligen men nu är hoppet snart släckt igen. Har lagt 2 arbetsdagar på supportsnack utan framgång... Tänker som sista utväg sätta mig i bilen imorgon eller nästa vecka och åka till Arlanda för att prata med Turkish på plats - skam den som ger sig.

Ok, det var synd. Dessa Married Segments ställer till det, jag hade kanske tur. Det är himla synd då t.ex. CDG-IST är vidöppet. Jag tror att problemet nu är att Turkish bara flyger Tisdag och Torsdag på IST-MRU-IST, och vill säkert sälja dessa platser för cash. Flighterna på dina datum är rätt fulla.

Bara en liten OBS! de som är på Arlanda är inte Turkish själva men deras Handling Agent på flygplatsen. Jag tror inte deras förmågor räcker till.

24h är det som gäller!
Finns dom som fått mer även jag, men detta beror på agent fel eller andra saker utöver ens kontroll
Så agenten har helt rätt att neka allt över 24h så är reglerna, och att försöka "trycka" på 25h bara för att det nästan är 24h är totalt fel!
Så aceptera spelets regler om du ska vara med och spela!

Nåväl, i och med att det är X antal personer som vittnat om stopovers >24h är det fortfarande en hyfsat valid frågeställning, och framförallt om det endast handlar om 60 minuter. En mindre försening och vips så är det <24h. Vill dock betona att jag ställer frågan av ren nyfikenhet, inte grinighet att det inte gick.

Fick alla mina ben med Eva air till Bali avbokade idag, hittade ett par datum i januari på SAS awardsida med Eva air.
Eftersom resan som skulle ske 3 april var bokad med en utgången 2019 voucher, samt att jag bokat till det gamla poängpriset (165000) så ringer jag in och ändrar.
Hon kunde inte få upp Eva Air flighterna som jag såg på SAS Star Alliance bokningssida. Testade 4 olika datum som hade 2 platser i business, men hon kunde bara se Turkish på de datumen.
Det blev att jag bokade Turkish och får nöja mig med att voucher gick att använda trots att detta rörde sig om ett flyg efter 31 mars till Asien.
Samt att poängpriset fortfarande var 165000.
Bara att glömma de avbokade fighterna man hade, först med Singapore Airlines i 380:n, precis när Covid slog till.
Och nu då när man skulle få avnjuta Eva Airs omtalade service ombord.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen