Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hittade via online-verktyget en resa för 4 personer till Barcelona från Arlanda, med Swiss ner den 12/7 och Austrian hem den 18/7. Ringde in och bokade med 2 vouchers, inga konstigheter. Av nyfikenhet tänkte jag kolla upp vad det skulle kosta att köpa biljetterna men blev då lite paff då ingen av flighterna går att hitta på respektive flygbolags hemsida. Vänder mig till kunskapsbanken här på BC, är det skit bakom spakarna som gör att jag inte hittar flighterna eller har jag bokat flyg som inte kommer gå?

Det skulle ju kunna vara slutsålt, men det låter oerhört osannolikt.

Fick alla mina ben med Eva air till Bali avbokade idag, hittade ett par datum i januari på SAS awardsida med Eva air.
Eftersom resan som skulle ske 3 april var bokad med en utgången 2019 voucher, samt att jag bokat till det gamla poängpriset (165000) så ringer jag in och ändrar.
Hon kunde inte få upp Eva Air flighterna som jag såg på SAS Star Alliance bokningssida. Testade 4 olika datum som hade 2 platser i business, men hon kunde bara se Turkish på de datumen.
Det blev att jag bokade Turkish och får nöja mig med att voucher gick att använda trots att detta rörde sig om ett flyg efter 31 mars till Asien.
Samt att poängpriset fortfarande var 165000.
Bara att glömma de avbokade fighterna man hade, först med Singapore Airlines i 380:n, precis när Covid slog till.
Och nu då när man skulle få avnjuta Eva Airs omtalade service ombord.

Sitter i samma sits och ska ha tag i tre platser. Helst vill vi åka påsken 2023 men det är inte släppt än. Klurar på bästa ombokning som garanterar inställda flight(er) så jag kan få en ny chans att boka om. Satsa på något i maj som sedan blir avbokat. Frågan är bara vilka avgångar jag ska sikta på då jag gärna behåller poängpriset på 165.000...

Har bokat en 2-4-1 poängresa med SAS med tre leg där 1-2 leg per riktning blivit B737-700. Utresans ankomsttid har även senarelagts 15 min.

Jag har fått mail om att jag har 15 dagar på mig att acceptera förändringen om den senarelagda ankomsttiden.

Amex vouchern har gått ut så i vanliga fall kan jag inte avboka.

Jag skulle egentligen vilja ställa in denna resa så jag undrar om ovanstående senareläggning är tillräckligt för att kunna avboka och nyttja 2-4-1 vouchern på nytt inom 30 dgr, vilket verkar vara praxis vid inställda flyg. Flygen är ju dock inte formellt inställda än, endast ändrad flygplanstyp.

Har bokat en 2-4-1 poängresa med SAS med tre leg där 1-2 leg per riktning blivit B737-700. Utresans ankomsttid har även senarelagts 15 min.

Jag har fått mail om att jag har 15 dagar på mig att acceptera förändringen om den senarelagda ankomsttiden.

Amex vouchern har gått ut så i vanliga fall kan jag inte avboka.

Jag skulle egentligen vilja ställa in denna resa så jag undrar om ovanstående senareläggning är tillräckligt för att kunna avboka och nyttja 2-4-1 vouchern på nytt inom 30 dgr, vilket verkar vara praxis vid inställda flyg. Flygen är ju dock inte formellt inställda än, endast ändrad flygplanstyp.
SAS kommer hävda att det ska vara 3h ändring i tid för att du ska få fri avbokning. Har du tur kanske någon agent struntar i det men inget jag skulle sätta pengar på.

När flygen faktiskt ställs in så har du betydligt större chans att kunna avboka och få tillbaka en förlängd voucher.

SAS kommer hävda att det ska vara 3h ändring i tid för att du ska få fri avbokning. Har du tur kanske någon agent struntar i det men inget jag skulle sätta pengar på.

När flygen faktiskt ställs in så har du betydligt större chans att kunna avboka och få tillbaka en förlängd voucher.

Måste väl haft fint flyt när jag fick boka om ett ben som blev cancelled i dec 2021 på en voucher(gick ut 2020) för 2v sedan? Hade inte gjort någon anspråk på ändringen inom 15 dagar då jag slarvigt missade notifieringen eftersom jag fokuset var på en annan voucher som blev ändrad. Pratade med engelska supporten.

Last edited:
Jag vill boka en resa för 4 personer i business. Jag har 1 voucher och min fru har 1 voucher. Stämmer det verkligen att man måste betala 375 kr x 4 i bokningsavgift via telefon för att kunna applicera dessa två vouchers på en resa?

Har inte ringt amex 2-4-1 på två år men jisses vilken icke serviceinriktad kille jag fick prata med.

Jag vill boka en resa för 4 personer i business. Jag har 1 voucher och min fru har 1 voucher. Stämmer det verkligen att man måste betala 375 kr x 4 i bokningsavgift via telefon för att kunna applicera dessa två vouchers på en resa?

Har inte ringt amex 2-4-1 på två år men jisses vilken icke serviceinriktad kille jag fick prata med.
Det kan man nog diskutera. Teoretiskt kan ni ju boka två resor med en voucher var på hemsidan.
Men om resan knte går att boka online pga ett ben i ekonomi tex så ska inte avgiften tas ut.

Det handlar nog mest om huruvida agenten frångår reglementet lite. De har ju full rätt att faktiskt kräva avgiften då det knte finns någon "rättighet" att nyttja vouchers från olika personer i samma bokning.

• Gilla
Reactions: Gus
Hej alla!

Har 2-3 frågor (2 o 3 kanske hör ihop) som någon kanske kan hjälpa besvara.
  1. Ser att många letar efter flyg som har många ben, har det någon fördel eller är det för att få flyga fler flyg i business/first class?
  2. Har börjat kolla flyg till östasian (Korea, Japan, Taiwan och ev. HK eller Singapore) och iom att de är i samma zon tänkte jag försöka få till en open-jaw. Men är det så att man måste köpa dem separat eller är det något fel med Star Alliance-bokningssidan? För kan endast välja oneway eller ToR.
  3. Eller är det bäst att man letar one-way åt båda hållen och sen ringer och bokar?
  4. Kom på en 4e; om någon har nån rekommendation vart i Asien jag borde åka, uppskattar jag tipsen! (är nog fel forum)

Hej alla!

Har 2-3 frågor (2 o 3 kanske hör ihop) som någon kanske kan hjälpa besvara.
  1. Ser att många letar efter flyg som har många ben, har det någon fördel eller är det för att få flyga fler flyg i business/first class?
  2. Har börjat kolla flyg till östasian (Korea, Japan, Taiwan och ev. HK eller Singapore) och iom att de är i samma zon tänkte jag försöka få till en open-jaw. Men är det så att man måste köpa dem separat eller är det något fel med Star Alliance-bokningssidan? För kan endast välja oneway eller ToR.
  3. Eller är det bäst att man letar one-way åt båda hållen och sen ringer och bokar?
  4. Kom på en 4e; om någon har nån rekommendation vart i Asien jag borde åka, uppskattar jag tipsen! (är nog fel forum)
  1. En del vill flyga ner, andra ta korta stopp på vägen, eller så är det enda sätt att få ihop resan.
  2. Är inte samma zon, Asien är uppdelat i 3 zoner på de destinationer du nämner. Open Jaw måste du ringa in för.
  3. Leta vägarna separat och ring
  4. Ingen stans just nu med tanke på situationen i världen. Om du inte är beredd att bli fast eller få stora problem att ta dig hem om nuvarande situation eskalerar.

1. En del vill flyga ner, andra ta korta stopp på vägen, eller så är det enda sätt att få ihop resan.
  2. Är inte samma zon, Asien är uppdelat i 3 zoner på de destinationer du nämner. Open Jaw måste du ringa in för.
  3. Leta vägarna separat och ring
  4. Ingen stans just nu med tanke på situationen i världen. Om du inte är beredd att bli fast eller få stora problem att ta dig hem om nuvarande situation eskalerar.
1. Dåså, tänkte ifall det fanns någon fördel med det!
2-3. Juste, la till Singapore i efterhand (om singapore skulle jag rest vidare runt i Sydostasien och övriga länder i samma zon. Så antingen "Central & Far East Asia" (CN, KR, JP, TW) eller Maritime Southeast Asia (SG, PH och ID). Men då får jag leta och ringa bara :)
4. Aa tänkte inte nu, men såg att folk nämnt att vissa biljetter släpps 300-330 dagar innan så tänkte börja kolla inför nästa års resa nu

Tack igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen