Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nåväl, i och med att det är X antal personer som vittnat om stopovers >24h är det fortfarande en hyfsat valid frågeställning, och framförallt om det endast handlar om 60 minuter. En mindre försening och vips så är det <24h. Vill dock betona att jag ställer frågan av ren nyfikenhet, inte grinighet att det inte gick.
Fast vad som händer under en flygning har ju inte riktigt med saker att göra.
Reglerna för bokning är att stopover inte får vara mer än 24 h. Förut var det 23.59 som var strikt men då vissa resor numera kan fås med 24h prick så har man annamat det.
24.05 är ju bara 5 min över men fortfarande bryter det regeln och ska nekas. Ska vi anamma att det "bara är xxx" då kan vi ju strunta i alla regler...
Den tiden fanns också...
Även kallat "vilda västern" då fick man göra allt i princip, även flyga jorden runt.

Sen vad som händer under flygningen har ju inte med reglerna vid bokning att göra.
Problem vid flygning kan ju ändra allt. Då kan du få layovers eller rent ut av fluga med någon utan för *A. Du kan även ha sån tur att du får flyga Swizz F vilken du inte kan boka vid bokning...
Men som sagt vid resan kan saker ändras och då gäller helt andra regler. Så är det ju med alla typer av biljetter.

Nåväl, i och med att det är X antal personer som vittnat om stopovers >24h är det fortfarande en hyfsat valid frågeställning, och framförallt om det endast handlar om 60 minuter. En mindre försening och vips så är det <24h. Vill dock betona att jag ställer frågan av ren nyfikenhet, inte grinighet att det inte gick.
Regeln är 24h, finns inget att diskutera där, spelar ingen roll om det är 1 minut, 10 minuter, 1 timme eller liknande. Det är max 24h som gäller. Det finns några extremt få undantag när någon fått igenom längre stopp men det beror då på att agenten gjort fel utan att notera detta.

Om ditt flyg blir försenat eller ej spelar ingen roll. En bokning av flyg tar inte hänsyn till eventuella potentiella förseningar eller tidigare ankomster av flighter.

24h regeln är som sagt inte förhandlingsbar och framgår klart och tydligt i sas regler för award bokningar att det är detta som gäller.
Spara både dig själv och agenten tid genom att inte ringa massa ggr om detta.

Screenshot_20220217-112121_Chrome.jpg

En annan flaskhals verkar vara att åka vidare från Asien (BKK/SIN/HND) mot Pacific (SYD/MEL/WLG/AKL). Endast enkelbiljetter med ANA i Business, och som bekant släpper Thai endast 90 dagar innan. Har jag missat någonting, eller är det i princip en omöjlighet att få till Business vidare mellan Asien och Pacific runt Jul/Nyår? Sidenote: Har sökt som en dåre på Awardfares och SAS, och i ren desperation även Air canada och United.
Håller med, otroligt svårt att hitta platser till Australien runt jul/nyår. Hela familjen åkte till Australien på juldagen för 2 år sedan, precis före Corona. Hade då inga problem att hitta biljetter för tre personer. Kunde välja och vraka och få exakt de mellanlandningar jag ville (Indonesien dit och Vietnam på hemresan). Jag kollade också för skojs skull någon månad före avresa och även då fanns det platser kvar.

Hoppas att thai släpper biljetter till Australien 90 dagar före avresa och att Singapore Airlines börjar ge tillgång till Eurobonus igen.

Håller med, otroligt svårt att hitta platser till Australien runt jul/nyår. Hela familjen åkte till Australien på juldagen för 2 år sedan, precis före Corona. Hade då inga problem att hitta biljetter för tre personer. Kunde välja och vraka och få exakt de mellanlandningar jag ville (Indonesien dit och Vietnam på hemresan). Jag kollade också för skojs skull någon månad före avresa och även då fanns det platser kvar.

Hoppas att thai släpper biljetter till Australien 90 dagar före avresa och att Singapore Airlines börjar ge tillgång till Eurobonus igen.

Ja, tyvärr är det ju så. Jag lyckades fånga ARN-BKK-SYD, varav BKK-SYD med Thai i business, så just det benet släppte de tidigare. Nu hittar jag ytterst få till SYD i business, endast några enstaka platser via HND i business, inga för 2-3 personer. Förhoppningsvis öppnar Singapore igen tills dess, det skulle ju vara absolut bäst.

24.05 är ju bara 5 min över men fortfarande bryter det regeln och ska nekas. Ska vi anamma att det "bara är xxx" då kan vi ju strunta i alla regler... Den tiden fanns också...
Även kallat "vilda västern" då fick man göra allt i princip, även flyga jorden runt.

Ber om ursäkt om jag råkade kränka någon med frågeställningen.

Spara både dig själv och agenten tid genom att inte ringa massa ggr om detta.
Visa bifogad bild 126357

Måste väl ändå kunna få ställa frågan utan denna typen av mothugg? Sa jag vid något tillfälle att jag ringer agenten massa gånger? :D
Jag var bara nyfiken då jag vid flertalet tillfällen läst att det är möjligt, även om det tillhör ovanligheterna. Nåväl - nog om detta mina herrar - budskapet är uppfattat - stopovers får EJ överstiga 24 timmar.

Ja, tyvärr är det ju så. Jag lyckades fånga ARN-BKK-SYD, varav BKK-SYD med Thai i business, så just det benet släppte de tidigare. Nu hittar jag ytterst få till SYD i business, endast några enstaka platser via HND i business, inga för 2-3 personer. Förhoppningsvis öppnar Singapore igen tills dess, det skulle ju vara absolut bäst.
Snyggt jobbat! Vilka datum åker du och för hur många personer?

Någon som förresten har koll på air China? Tidigare har de haft god tillgänglighet från Peking till Australien. Nu hittar jag ingenting med dem.

Är det bara jag som inte ser sina 2-4-1 vouchar på Star Alliance boningen? De dyker upp SAS EB-bokningen dock. Har testat flera webläsare inklusive Chrome, Firefox och Edge. Där vouchrana brukar dyka upp ligger en banner med covid-info ser det ut som...?

Hittade via online-verktyget en resa för 4 personer till Barcelona från Arlanda, med Swiss ner den 12/7 och Austrian hem den 18/7. Ringde in och bokade med 2 vouchers, inga konstigheter. Av nyfikenhet tänkte jag kolla upp vad det skulle kosta att köpa biljetterna men blev då lite paff då ingen av flighterna går att hitta på respektive flygbolags hemsida. Vänder mig till kunskapsbanken här på BC, är det skit bakom spakarna som gör att jag inte hittar flighterna eller har jag bokat flyg som inte kommer gå?
Arn-bcn.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen