Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Senator

Moderator
En annan flaskhals verkar vara att åka vidare från Asien (BKK/SIN/HND) mot Pacific (SYD/MEL/WLG/AKL). Endast enkelbiljetter med ANA i Business, och som bekant släpper Thai endast 90 dagar innan. Har jag missat någonting, eller är det i princip en omöjlighet att få till Business vidare mellan Asien och Pacific runt Jul/Nyår? Sidenote: Har sökt som en dåre på Awardfares och SAS, och i ren desperation även Air canada och United.

Det har alltid varit dåligt med connections till Australien och Nya Zeeland. I stort sätt bara Thai och Asiana som tidigare gått att boka.

Hittar du något med ANA ska du ha extrem tur, samma med Air New Zealand. Och att dessutom hitta under absoluta peak season gör ekvationen ytterligare mycket sämre.

Singapore släpper inte business is till partners, Thai kan bara bokas 89 dagar innan i Business. Så ditt enda hopp är typ Asiana.
Att leta awards under absoluta peak season oavsett vart i världen man ska är alltid extremt svårt.

"Flaskhalsen" till Australien och Nya Zealand är inte ny. Det har alltid varit svårt. Det kommer nog vara svårt ett tag framöver då kapaciteten är fortfarande begränsat. T.ex. så flög Singapore Airlines om jag minns rätt 5x per dag SIN-SYD med en mix av A380 och B77W och den kapaciteten är inte tillbaka än. Från Asien finns:
Singapore Airlines - går ej att boka
Thai - bara 90 dagar innan
Asiana - möjligt
ANA - svårt att hitta plats
Air New Zealand - skall vi säga "omöjligt" att hitta platser i normala fall

Nu minns inte jag hur "Most Reasonable Routing" kommer appliceras, men jag skulle titta lite andra vägen:
Air Canada från YVR
United från LAX/SFO

Om du kan bygga en rutt denna vägen, testa några HUACA och se om någon biter. Det är ganska enkelt att hitta platser till YVR med Air Canada.

Är det så för tillfället. Att man kan boka Singapore Ekonomi men inte Business och First med EuroBonus?

Precis så är det för tillfället.
 

Philip G

Medlem
Nu minns inte jag hur "Most Reasonable Routing" kommer appliceras, men jag skulle titta lite andra vägen:
Air Canada från YVR
United från LAX/SFO

Om du kan bygga en rutt denna vägen, testa några HUACA och se om någon biter. Det är ganska enkelt att hitta platser till YVR med Air Canada.

Hittar diverse rutter via YVR, men de ser inte tillgängliga ut för Eurobonus, endast Aeroplan. Kan det vara något fel i Awardfares?


upload_2022-2-9_11-26-37.png


upload_2022-2-9_11-25-39.png
 

Bankiren

Medlem
Kan man boka en resa med SAS eller Star Alliance i dag med poäng - och därefter ringa in för att applicera en voucher när man väl har triggat den?

Saknar nämligen en voucher som det ser ut nu...
 

Senator

Moderator
Hittar diverse rutter via YVR, men de ser inte tillgängliga ut för Eurobonus, endast Aeroplan. Kan det vara något fel i Awardfares?


Visa bifogad bild 126095

Visa bifogad bild 126094

Nej.. sortera bort Aeroplan då det är dynamisk prissättning. Jag hade sökt på SAS.se och deras motor istället. Väldigt ofta är det man ser på Aeroplan enbart tillgängligt för egna medlemmar som är villig att betala för en dynamiskt pris, och inte ett fast pris.
 

palmen

Moderator
Kan man boka en resa med SAS eller Star Alliance i dag med poäng - och därefter ringa in för att applicera en voucher när man väl har triggat den?

Saknar nämligen en voucher som det ser ut nu...
Nej, du måste ha vouchern när bokning görs för att kunna applicera den efteråt.
Sen är det ju sas vi pratar om och kundtjänst som inte alltid har koll, men räkna inte med att det går.
 

palmen

Moderator
Hittar diverse rutter via YVR, men de ser inte tillgängliga ut för Eurobonus, endast Aeroplan. Kan det vara något fel i Awardfares?


Visa bifogad bild 126095

Visa bifogad bild 126094
Vad skulle vara fel?
Aeroplan släpper väldigt mycket mer till sina egna medlemmar än till övriga partners. Vill du se vilka flighter som går att boka med Air Canada, sök på sas sida ben för ben, alternativt United (även om det inte behöver finnas för eurobonus).
 

Tomas E

Medlem
Det har alltid varit dåligt med connections till Australien och Nya Zeeland. I stort sätt bara Thai och Asiana som tidigare gått att boka.

Hittar du något med ANA ska du ha extrem tur, samma med Air New Zealand. Och att dessutom hitta under absoluta peak season gör ekvationen ytterligare mycket sämre.

Singapore släpper inte business is till partners, Thai kan bara bokas 89 dagar innan i Business. Så ditt enda hopp är typ Asiana.
Att leta awards under absoluta peak season oavsett vart i världen man ska är alltid extremt svårt.

"Flaskhalsen" till Australien och Nya Zealand är inte ny. Det har alltid varit svårt. Det kommer nog vara svårt ett tag framöver då kapaciteten är fortfarande begränsat. T.ex. så flög Singapore Airlines om jag minns rätt 5x per dag SIN-SYD med en mix av A380 och B77W och den kapaciteten är inte tillbaka än. Från Asien finns:
Singapore Airlines - går ej att boka
Thai - bara 90 dagar innan
Asiana - möjligt
ANA - svårt att hitta plats
Air New Zealand - skall vi säga "omöjligt" att hitta platser i normala fall

Nu minns inte jag hur "Most Reasonable Routing" kommer appliceras, men jag skulle titta lite andra vägen:
Air Canada från YVR
United från LAX/SFO

Om du kan bygga en rutt denna vägen, testa några HUACA och se om någon biter. Det är ganska enkelt att hitta platser till YVR med Air Canada.

Precis så är det för tillfället.
Och för att i någon mån trösta de som misstänker att svårigheten att ta sig till Australien eller Nya Zeeland för poäng bara är ett Eurobonus- eller Star Alliance-fenomen, medan resten av bonusprogramsvärlden tar sitt till Oceanien problemfritt, så skrev BA/Avios-fokuserade Head for Points detta för bara bara några dagar sedan:

I get a steady stream of emails asking about how to book Avios tickets to Australia or New Zealand. My honest answer is – don’t bother. Use cash.
 

Matore

Medlem
Letar F med ANA men vill slippa sitta med SAS i telfon6. finns det nån av sajterna där ni vet att det brukar stämma med SAS för just detta.
Nån korrelation som typ när EF visar 5 på LH så brukar det finnas 2 hos EB när man ringer.
Air Canada? Ana själv?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen