Senator
Moderator
En annan flaskhals verkar vara att åka vidare från Asien (BKK/SIN/HND) mot Pacific (SYD/MEL/WLG/AKL). Endast enkelbiljetter med ANA i Business, och som bekant släpper Thai endast 90 dagar innan. Har jag missat någonting, eller är det i princip en omöjlighet att få till Business vidare mellan Asien och Pacific runt Jul/Nyår? Sidenote: Har sökt som en dåre på Awardfares och SAS, och i ren desperation även Air canada och United.
Det har alltid varit dåligt med connections till Australien och Nya Zeeland. I stort sätt bara Thai och Asiana som tidigare gått att boka.
Hittar du något med ANA ska du ha extrem tur, samma med Air New Zealand. Och att dessutom hitta under absoluta peak season gör ekvationen ytterligare mycket sämre.
Singapore släpper inte business is till partners, Thai kan bara bokas 89 dagar innan i Business. Så ditt enda hopp är typ Asiana.
Att leta awards under absoluta peak season oavsett vart i världen man ska är alltid extremt svårt.
"Flaskhalsen" till Australien och Nya Zealand är inte ny. Det har alltid varit svårt. Det kommer nog vara svårt ett tag framöver då kapaciteten är fortfarande begränsat. T.ex. så flög Singapore Airlines om jag minns rätt 5x per dag SIN-SYD med en mix av A380 och B77W och den kapaciteten är inte tillbaka än. Från Asien finns:
Singapore Airlines - går ej att boka
Thai - bara 90 dagar innan
Asiana - möjligt
ANA - svårt att hitta plats
Air New Zealand - skall vi säga "omöjligt" att hitta platser i normala fall
Nu minns inte jag hur "Most Reasonable Routing" kommer appliceras, men jag skulle titta lite andra vägen:
Air Canada från YVR
United från LAX/SFO
Om du kan bygga en rutt denna vägen, testa några HUACA och se om någon biter. Det är ganska enkelt att hitta platser till YVR med Air Canada.
Är det så för tillfället. Att man kan boka Singapore Ekonomi men inte Business och First med EuroBonus?
Precis så är det för tillfället.