Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.

erikhakansson

Ny medlem
Hej. Jag har bokat min första 2-4-1 Eurobonus resa, en Open Jaw till/från Brasilien. Från ARN till GIG (mellanlandning FRA) med Lufthansa i början av Mars, och med Turkish Airlines från GRU till ARN (mellanlandning IST) i början av maj.

Imorse fick jag ett meddelande att hemresan från IST till ARN blivit inställd. Jag ringde SAS men de kunde inte boka in mig på något annat flyg för Turkish Airlines hade ställt in alla Eurobonus-resor under hela maj.

Är det här ett vanligt förekommande? Bör jag vara orolig att resan från GRU till IST också blir inställd eftersom det också är Turkish? Är vissa flygbolag mer benägna att göra så här än andra? Personen jag pratade med på SAS föreslog att boka av hela resan och åka en annan gång, men vi har verkligen sett fram emot den här resan och betalar hellre en hemresa från IST så länge vi kommer dit.

Tacksam för råd!
 

Mr Basic

Medlem
Jag ringde SAS men de kunde inte boka in mig på något annat flyg för Turkish Airlines hade ställt in alla Eurobonus-resor under hela maj.
Detta tror jag är rent ”hitte-på” från SAS-agenten, vilket tyvärr är rätt vanligt. Om de nu ställt in alla Eurobonus-resor, varför är inte GRU-IST inställd då? :rolleyes: Sen kan det i vissa fall handla om married segments eller att TK gjort ngn tidtabellsändring. Säljer TK fortfarande biljetter till din avbokade flight (samma tider och flight-nr)?
Ring igen och kolla även IST-XXX-ARN.
Det blir också lättare att komma med förslag om du anger datum för resa. Kollade lite blandade datum i maj och det fanns award-biljetter (i business) IST-ARN på flertalet datum (SAS sökmotor).
 

erikhakansson

Ny medlem
Landar på IST kl 17:15 3/5 och IST-ARN skulle avgå kl 19:55. Jag hittar inte den avgången på deras hemsida längre så det verkar onekligen som den blivit inställd. Jag ringde igen förut och agenten jag pratade med då tyckte jag skulle ringa tillbaka med jämna mellanrum för att höra om det dyker upp ett alternativ dom kan boka in mig på. Han sa att han kan se alternativ för hemresan men att dom ändras till otillgängliga när han försökte välja dom flighterna eller något sånt. När jag kollar på SAS sökmotor finns det ju t.ex
 

Philip G

Medlem
Har haft ögonen på två businessbiljetter ARN-BKK i Dec-22 med Thai som enligt de flesta släpps 89 eller 90 dagar innan avfärd - men nu verkar de vara borta. Någon som vet varför? Släpps de till United eller Aeroplan långt tidigare?

Never mind, hittade svaret i annat tråd.
 

freppa87

Medlem
Om man vill försöka boka en resa som släpps efter 17 men innan 09, vilka möjligheter har man? Detta gäller en statuslös Eurobonusmedlem som vill lägga till en returresa (utresan redan bokad) men platserna som släpps för returen är ofta slut vid 9. 2-4-1 voucher finns och ska användas men frågan är om det går att ringa "vanliga" SAS-numret för att lägga till returen innan 9 eller efter 17? Sen när väl hela resan är bokad ringa in till amex-numret och lägga på vouchern? Poäng finns för att boka hela resan utan 2-4-1.
 

RuudvanSaha

Ny medlem
Imorse fick jag ett meddelande att hemresan från IST till ARN blivit inställd. Jag ringde SAS men de kunde inte boka in mig på något annat flyg för Turkish Airlines hade ställt in alla Eurobonus-resor under hela maj.

Samma mardröm hände mig igår morse. Hade som 4e försök på Eurobonus resa i Business bokat Mauritius nu i påsk, där bokningen gjordes redan i höstas. Flygen var ARN-ZUR-IST-MRU den 10 april, och hemvägen MRU-IST-HAM-ARN den 21 april. Igår morse får jag ett sms att IST-MRU är flyttad till den 14 april, men de övriga flygen är oförändrade. Senare under dagen får jag ett nytt sms om att MRU-IST är flyttad 6 dagar fram till 26 april, utan att övriga flyg har ändrats. Känns vidrigt att man får göra såhär och även SAS personalen verkade överraskade över en sån stor förskjutning. Har även ringt Turkish direkt med de är extremt ohjälpsamma och otrevliga.

Efter att ha funderat kring alternativ så bestämde vi oss för att köra på 14-26 april och boka nya flyg ARN-IST och IST-ARN. När man kollade via Uniteds, AirCanadas eller SAS StarAlliance sida så fanns det massvis av alternativ, alla såklart med Turkish tex AMS-IST, BRU-IST etc. Dock när jag ringer SAS så säger de precis som ovan, att det ser ut som att det finns massa platser men att de inte kan boka några pga "fel i Turkish system". Låter som bullshit och jag tror felet ligger i SAS system. Har sökt på flygen utan poäng och det finns massvis av platser både business och ekonomi på i princip alla flyg till IST.

Vet inte vad man kan göra när SAS supporten säger att de inte kan boka resan, men har satt tjejen på att ringa imorgon och hon är betydligt mer aggressiv och krävande än jag, även om vi båda är lika förbannade.Har kommit fram till att jag tycker SAS ska lösa det snarare än Turkish då jag är SAS kund. Verkar generellt vara extrema problem med Turkish, vilket är synd om man vill till Mauritius...

Eventuella tips eller erfarenheter från liknande situationer och att saker går att lösa genom att tjata på SAS tas tacksamt emot!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Vet inte vad man kan göra när SAS supporten säger att de inte kan boka resan, men har satt tjejen på att ringa imorgon och hon är betydligt mer aggressiv och krävande än jag, även om vi båda är lika förbannade.Har kommit fram till att jag tycker SAS ska lösa det snarare än Turkish då jag är SAS kund. Verkar generellt vara extrema problem med Turkish, vilket är synd om man vill till Mauritius...
Vad du kommer fram till är tyvärr inte så relevant. Vems ansvar detta är regleras klart och tydligt i EU261/2004, och där framgår det att det är utförande flygbolag som ansvarar för att boka om vid inställt flyg, inte det företag som gjort bokningen.

Ni kommer troligtvis inte komma särskilt långt med en aggressiv ton heller. Bästa är att vara lugn och saklig. Om någon skriker på en eller är otrevlig eller hård är det rätt vanligt att man blir mindre benägen att vilja hjälpa till. Kom ihåg att det är inte personen du pratar med dom orsakat problemen.

Turkish är tyvärr värst i klassen vad det gäller dessa ombokningar, inställda flyg och flyg som inte går att boka pga married segment mm. Men brukar som sagt gå att boka via någon destination i Europa och sen ett sista ben hem med annat bolag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen