Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Majsan

Medlem
Hittar du segmenten om du söker efter dom separat? I så fall ska de kunna boka detta via telefon om platserna finns och är inom regler för hur långt/kort ett byte får vara.
För att slippa ändringsavgiften kan ni ringa in och göra hela bokningen direkt på telefon.

På sas sida kan man bara boka A-B och enbart de connections som hemsidan föreslår, även om det teoretiskt kan finnas hundratals andra connections man kan ta. Man kan ju säga att hemsidan har en hel del förbättringspotential.

Ok då förstår jag.
Ska kolla alla connections innan jag ringer. Stort tack igen!
 

Trumis

Medlem
En mycket konstig sak inträffade för mig när jag bokade 2-4-1 mellan Köpenhamn och Bali. Jag kommer till Frankfurt på kvällen på vägen hem och det går ett SAS-flyg hem där det finns poängbiljetter i Plus. När man tittar på SAS hemsida kan jag boka med mina poäng men när SAS kundtjänst försöker boka den som sista sträckan ser de inte några poängbiljetter alls så de bokade mig i economy på sista LH-flighten sent på kvällen. Vad kan detta bero på? Har ringt ytterligare gånger med det är samma sak - jag kan boka på hemsidan men kundtjänst ser den inte.
 

fcx

Medlem
En mycket konstig sak inträffade för mig när jag bokade 2-4-1 mellan Köpenhamn och Bali. Jag kommer till Frankfurt på kvällen på vägen hem och det går ett SAS-flyg hem där det finns poängbiljetter i Plus. När man tittar på SAS hemsida kan jag boka med mina poäng men när SAS kundtjänst försöker boka den som sista sträckan ser de inte några poängbiljetter alls så de bokade mig i economy på sista LH-flighten sent på kvällen. Vad kan detta bero på? Har ringt ytterligare gånger med det är samma sak - jag kan boka på hemsidan men kundtjänst ser den inte.
Om man ska boka en plusbiljett inom Europa på en Star Alliancebokning så måste SAS ha släppt biljetter för bokning mot Star Alliance, det räcker inte att de bara är bokningsbara för SAS egna kunder. Oftast stämmer inventory 90-95% mellan SAS-kvoten och Star Alliance-kvoten på samma SAS-flygningar, men ibland så finns det avvikelser. Inget som kundtjänst kan lösa.
 

squeezen

Medlem
En mycket konstig sak inträffade för mig när jag bokade 2-4-1 mellan Köpenhamn och Bali. Jag kommer till Frankfurt på kvällen på vägen hem och det går ett SAS-flyg hem där det finns poängbiljetter i Plus. När man tittar på SAS hemsida kan jag boka med mina poäng men när SAS kundtjänst försöker boka den som sista sträckan ser de inte några poängbiljetter alls så de bokade mig i economy på sista LH-flighten sent på kvällen. Vad kan detta bero på? Har ringt ytterligare gånger med det är samma sak - jag kan boka på hemsidan men kundtjänst ser den inte.
Jag skulle säga det är standard numera att man bara kan kombinera star alliance business med sas GO
 

Doctor-X

Medlem
Ringde in och gjorde en ändring i en befintlig Star Alliance bokning med en 2-4-1 idag. Agenten kunde ändra enligt önskemål men inte biljettera utan det skulle gå till Eurobonusavdelingen för omräkning av skatter. Agenten sade att det borde gå igenom inom 24h, men efter att man läst om att biljetter försvinner eftersom de inte ställs ut, blir man ju alltid lite orolig. Vad är eran uppfattning mellan tummen och pekfingret en rimlig tid för utställning? När bör man ringa igen och ligga på?

Alla tidigare ändringar jag gjort gällande Star Alliance bokningar (både pre och post Tallinn) har gått igenom direkt (kanske bara tur med agenten?)
 
Ringde in och gjorde en ändring i en befintlig Star Alliance bokning med en 2-4-1 idag. Agenten kunde ändra enligt önskemål men inte biljettera utan det skulle gå till Eurobonusavdelingen för omräkning av skatter. Agenten sade att det borde gå igenom inom 24h, men efter att man läst om att biljetter försvinner eftersom de inte ställs ut, blir man ju alltid lite orolig. Vad är eran uppfattning mellan tummen och pekfingret en rimlig tid för utställning? När bör man ringa igen och ligga på?

Alla tidigare ändringar jag gjort gällande Star Alliance bokningar (både pre och post Tallinn) har gått igenom direkt (kanske bara tur med agenten?)

För min ändring med alla lägga till mitt sista ben, så tog det cirka 10h innan nytt mejl och bekräftelse kom.
Dock kunde jag se i appen redan efter 5min
 

aruba1

Medlem
För min ändring med alla lägga till mitt sista ben, så tog det cirka 10h innan nytt mejl och bekräftelse kom.
Dock kunde jag se i appen redan efter 5min

Det du ser i appen är enbart att segmenten är sparade, men det är inte samma sak som en giltig biljett. När du loggar in via hemsidan ska du kunna se en text som säger att biljettering inte är slutförd. Det är lite lurigt det där, dvs det du ser i appen mot vad som faktiskt är en giltig biljett. Annars är tipset att hålla koll på ticket numret efter en ändring. Vid ombiljettering skapas ett nytt ticket nummer.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

AMF

Medlem
Regler för sista flygben som inte finns inom award?

Jag har klippt och klistrat som fan för att lappa ihop en resa från Sverige till Australien över jul/nyår och äntligen hittat fram. Det enda som saknas är en biljett från Göteborg till Frankfurt på utresan.

Jag har hittat ett lämpligt SAS-flyg för att hinna med min connection i Frankfurt som finns för cash och för poäng, men tyvärr inte som awardbiljett (så poängpriset är såklart hutlöst).

Frågor:
1. Finns det något sätt att få till denna som en awardbiljett med tanke på att rutten flygs av SAS? Läste i någon tråd att agenterna i vissa fall kan "öppna upp" platser om det är en enklare anslutning som behövs till en längre resa (även om det låter lite too good to be true :) )
2. Om nej på fråga 1, går det att casha resan ovan men ändå få in den på samma biljett som min awardresa, egentligen med syfte att kunna checka in bagaget hela vägen och att de liksom tar ansvar för rutten som helhet om det skulle ske förseningar?
3. Angående just förseningar. Jag vet att om ett bolag avbokar min awardbiljett så har man egentligen inge rättigheter utan det är upp till flygbolaget om de vill boka om en på en ny flygning. Men vad gäller om man blir försenad och missar sin connection, inom en award trip?

Stort tack!
 

Jonas C

Medlem
En mycket konstig sak inträffade för mig när jag bokade 2-4-1 mellan Köpenhamn och Bali. Jag kommer till Frankfurt på kvällen på vägen hem och det går ett SAS-flyg hem där det finns poängbiljetter i Plus. När man tittar på SAS hemsida kan jag boka med mina poäng men när SAS kundtjänst försöker boka den som sista sträckan ser de inte några poängbiljetter alls så de bokade mig i economy på sista LH-flighten sent på kvällen. Vad kan detta bero på? Har ringt ytterligare gånger med det är samma sak - jag kan boka på hemsidan men kundtjänst ser den inte.
Det handlar om att vissa flygningar inte kan bokas i kombination med andra även om det finns bonusplatser tillgängliga.
 

palmen

Moderator
Regler för sista flygben som inte finns inom award?

Jag har klippt och klistrat som fan för att lappa ihop en resa från Sverige till Australien över jul/nyår och äntligen hittat fram. Det enda som saknas är en biljett från Göteborg till Frankfurt på utresan.

Jag har hittat ett lämpligt SAS-flyg för att hinna med min connection i Frankfurt som finns för cash och för poäng, men tyvärr inte som awardbiljett (så poängpriset är såklart hutlöst).

Frågor:
1. Finns det något sätt att få till denna som en awardbiljett med tanke på att rutten flygs av SAS? Läste i någon tråd att agenterna i vissa fall kan "öppna upp" platser om det är en enklare anslutning som behövs till en längre resa (även om det låter lite too good to be true :) )
2. Om nej på fråga 1, går det att casha resan ovan men ändå få in den på samma biljett som min awardresa, egentligen med syfte att kunna checka in bagaget hela vägen och att de liksom tar ansvar för rutten som helhet om det skulle ske förseningar?
3. Angående just förseningar. Jag vet att om ett bolag avbokar min awardbiljett så har man egentligen inge rättigheter utan det är upp till flygbolaget om de vill boka om en på en ny flygning. Men vad gäller om man blir försenad och missar sin connection, inom en award trip?

Stort tack!
1. Möjlighet att de öppnar upp platser finns säkert, jag skulle dock se det som extremt otroligt.
2. Nej, du kan inte slå ihop 2 olika biljetter till en och en award resa kan inte innehåller delar som är betalda biljetter.
3. Om resan är pågående och man missar flyg pga försening så är det bolaget som orsakar försening som ska boka om till likvärdigt flyg snarast möjligt. Där skiljer inget på om man bokar med poäng eller pengar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen