Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

TP12

Medlem
Tack.. det låter svårt, aldrig använt curve. Har läst lite kring det men eftersom jag aldrig testat känns konceptet främmande.

Enligt SAS mc kundservice kan man inte betala sig positiv och sedan nyttja det som högre gräns.. men har läst inlägg på BC att det visst går. Dock daterat 2019 eller liknande.

Handlar om bilköp för övrigt.

Principen hade då varit att be handlaren dela upp köpet i 10 och lägga det på curves underliggande debit.. sedan flytta över en transaktion i taget efter man betalt skulden till sas mc? Är detta det beryktade gbit?

Om du läser konversationer i denna tråd några dagar bak så rör det issues som kan uppkomma när man skapar ett tillgodohavande.

Att använda Curve är inte svårt. Du drar ditt kort (Curve) som vanligt, i ditt exempel 10 gånger, men första transaktionen kan vara för att maxa SAS MC så blir kanske något färre beroende på pris på bil och hur hög kredit du har. Sen i takt med att du frigör köputrymme på ditt SAS MC så flyttar du "dragningar" från ditt debitkort till ditt SAS MC med GBIT i Curve - tar kanske fem-tio sekunder per flytt.
 

Tonton

Medlem
Om du läser konversationer i denna tråd några dagar bak så rör det issues som kan uppkomma när man skapar ett tillgodohavande.

Att använda Curve är inte svårt. Du drar ditt kort (Curve) som vanligt, i ditt exempel 10 gånger, men första transaktionen kan vara för att maxa SAS MC så blir kanske något färre beroende på pris på bil och hur hög kredit du har. Sen i takt med att du frigör köputrymme på ditt SAS MC så flyttar du "dragningar" från ditt debitkort till ditt SAS MC med GBIT i Curve - tar kanske fem-tio sekunder per flytt.

Ett tillägg på detta, för att det inte ska bli tråkigt för @Johannes Winberg - Se till att varje enskilda belopp är under maxgränser för att kunna göra en GBIT.

Sålänge den är det, så är detta ett ypperligt upplägg. Givetvis så passar du då då på att göra flytten vid nästa poänghelg då också ;)
 
Ett tillägg på detta, för att det inte ska bli tråkigt för @Johannes Winberg - Se till att varje enskilda belopp är under maxgränser för att kunna göra en GBIT.

Sålänge den är det, så är detta ett ypperligt upplägg. Givetvis så passar du då då på att göra flytten vid nästa poänghelg då också ;)
Är gränsen på curves sida menar du ? 5000€ enligt någon reddit-tråd jag hittade…

Blir ett gäng transaktioner då.. hoppas min handlare har tålamod :)

Storleksordningen i hierarkin verkar vara 30,60,90,120 dagar gbit. Borde väl räcka med black och 90 för att träffa en kampanj !?
 
Jag misstänker att något hos Curve kommer trigga om det första du gör som kund är att göra upprepade transaktioner på 50tkr tills du når en bils värde. Egentligen ingen faktiskt erfarenhet av detta, men du ska nog iaf vara förberedd på att transaktioner kan komma att nekas. Det är ju ingen större fara om du också har med ett alternativt kort.
 

TP12

Medlem
Jag misstänker att något hos Curve kommer trigga om det första du gör som kund är att göra upprepade transaktioner på 50tkr tills du når en bils värde. Egentligen ingen faktiskt erfarenhet av detta, men du ska nog iaf vara förberedd på att transaktioner kan komma att nekas. Det är ju ingen större fara om du också har med ett alternativt kort.
Det är en aspekt, på mitt Curve (metal) har jag daglig limit på SEK 180k (SEK 1,8m per månad). Så vid större köp får man kanske sprida ut det på några dagar (om man pallar).
 
Jag misstänker att något hos Curve kommer trigga om det första du gör som kund är att göra upprepade transaktioner på 50tkr tills du når en bils värde.

Jag tror det är en stor risk för detta. Alla banker och kreditgivare försöker hitta transaktioner som avviker från det ordinära, både rent allmänt och på en individuell basis, och att på några dagar göra ett stort antal stora transaktioner har stor risk för att flaggas som suspekta såväl hos Curve (speciellt om man inte har någon historik alls) som det underliggande kort man belastar, även om summan i sig är inom de maximala avtalade gränserna. Ett spärrat kort, även om det bara är tillfälligt, kommer ju göra allt hela den här planen faller samman.

Sedan finns det ju en del till som också måste gå igenom om det ska fungera, och det är att göra GBIT på samma stora antal stora transaktioner, vilket betyder att det plötsligt blir återbetalningar på hundratusentals kronor på det initiala kortet, och om inte DET får alla varningsklockor att ringa samtidigt så vet jag inte vad...

Tumregeln för att maximera poängintjäning med kort utan problem är väl att börja litet, bygga upp volymerna successivt, se till att det finns en god historik och att det alltid finns ett stadigt flöde på alla korten samt att vara åtminstone en aning "lagom", se till att det finns lite normala transaktioner också på alla korten så att det på totalen ser "normalt" ut.

Om jag förstår @Johannes Winberg rätt så är köpet stort i förhållande till årsinkomsten, och då blir det nog svårt att teckna nya kort, oavsett vilket, och direkt slå till med detta. Men eftersom han redan har Amex (förstår jag det som) med antagligen en hyfsad kreditgräns, så kanske Billhop/Betalo är ett alternativ ifall man kan betala med BG. Om han redan har SAS MC så kanske betalningen kan delas upp så att så mycket som möjligt debiteras där, och det går säkert att "krydda" med att ta en liten del med Curve för att bättra på den totala intjäningen, men knappast allt...
 

Delayed

Medlem
Jag har ett stort kortköp framför mig. Amex och Diners accepteras inte. Mastercard / Visa är OK (kredit)

SAS MC har en gräns på 20% av årlig inkomst om jag förstår rätt.. så jag kan isf bara finansiera en mindre del av köpet. Några ideer på andra kort med högre kreditgräns ?
Eurocard. Ingen aning om hur stora köp helt nya kunder kan göra dock.
 

zikkan77

Medlem
Om någon liksom jag fortfarande saknar statuspoäng för mars månad fick jag följande från kundservice precis (efter att ha frågat om det):

"Hej!
Vi har pratat med SAS och fått återkoppling som ger ut era statuspoäng. Vi har fått information om att ett fel uppstod för ett antal medlemmar i deras system. Det resulterade i att ni inte fick statuspoäng i april. SAS har lokaliserat orsaken till felet i sina system och poängen kommer att läggas till under nästa vecka för er. "
 

intuition

Medlem
Inga poäng, varken status eller extra från SAS MC för april. Samma för alla andra eller är det bara jag?
Förra månaden kom extra-poängen första tisdagen (4 april) och nu har det gått två tisdagar i maj redan. Statuspoängnen kom den 8 april.
 

Nimbus

Medlem
Inga poäng, varken status eller extra från SAS MC för april. Samma för alla andra eller är det bara jag?
Förra månaden kom extra-poängen första tisdagen (4 april) och nu har det gått två tisdagar i maj redan. Statuspoängnen kom den 8 april.
Jag fick extrapoängen den 3 och statuspoängen den 8.

Skickat från min SM-S901B via Tapatalk
 
Toppen