Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

011430121

Medlem
Jag har vid ett tillfälle före pandemin handlat för över 300,000kr betade in 200,000kr en vecka före, ingen hörde av sig från SEB gick att betala utan att behöva kontakta SEB

Jag tror att banker/kortutgivare är mycket tuffare numera när det gäller transaktioner utöver det normala, de måste ha koll på så att det inte är penningtvätt.
 

Erik M

Medlem
Jag har vid ett tillfälle före pandemin handlat för över 300,000kr betade in 200,000kr en vecka före, ingen hörde av sig från SEB gick att betala utan att behöva kontakta SEB

Jag tror att banker/kortutgivare är mycket tuffare numera när det gäller transaktioner utöver det normala, de måste ha koll på så att det inte är penningtvätt.
Tror faktiskt du har rätt i det. Svenska Spel har börjat vara oerhört stingsliga också.
 

TP12

Medlem
S
Absolut, men det där stämmer ju inte. Man KAN göra det.
Däremot KAN inte de föra tillbaka pengarna, vilket är lite speciellt.
Ska inte märka ord men att man kan göra en extra inbetalning är väl klart. Det de säger är att det inte höjer din köpgräns - det är väl lite mer oklart. Har kunnat gå över den många gånger - problem har uppkommit när jag velat gå väldigt långt över den (100 % +)

Gällande återbetalning så skriver de:

1680175425050.png
 

nixa

Medlem
Både appen och hemsidan nere just nu.. Ryssar som är framme?

This site can’t be reached​

The webpage at might be temporarily down or it may have moved permanently to a new web address.
ERR_HTTP2_PROTOCOL_ERROR
 
Hej,
Jag har idag ett SAS MC Premium, men önskad EB-status är uppnådd och jag lägger all Mastercard-spend på min NCC.
Mastercard används enbart som ett komplement till mitt Amex Elite.

Nu till min fundering, om jag väljer att byta ner till SAS Mastercard, görs då en ny kreditupplysning? Om jag väljer att byta upp till ett Mastercard Premium om 9 månader, görs då en ny kreditupplysning?
Någon som vet?

Jag säger alltså aldrig upp mitt kort utan byter enbart mellan olika produkter.

Jag är lite allergisk mot "onödiga" kreditupplysningar och jag tog en kreditupplysning i februari när jag dubblade min kredit inför dubbelhelgen...
 

MrRob

Medlem
Hej,
Jag har idag ett SAS MC Premium, men önskad EB-status är uppnådd och jag lägger all Mastercard-spend på min NCC.
Mastercard används enbart som ett komplement till mitt Amex Elite.

Nu till min fundering, om jag väljer att byta ner till SAS Mastercard, görs då en ny kreditupplysning? Om jag väljer att byta upp till ett Mastercard Premium om 9 månader, görs då en ny kreditupplysning?
Någon som vet?

Jag säger alltså aldrig upp mitt kort utan byter enbart mellan olika produkter.

Jag är lite allergisk mot "onödiga" kreditupplysningar och jag tog en kreditupplysning i februari när jag dubblade min kredit inför dubbelhelgen...

En datapunkt från mig: när jag uppgraderade från SAS MC World till SAS MC World Premium någon under 2019/2020 togs det ingen ny kreditupplysning på mig.
 
Jag har ett stort kortköp framför mig. Amex och Diners accepteras inte. Mastercard / Visa är OK (kredit)

SAS MC har en gräns på 20% av årlig inkomst om jag förstår rätt.. så jag kan isf bara finansiera en mindre del av köpet. Några ideer på andra kort med högre kreditgräns ?
 

TP12

Medlem
Jag har ett stort kortköp framför mig. Amex och Diners accepteras inte. Mastercard / Visa är OK (kredit)

SAS MC har en gräns på 20% av årlig inkomst om jag förstår rätt.. så jag kan isf bara finansiera en mindre del av köpet. Några ideer på andra kort med högre kreditgräns ?
Curve med t.ex. ett debitkort som underliggande. Lägg upp köpet på ett antal dragningar på lämpliga belopp - sen har du upp till 120 dagar (beroende på vilket Curve-kort du väljer) att successivt flytta över till SAS MC (eller annat MC/Visa).
 
Curve med t.ex. ett debitkort som underliggande. Lägg upp köpet på ett antal dragningar på lämpliga belopp - sen har du upp till 120 dagar (beroende på vilket Curve-kort du väljer) att successivt flytta över till SAS MC (eller annat MC/Visa).
Tack.. det låter svårt, aldrig använt curve. Har läst lite kring det men eftersom jag aldrig testat känns konceptet främmande.

Enligt SAS mc kundservice kan man inte betala sig positiv och sedan nyttja det som högre gräns.. men har läst inlägg på BC att det visst går. Dock daterat 2019 eller liknande.

Handlar om bilköp för övrigt.

Principen hade då varit att be handlaren dela upp köpet i 10 och lägga det på curves underliggande debit.. sedan flytta över en transaktion i taget efter man betalt skulden till sas mc? Är detta det beryktade gbit?
 
Toppen