Senaste nytt

SAS EB Mastercard Premium - Förändringar gällande årspriset och Statuspoäng

eddo

Medlem
Jag hade en jättejobbig episod med EuroBonus MC nyss.
Lämpligt nog var jag i färd att köpa ett kök, golv till en hel våning m.m. renoveringsrelaterat. Mumma!
Jag försökte betala in extra så jag hade ett tillgodohavande, för att kunna göra ett köp som överskred in kreditgräns, det blev de JÄVLIGT sura på.
De vill inte låta mig köpa för mer än min kreditgräns. Segt, men OK.
En överraskning för mig var att jag inte heller fick fylla min kreditgräns, totalt i omsättning, över en 2-månadersperiod. Man kan alltså inte maxa ut kortet, betala in pengar, och göra det igen.
Nu får jag inte använda kortet alls på några dagar, som nån sorts straff kanske.
Håller med om att det är dåligt. Att de tillämpar köpgräns/kreditgräns som ska räcka i två månader innebär ju att man "måste" ha onödigt stor kredit vilket är dåligt om man vill försöka hålla sin kredit så låg som möjligt.
 

TP12

Medlem
Jag hade en jättejobbig episod med EuroBonus MC nyss.
Lämpligt nog var jag i färd att köpa ett kök, golv till en hel våning m.m. renoveringsrelaterat. Mumma!
Jag försökte betala in extra så jag hade ett tillgodohavande, för att kunna göra ett köp som överskred in kreditgräns, det blev de JÄVLIGT sura på.
De vill inte låta mig köpa för mer än min kreditgräns. Segt, men OK.
En överraskning för mig var att jag inte heller fick fylla min kreditgräns, totalt i omsättning, över en 2-månadersperiod. Man kan alltså inte maxa ut kortet, betala in pengar, och göra det igen.
Nu får jag inte använda kortet alls på några dagar, som nån sorts straff kanske.
Hur blev de sura? Har gjort så och gått över ett antal gånger men det finns ju gränser för hur mycket. Kom en hyfsad bit över vid senaste dubblapoänghelgen så kunde inte göra några större enskilda köp (50k +) men hade inga problem med vardagsköp under ca 5 000 trots att jag låg över kreditgränsen och istället knaprade på mitt tillgodhavande. Nu i helgen hade det gått en månad och då gick det att få in några större transaktioner igen.

Har aldrig upplevt dem som sura men de har, vilket är rätt då det klart framgår av vad de skriver i sina villkor, poängterat att kreditgränsen ska räcka två månader och inte nollas vi extrabetalningar (även om det ofta fungerar åtminstone till viss del).
 

Tonton

Medlem
Jag hade en jättejobbig episod med EuroBonus MC nyss.
Lämpligt nog var jag i färd att köpa ett kök, golv till en hel våning m.m. renoveringsrelaterat. Mumma!
Jag försökte betala in extra så jag hade ett tillgodohavande, för att kunna göra ett köp som överskred in kreditgräns, det blev de JÄVLIGT sura på.
De vill inte låta mig köpa för mer än min kreditgräns. Segt, men OK.
En överraskning för mig var att jag inte heller fick fylla min kreditgräns, totalt i omsättning, över en 2-månadersperiod. Man kan alltså inte maxa ut kortet, betala in pengar, och göra det igen.
Nu får jag inte använda kortet alls på några dagar, som nån sorts straff kanske.
Tråkigt, men detta har rapporterats tidigare kring just SEB Kort som utgivare.
 

Erik M

Medlem
Tråkigt, men detta har rapporterats tidigare kring just SEB Kort som utgivare.
Tur man har coop-kort också. En rejäl höjning av kreditgränsen (ca 50% högre än vad SAS EuroBonus MC tillät) gick igenom på minuten, och jag kunde traska iväg och göra ett sexsiffrigt kortköp direkt.
 

intuition

Medlem
Att betala in så att det uppstår ett stort överskott på kortet för att göra ett stort köp som är långt över kreditgränsen är väl iinte accepterat av någon kortutgivare?
Det går bra med ett debit-kort eftersom du där har ett bankkonto i botten och transaktionen bokas direkt mot dina tillgångar. Men ett kreditkort fungerar ju inte riktigt så.


Hursomhelst, jag undrar lite stilla hur folk gör för att åka på alla dessa spärrar.

Från tid till annan har även jag handlat för mer än kreditgränsen en enskild månad. Det kan hända tex när jag betalt månadens räkning direkt vid löning och därefter haft normala utgifter som bokats före månadsskfitet. Ingen har blivit sur eller blockerat mina köp.

Jag har även haft perioder med hög spend 2 månader i rad. Inte heller då har jag stoppats av någon "omsättning under 2 månader ska vara lägre än kreditgränsen-regel". (Hela den "regeln" låter som en total missuppfattning av texten "Tänk på att ditt kreditutrymme behöver räcka till 2 månaders användning" som alla kortutgivare skriver för att folk ska fatta att det tar tid innan alla debiteringar blir fakturerade och betalda när det är upp till 55 dagars räntefri kredit.)


Däremot, så har jag fått mjuka påstötningar av kortutgivaren att de tycker jag borde ha en högre köpgräns. Ingen aning om det är triggat av någon djupare analys av min användning eller om det bara är mass-mail för att driva upp kreditgränserna allmänt och låsa in folk lite mer till kortet.


Skärmavbild 2023-03-29 kl. 12.45.19.png
 

Jannes

Medlem
Att betala in så att det uppstår ett stort överskott på kortet för att göra ett stort köp som är långt över kreditgränsen är väl iinte accepterat av någon kortutgivare?
Det går bra med ett debit-kort eftersom du där har ett bankkonto i botten och transaktionen bokas direkt mot dina tillgångar. Men ett kreditkort fungerar ju inte riktigt så.
Är det inte två olika scenario som detta uppkommit:
Scenario 1: Ditt exempel där man betalar in för att ha "negativ skuld" för att sedan kunna köpa för det + egentliga kreditutrymmet. En förklaring jag hör om detta är att kreditutgivaren blir i så fall i skuld till dig/jämförbar med ett bankkonto, och det ska de inte göra alls. Så kan förstå ifall de säger till.
Scenario 2: Man betalar ner upparbetad kreditskuld under en period för att kunna få mera totalspend på kortet. T.ex. Ha skuld på 35k, betala mitt i månaden och kreditutrymmet frigörs, sen använder man kortet för ytterligare 35k. Då har man 70k spend på ett kort som kanske bara har en månadsgräns på 40k.

Det var väl Scenario 2 som kom upp senast vid MC dubbelhelgen, där det diskuterades skillnaden mellan kreditgräns och köpgräns.
 

Erik M

Medlem
Att betala in så att det uppstår ett stort överskott på kortet för att göra ett stort köp som är långt över kreditgränsen är väl iinte accepterat av någon kortutgivare?
Det går bra med ett debit-kort eftersom du där har ett bankkonto i botten och transaktionen bokas direkt mot dina tillgångar. Men ett kreditkort fungerar ju inte riktigt så.


Hursomhelst, jag undrar lite stilla hur folk gör för att åka på alla dessa spärrar.
Det misstag jag gjorde var att jag ringde dem för att säga "hej hej jag tänkte göra ett stort köp, ville ba kolla att det kommer gå bra". Då gick allt åt
pipsvängen och de skulle ha MIG att lösa en hel radda saker åt DEM.
Typ som nedanstående, men mycket mycket mer utdraget:

- Du får inte ha ett tillgodobelopp
- Får inte för vem?
- För oss.
- OK, jag har inget problem med det men låt mig lösa det åt er genom att göra ett stort köp då, som jag hade tänkt
- Nej du får inte det heller. Det är över din köpgräns.
- OK vänligen höj min köpgräns då
- Nej du får inte ha högre köpgräns heller.
- För vem?
- För oss.
- OK ni har målat in er i tre olika hörn samtidigt, och det är jag som blir lidande.
- Ja. Men nu måste du skaffa ett konto på en speciell säker tjänst, skicka skärmdumpar av vad du gjort för inbetalningar till oss, fylla i några formulär .....
- Ja allt för er. Det är trots allt ni som är kunden, eller ... hur det nu var. Nåt mer jag kan hjälpa till med?
 

TP12

Medlem
Det misstag jag gjorde var att jag ringde dem för att säga "hej hej jag tänkte göra ett stort köp, ville ba kolla att det kommer gå bra". Då gick allt åt
pipsvängen och de skulle ha MIG att lösa en hel radda saker åt DEM.
Typ som nedanstående, men mycket mycket mer utdraget:

- Du får inte ha ett tillgodobelopp
- Får inte för vem?
- För oss.
- OK, jag har inget problem med det men låt mig lösa det åt er genom att göra ett stort köp då, som jag hade tänkt
- Nej du får inte det heller. Det är över din köpgräns.
- OK vänligen höj min köpgräns då
- Nej du får inte ha högre köpgräns heller.
- För vem?
- För oss.
- OK ni har målat in er i tre olika hörn samtidigt, och det är jag som blir lidande.
- Ja. Men nu måste du skaffa ett konto på en speciell säker tjänst, skicka skärmdumpar av vad du gjort för inbetalningar till oss, fylla i några formulär .....
- Ja allt för er. Det är trots allt ni som är kunden, eller ... hur det nu var. Nåt mer jag kan hjälpa till med?
Till deras försvar så är detta första frågan som besvaras på deras kundservicesida:

1680096074473.png
 

FFlash

Medlem
Som referens, alla finska kort jag haft har tillåtit extrainberalningar och jag fortfarande kör på hela tiden. Men det är lite offtopic här…
 
Däremot, så har jag fått mjuka påstötningar av kortutgivaren att de tycker jag borde ha en högre köpgräns. Ingen aning om det är triggat av någon djupare analys av min användning eller om det bara är mass-mail för att driva upp kreditgränserna allmänt och låsa in folk lite mer till kortet.


Visa bifogad bild 140855
Jag fick mailet idag också. Har 30tkr i kredit på det kortet och utnyttjar kanske 2tkr/mån senaste månaderna. Just det mailet är alltså helt klart massutskick.
 
Toppen