Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

Det har jag inte märkt i min industri. Har du märkt det i din eller det baserat på någon fakta?

Inte hört något om t,ex julklapp på mitt jobb i år. Tidigare har vi som jobbar jul och nyår fått något att äta men det är indraget.

Jobbets julfest betalar vi själva maten till och godis/efterätt/alkholfri dryck får vi av en kollegas mans företag som sponsrar.

Inte hört något om t,ex julklapp på mitt jobb i år. Tidigare har vi som jobbar jul och nyår fått något att äta men det är indraget.

Jobbets julfest betalar vi själva maten till och godis/efterätt/alkholfri dryck får vi av en kollegas mans företag som sponsrar.
Även om det ser ut så hos det företag du jobbar på så delar jag inte uppfattning att det är "vanligt" eller att företag går åt det hållet. Alla ställen jag har jobbat på så har det alltid varit någon form av julfest (och även sommarfest). Även under pandemin firade vi, även om det blev på teams, och alla fick ett bidrag att köpa något valfritt att äta/dricka.

De jag känner som jobbar på myndighet eller liknande har någon form av tack runt jul, även om alkoholen inte flödar.

• Gilla
Reactions: hco
Även om det ser ut så hos det företag du jobbar på så delar jag inte uppfattning att det är "vanligt" eller att företag går åt det hållet. Alla ställen jag har jobbat på så har det alltid varit någon form av julfest (och även sommarfest). Även under pandemin firade vi, även om det blev på teams, och alla fick ett bidrag att köpa något valfritt att äta/dricka.
Jag har hört om flera bolag som väl får klassas som "välkända bolag i IT-branchen" som i år inte har någon julfest för de anstälda, åtminstone i vissa konstellationer. Hur det har sett ut tidigare år spelar mindre roll där, men de har slutat i år. Sedan om det är tillfälligt i år eller ett permanent stopp har jag såklart ingen aning om eftersom jag inte jobbar där själv (och mitt eget bolag har inte slutat), men jag tycker allt man det syns ett mönster i år, även i brancher med relativt höga marginaler.

SAS bjuder in medarbetarna på respektive bas till stor fest i Stockholm, Oslo och Köpenhamn nu i december för att fira att chapter 11 processen är genomförd och för att nu sätta blicken framåt! :)

Det är väldigt längesedan medarbetarna fick något liknande.

Mycket bra och trevligt initiativ :)

Eventet i Köpenhamn verkar varit lyckat. Många glada miner och vad bilder på Instagram visar så verkar de haft kul :)

Live artister, DJ och snygg scensättning med stora tv-skärmar som avbildade flygplansfönster mm

Screenshot_20241212_060348_Instagram.jpg

Skulle egentligen kunna skriva både i denna tråd och i tråden om vad SAS gjort dåligt. Men slutet gott allting gott så jag väljer att se det positiva!

Var bokade 30/12 LLA-ARN och 31/12 ARN-CPH-BKK i plus. Hittade platser i business 30/12 CPH-BKK som skulle gå att få ihop med redan bokade LLA-ARN. Behövde bara hitta ARN-CPH. Pusslade ihop LLA-ARN-OSL-CPH-BKK och ringde SAS. Agenten skickade för biljettering. Får efter någon timme sms om att rutten till CPH är ogiltig och att jag behöver ringa SAS. Tydligen godkänner man inte (längre?) ARN-OSL-CPH-XXX. Ringer upp med hjärtat i halsgropen - biljetterna CPH-BKK i plus 31/12 är redan borta ur bokningen och inga direktplatser till CPH finns 30/12 enl sas.se. Såg framför mig att hela resan skulle fallera. Till min förvåning får agenten lov av eurobonusavdelningen att "låsa" upp awardplatser som inte finns på ARN-CPH 30/12. Tack!

Last edited:
Skulle egentligen kunna skriva både i denna tråd och i tråden om vad SAS gjort dåligt. Men slutet gott allting gott så jag väljer att se det positiva!

Var bokade 30/12 LLA-ARN och 31/12 ARN-CPH-BKK i plus. Hittade platser i business 30/12 CPH-BKK som skulle gå att få ihop med redan bokade LLA-ARN. Behövde bara hitta ARN-CPH. Pusslade ihop LLA-ARN-OSL-CPH-BKK och ringde SAS. Agenten skickade för biljettering. Får efter någon timme sms om att rutten till CPH är ogiltig och att jag behöver ringa SAS. Tydligen godkänner man inte (längre?) ARN-OSL-CPH-XXX. Ringer upp med hjärtat i halsgropen - biljetterna CPH-BKK i plus 31/12 är redan borta ur bokningen och inga direktplatser till CPH finns 30/12 enl sas.se. Såg framför mig att hela resan skulle fallera. Till min förvåning får agenten lov av eurobonusavdelningen att "låsa" upp awardplatser som inte finns på ARN-CPH 30/12. Tack!
Uppdatering, var lite orolig att det ändå skulle strula vid biljettering då agenten låst upp platser i bokningsklass F (istället för I som brukar vara de som kan kombineras med business longhaul) på LLA-ARN-CPH trots att det egentligen inte fanns bonusplatser på ARN-CPH. Men nu kom biljetterna utan problem. Blev egentligen bästa möjliga lösningen, vi får åka Business CPH-BKK tur och retur istället för plus på utresa och business hem samt slipper åka via OSL. Tack igen SAS, hade inte förväntat mig att de skulle vara så lösningsorienterade!

Edit: bokade förresten upp våra gamla platser i Plus ARN-CPH-BKK 31/12 på separat bokning som backup under tiden vi väntade på biljettering. Kommer därför släppa dessa platser inom kort, ifall att någon är intresserad om de blir tillgängliga igen!

Last edited:
Fick ett mejl tidigt i morse att våran Bali resa med Garuda Indonesia är flyttat en dag med mellanlandning på 13h. Fungerar inte för oss.
Så ringde supporten strax innan kl 9. Fixade det snabbt och enkelt. 5 min senare var alla poäng och bekräftelse på att hela summan blir krediterat.
Så skall det fungera när man är diamond. Går för det ett år till :) med dubbla poäng i vår,

Toppen