Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Fast minimum connection time, International-International på FRA är 45 minuter så de hamnar inte under denna tid fast SAS kanske har sina egna marginaler som de räknar på men de behöver inte egentligen boka om även om du bara har 55 minuter på FRA.

Visa bifogad bild 92886
Och det finns inga undantag? Vissa flight kombinationer kräver mer än vad som anges som standard.

Ja, men det är ju fortfarande Thai som gjort att du hamnade under minimum connection time, inte SAS. Så förstår fortfarande inte varför det är SAS som ska kompensera dig i detta och varför SAS ska vara bad guy?

Det är lite som att att SJ ska uppgradera en till 1:a klass för att stadsbussen till stationen ändrat sin tidtabell. Om något så är det ju Thai som i så fall ska kompensera.
SAS behöver inte kompensera alls, om nu ombokning är tvungen så kan den som reser själv bestämma till vad och finns det då award i plus på sas så ska detta kunna bokas gratis pga den ändring man blev tvingad att göra.
Finns det inte award i plus så ska sas självklart inte ge det.

Och det finns inga undantag? Vissa flight kombinationer kräver mer än vad som anges som standard.

SAS behöver inte kompensera alls, om nu ombokning är tvungen så kan den som reser själv bestämma till vad och finns det då award i plus på sas så ska detta kunna bokas gratis pga den ändring man blev tvingad att göra.
Finns det inte award i plus så ska sas självklart inte ge det.

Jag tror många missade vad poängen med klagomålet faktiskt är. Jag skyller inte på SAS att man har ändrat något i tidtabellen. Det är inte deras fel. Jag kan godta att SAS anser att 55 minuter är för lite minimum connection time även om jag inte håller med. Jag begär ingen som helst kompensation från SAS. Jag förstår bara inte precis som palmen skriver varför jag inte kan utnyttja rätten att kostnadsfritt boka om till PLUS när det finns bonusplatser i PLUS.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag tror många missade vad poängen med klagomålet faktiskt är. Jag skyller inte på SAS att man har ändrat något i tidtabellen. Det är inte deras fel. Jag kan godta att SAS anser att 55 minuter är för lite minimum connection time även om jag inte håller med. Jag begär ingen som helst kompensation från SAS. Jag förstår bara inte precis som palmen skriver varför jag inte kan utnyttja rätten att kostnadsfritt boka om till PLUS när det finns bonusplatser i PLUS.
Vad sas anser är MCT är totalt irrelevant då de inte sätter denna tid. Infon finns i Expertflyer vad som gäller. Är det 45 minuter ska du inte behöva bokas om, är det 60 minuter gör sas helt rätt som bokar om men du ska då också kunna få plus.

Du kan ju dessutom ändra rutt hem och flyga via Köpenhamn eller liknande från Frankfurt om det gör att du kommer hem fortare.

Visst finns det undantag och denna resa tillhör ett av dessa. SAS hade inte gjort ombokningen om MCT inte hade underskridits.
MCTTGLH.JPG

Är det verkligen så att det finns bokningsbara platser i Plus för din resa då? Jag gissar att du ser tillgänglighet i Plus när du endast tittar på SAS-flighten FRA-ARN? Dessvärre så betyder det inte att SAS släpper platser i Plus till dig då du reser BKK-FRA-ARN. Jag har själv råkat ut för detta 2 gånger då jag flugit BKK-CDG i Thai F men varit tvungen att flyga Go sista benet till Arlanda även fast SAS själva visat tillgänglighet i Plus på CDG-ARN.

Visst finns det undantag och denna resa tillhör ett av dessa. SAS hade inte gjort ombokningen om MCT inte hade underskridits.
Visa bifogad bild 92888

Är det verkligen så att det finns bokningsbara platser i Plus för din resa då? Jag gissar att du ser tillgänglighet i Plus när du endast tittar på SAS-flighten FRA-ARN? Dessvärre så betyder det inte att SAS släpper platser i Plus till dig då du reser BKK-FRA-ARN. Jag har själv råkat ut för detta 2 gånger då jag flugit BKK-CDG i Thai F men varit tvungen att flyga Go sista benet till Arlanda.

Enligt Tallin så gick det bra att boka om till PLUS men att jag då åker på sedvanliga ombokningsavgifter. Ska jag ringa igen? Och i sådana fall till Tallin eller till vanliga kundtjänst? Vanliga kundtjänst ville inte röra bokningen första gången jag ringde utan hänvisade mig till Tallin.

Enligt Tallin så gick det bra att boka om till PLUS men att jag då åker på sedvanliga ombokningsavgifter. Ska jag ringa igen? Och i sådana fall till Tallin eller till vanliga kundtjänst? Vanliga kundtjänst ville inte röra bokningen första gången jag ringde utan hänvisade mig till Tallin.
Det är Tallinn du ska prata med då de hanterar 2-4-1. Om du inte får ändra måste de kunna ge en väldigt bra förklaring då du redan betalar för Business. Om du bokat dessa avgångar från början hade det ju gått bra.

Uppdatering. Har hamnat i moment 22. Tallin kräver en ombokningsavgift eftersom SAS själva genomförde ändringen av min biljett. Dock utan att jag godkände ändringen. De kan inte göra ett SK IT. De har väl en formell poäng i att man inte får byta service class men jag har ju redan betalat för First i poäng så det borde ju inte göra någon skillnad. Anyway. Tallin står på sig.

• Gilla
Reactions: Gus
Uppdatering. Har hamnat i moment 22. Tallin kräver en ombokningsavgift eftersom SAS själva genomförde ändringen av min biljett. Dock utan att jag godkände ändringen. De kan inte göra ett SK IT. De har väl en formell poäng i att man inte får byta service class men jag har ju redan betalat för First i poäng så det borde ju inte göra någon skillnad. Anyway. Tallin står på sig.

Been there, done that...

Betala Tallinns avgifter, le och var glad. Efter avslutad resa skickar du in ett ärende till vanliga SAS kundtjänst så reder de förmodligen ut så att du får tillbaka pengarna. Det är det allra smidigaste sättet att lösa problemet.

Fast sådär jobbar inte SAS, Thai eller Lufthansa heller för den delen så anklaga inte SK IT nu. Flygbolagen ombokar dig automatiskt till nästa flyg där det finns platser i din bokningsklass i första hand. Om du nu blev nedgraderad från LH Business till SAS GO så har du rätt till kompensation enligt EU-förordningen. Att de skulle vänta med ombokningen tills resenären godkänner håller inte då ombokningen måste ske direkt annars kan flygen fyllas upp om inte kundtjänst får tag i resenären eller att resenären återkopplar till kundtjänst så blir du ännu mer försenad.

Last edited:
Fast sådär jobbar inte SAS, Thai eller Lufthansa heller för den delen så anklaga inte SK IT nu. Flygbolagen ombokar dig automatiskt till nästa flyg där det finns platser i din bokningsklass i första hand. Om du nu blev nedgraderad från LH Business till SAS GO så har du rätt till kompensation enligt EU-förordningen. Att de skulle vänta med ombokningen tills resenären godkänner håller inte då ombokningen måste ske direkt annars kan flygen fyllas upp om inte kundtjänst får tag i resenären eller att resenären återkopplar till kundtjänst så blir du ännu mer försenade.

Nä, sorry det blev fel. Jag anklagar inte SK IT. Ville bara inte skriva 'skit' i forumet men det är kanske okej ;). Jag förstår att de automatiskt bokar om en till nästa lediga flyg men samtidigt står det att man ska kontakta dem om man inte accepterar ombokningen så kan man titta på andra förslag, vilket nu inte var möjligt hos Tallin.... i allafall inte i andra bokningsklasser... även om det jag betalade i poäng även täcker poängkostnad för andra bokningsklasser.

Toppen