Får SMS från SAS med: "Vår tidtabell har ändrats vilket påverkar din resa. Du har fått en ny resplan per e-post. Hoppas att de nya flygtiderna passar." Får även ett mail med samma info men mer detaljerat.
Ganska vanligt att få dessa mail/SMS om man har ett inrikesflyg bokat i USA med att de ändrar några minuter hit eller dit. Och mycket riktigt var det flighten DTW-ORD som hade blivit ändrad fast från kl 14:05 till kl 08:35, nog för att det kan vara schysst att hänga lite Polaris loungen på ORD, men att vänta 7h tills SK946 ORD-ARN går är inte så kul . Samt att det skulle bli en extra tidig avfärd från svärföräldrarna på den kanadensiska sidan för att hinna till 08:35 jämfört med 14:05 = arg sambo.
Kollar såklart vad som hänt med flighten 14:05, och ser att den är fullt bokningsbar via både United och SAS. Ringer kundtjänst och talar om vad som hänt med SMS/mail. Får som respons: "Ja, ni har blivit ombokade då flighten UA 4469 är inställd".
Jag svarar tillbaka: "Nej, det är den INTE! Den är fullt bokningsbar."
Här uppenbarar sig nu en tystnad på minst 15 sek (känns som en evighet) - samtidigt som jag förställer mig att det är "SYNTAX ERROR" i hjärnan på den handläggaren jag pratar med. Hon svarar tillbaka: "Eh, jaha, öh, mm, vänta" - säkert bortkopplad i 5min. "Jo, den flighten finns, vill du att jag bokar tillbaka dig till denna?" jag: "Ja tack" hon:"okej då kommer det en ny bokningsbekräftelse per mail om en stund, hej hej"
Kommer inget mail och vi är kvar på på flighten kl 08:35, fast nu har de bokade platserna på ORD-ARN försvunnit samt annan bokningsklass L -> U. Ringer igen lite senare - får då prata med en kille, drar samma historia igen. Han tittar och ser att "någon" ombokat "något", men att det verkar inte gått igenom. Han fixar till så att vi nu kommer tillbaka till 14:05. Jag påtalar att platserna för hemresan nu är borta - men han säger att vi inte har bokat något och att det får vi välja när vi är på flygplatsen. Jag står på mig och säger att jag har bekräftelse på mail avseende våra platser, efter en lång diskussion sätter han tillbaka oss på platserna vi bokat. Kollade upp bokningsklassen och det skall inte vara någon skillnad i poängintjäning på SAS flighten mellan L(SAS Go Smart) och U, mer än att det borde bli 100% på UA-flighten men är code-share så det blir väl en surprise i sig.
Är det rimligt att man som kund ska hålla koll på att flighter inte är inställda som de påstår vara inställda? Och att de bokar om en lite hur som?
Och när de väl fixar till något sjabblar de bort andra saker.
Vad tror expertpanelen, finns det något utrymme för kompensation från SAS-sida? (jag vet att vi fortfarande befinner oss i efterskvalpet från strejken) - förväntar mig inte pengar, men hur kan det vara med att man får åka plus ist för go?