Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Det här har jag faktisk glömt att ta upp, men det är något som har retat gallfeber på mig. SAS har något som i teorin är en väldigt bra policy. Nämligen att föräldralediga kan få sin status (EBS, EGB, EBD) förläng under föräldraledigheten. Jag ansökte åt min sambo, eftersom hon var av naturliga skäl "grounded" i ca ett halvår.

Vi är båda egenföretagare, och vi har valt att inte ta ut 100% ledighet i en längre period så långt. Men SAS vägrade ge henne förlängning eftersom att vi inte kunde styrka med ett intyg från Försäkringskassan som visade att hon hade 100% ledigt i minimum 6 månader. Jag var ganska tydlig med till SAS Kundtjänst samt mina kontakter på SAS i Frösunda att jag anser att detta är diskriminerande mot en kvinnlig egenföretagare som måste ta hand om sin verksamhet, om det är bara en dag i veckan. Vi hade nog båda förväntat oss ett lite mer progressivt SAS anno 2019.
Hur menar du att det är diskriminerande mot kvinnor? Att det blir besvärligt för egenföretagare det är ju klart, som mycket annat, men det har ju ingenting med könet att göra?

Hur menar du att det är diskriminerande mot kvinnor? Att det blir besvärligt för egenföretagare det är ju klart, som mycket annat, men det har ju ingenting med könet att göra?

Jag kan se din poäng. Jag använde orden för att jag vill att SAS, som jag hoppas är ett progressivt bolag, skall stödja just kvinnliga entreprenörer och egenföretagare. Så kanske säga: diskriminerande mot egenföretagare och entreprenörer, och särskilt gör det svårt för kvinnor som av naturliga skäl behöver ta ett stort ansvar den första tiden efter barnafödande.

22 diamond taggar, två guld innan jag äntligen fick ett eurobonus kort av årets modell nu 5 månader in på perioden...
Fick även tre av förra årets... 2 respektive 4 månader in på nya perioden.
DSC_0172.jpg

Fick två korrekta kort inklusive taggar efter kontakt med diamond supporten via mail

Jag kan se din poäng. Jag använde orden för att jag vill att SAS, som jag hoppas är ett progressivt bolag, skall stödja just kvinnliga entreprenörer och egenföretagare. Så kanske säga: diskriminerande mot egenföretagare och entreprenörer, och särskilt gör det svårt för kvinnor som av naturliga skäl behöver ta ett stort ansvar den första tiden efter barnafödande.
Är inte det att låsa in kvinnor, att anta att de behöver ta ett stort ansvar efter barnafödande? Att de behöver vila och läka kroppen javisst, men att ta hand om barnet kan ju faktiskt mannen också göra...

Är inte det att låsa in kvinnor, att anta att de behöver ta ett stort ansvar efter barnafödande? Att de behöver vila och läka kroppen javisst, men att ta hand om barnet kan ju faktiskt mannen också göra...

Nu går vi ganska OT i en relativt semantisk diskussion ;) Men jag förstår och håller med din poäng. Det jag försöker säga här och som jag har försökt säga till SAS att det är viktigt att i vårt hushåll, där det finns två egenföretagare, känner vi oss diskriminerende mot. Och i detta fall, mot den kvinnliga egenföretagaren som har valt att inte ta ut 100% föräldraledighet.

Njae definitionen av diskriminering är ju att man behandlar individer olika, inte att man behandlar dem likadant.

Det här har jag faktisk glömt att ta upp, men det är något som har retat gallfeber på mig. SAS har något som i teorin är en väldigt bra policy. Nämligen att föräldralediga kan få sin status (EBS, EGB, EBD) förläng under föräldraledigheten. Jag ansökte åt min sambo, eftersom hon var av naturliga skäl "grounded" i ca ett halvår.

Vi är båda egenföretagare, och vi har valt att inte ta ut 100% ledighet i en längre period så långt. Men SAS vägrade ge henne förlängning eftersom att vi inte kunde styrka med ett intyg från Försäkringskassan som visade att hon hade 100% ledigt i minimum 6 månader. Jag var ganska tydlig med till SAS Kundtjänst samt mina kontakter på SAS i Frösunda att jag anser att detta är diskriminerande mot en kvinnlig egenföretagare som måste ta hand om sin verksamhet, om det är bara en dag i veckan. Vi hade nog båda förväntat oss ett lite mer progressivt SAS anno 2019.

@Senator nu är du bara för rolig, sas flexibel??? Vad är nästa steg service på sas??
Du skulle posta detta under dagens skämt..

Men jag håller med dig att dom borde ge med sig.

Njae definitionen av diskriminering är ju att man behandlar individer olika, inte att man behandlar dem likadant.

Definitionen är att man blir olika behandlad på grund av någon av de fem diskrimineringsgrunderna. Annars är det otrevligt bemötande eller liknande, men inte diskriminering. Åtminstone inte juridiskt.

Att man inte blir behandlad som en som varit föräldraledig när man inte varit det är väl inte konstigt anser jag. Och någonstans måste gränsen dras.

Trött man blir på sas. Incheckningspersonalen på LAX vet onekligen inte hur man ändrar Frequent Flyer kort i en bokning.

Ville ändra detta på hemresan och de meddelar att de lägger in mitt EBD i bokningen. Får ett boardingkort som inte visar SK*G och påtalar direkt att de lagt in det fel. Vid incheckning står man dock på sig att mitt EBD är inlagt och att jag får poängen dit.

Var ingen idé att tjafsa vidare då de fortsatte hävda att de ändrat rätt. Tog upp detsamma vid gate igen innan boarding att de lagt in detta fel och vid 2 tillfällen säger de att de lagt in det rätt och poängen kommer in till mitt eurobonuskonto efter flighten.

Mitt boardingkort visar fortfarande A3*G och appen säger samma sak men de påstår att de inte kunde göra något men att poängen kommer till Eurobonus.

Ni kan ju gissa var poängen hamnade, just det hos Aegean. Nu spelar inte baspoängen någon roll då jag redan återkvalat för EBD, men de 11250 poängen man går miste om är jäkligt surt pga att sas personal inte kan sitt jobb.

Jag är väl medveten om att ska man ändra kort mellan ut och hemresa bör man efterregistrera men det var inte möjligt då jag behövde extra väskor och därför var kortet tvunget att läggas in.

Toppen