När min exsambo beställde glutenfritt så fick hon även mjölkfritt. SJ för likadant. Astråkig mat.
Värst var nog Thai där glutenfria mellanmålet var en banan.
Jag är glutenintolerant och jag håller helt med, gf meal är alltid GFLF märkt, extra tråkigt då mycket av den vanliga maten, framförallt i Business är gf men inte tillagad i gf miljö som GFLF är. Det bästa som kan hända när jag flyger ekonomi är om de glömt lasta förbeställt GF meal, då brukar de plocka ihop något från ”up front” som är GF (förutsatt att jag på egen risk äter maten), brukar serveras på Business porslin och även med ett glas vin från Business i ett glas
Yngsta sonen som är gf vägrar all gf mat på flygen så vi packar alltid med mat/snacks till honom, dock brukar oftast FA’s ”tycka synd” om honom och leta fram yoghurt och godis till honom även om vi inte insisterar utan säger att det är lugnt.
Min pappa som också är gf brukar råka ut för samma sak (mat från Business) när de missat att lasta GF meal, vilket är titt som tätt, framför allt på TATL ut från Tyskland av någon anledning har vi båda två noterat.
Även gf meal i Business är lika tråkigt som i ekonomi, jag har mer eller mindre fått ”bråka” till mig glass-desserten eller ost på flera flygningar eftersom FA’s tror att gf och lf är samma, men samtidigt erbjuder de alltid bröd ur brödkorgen
Och ja, glutenintolerans är ärftligt.
Nä, sorry för OT
EK