Att många har synpunkter på SAS ombordpersonal är väl knappast någon nyhet. Jag har dock själv inte stört mig nämnvärt förutom att de (hatar att kategorisera men min erfarenhet är att detta i princip uteslutande gäller kvinnlig 50+ personal) ibland har ett arrogant sätt, svårt att sätta fingret men känslan de förmedlar är att jag är där för dem och inte tvärtom...
Hur som helst blev jag väldigt paff när jag hörde bemötandet av en stackare, en ensam kvinna i 45-50 års åldern, som ville ha hjälp med en kabinväska. Personen i fråga såg verkade inte alltför frekvent resenär och gav ett snällt, naivt intryck. Eftersom väskan tydligen var ganska tung bad hon flygvärdinnan om hjälp. Till svar fick hon att de kunde hon minsann inte med tanke på sina axlar. De har säkert förhandlat till sig detta i något fackligt avtal (vilket skulle vara sjukt), må så vara men det finns 100 sätt man kunde sagt detta bättre, be om någon annan passagerare istället, hjälpas åt, erbjuda en plats som inte kräver lyft osv osv. Dessutom har jag efter att ha flugit i princip varje vecka i tre år ALDRIG hört någon be om hjälp med att lyfta sin väska så jag har svårt att tro att detta är något stort problem för personalen. Kan man inte emellanåt lyfta en väska som flygvärdinna kanske de skall fundera på något annat. Börjar bli trött att fösvara SAS som jag egentligen gillar och gör allt för att flyga med när man hela tiden blir besviken med deras produkt. Flög med TK till Astana och det var utklassning på alla sätt i jämförelse med SAS, inte minst loungen i IST! Detta är dock en annan historia men man kan alltid hoppas (drömma) om att de blir uppköpte av just tex TK.
PS. jag hjälpte till med väskan och är nu sjukskriven på pga förslitningsskador...