Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Hur som helst blev jag väldigt paff när jag hörde bemötandet av en stackare, en ensam kvinna i 45-50 års åldern, som ville ha hjälp med en kabinväska. Personen i fråga såg verkade inte alltför frekvent resenär och gav ett snällt, naivt intryck. Eftersom väskan tydligen var ganska tung bad hon flygvärdinnan om hjälp. Till svar fick hon att de kunde hon minsann inte med tanke på sina axlar.

Jag håller inte med dig och detta är inte på grund av det var en SAS avgång. Om den här kvinnan orkade inte lyfta sin kabinväska utan hjälp till hathyllan så då var det alldeles för tung och borde incheckats.

Jag har sett/hört ett antal liknande situationer med varierande resultat. Vissa gånger har kabinpersonal hjälpt resenären och vissa gånger inte. Oftast har de hjälpt med mammor som reser med barn alt personer som råkat skada t.ex. armen.

Absolut skulle flygvärdinnan haft möjligheten att svara på annorlunda, men tycker att hon hade inget ansvar att lyfta väskan till hatthyllan.

IMHO är det som skiljer bra och dålig service åt. Antingen vill man försöka lösa problemet, eller så inte. Om det går eller inte är inte det viktigaste, utan inställningen och bemötandet.

Cheers,
/JC

IMHO är det som skiljer bra och dålig service åt. Antingen vill man försöka lösa problemet, eller så inte. Om det går eller inte är inte det viktigaste, utan inställningen och bemötandet.

Cheers,
/JC

IMHO....... Så kan man väl se det som att det är lösning på problemet.....hon lär väl inte ta med en för tung resväska in i kabinen nästa gång, hon lär checka in den. Det är således en långsiktig lösning på problemet!

För övrigt har vi ingen aning om varför hon valde att inte hjälpa till....det kan mycket vara så att flygvärdinnan inte heller klarade av att lyfta upp den tunga väskan. Varför är det självklart att om en kvinna inte klarar av att lyfta upp den så är det självklart att en flygvärdinna klarar det? (Och nej jag menar inte att alla kvinnor är svaga eller hjälplösa......)

Jag håller med att om man inte orkar lyfta sin egen väska ska man inte ta med den in utan checka in den! Det finns givetvis undantag men inget tyder på att det var fallet här..... bara ren lathet eller klantig okunskap!

+1 på det. Om man inte orkar lyfta sin egen väska så ska den checkas in. Varför ska flygvärdar/värdinnor tvingas lyfta sånt som den som släpat det med sig inte orkar lyfta?

Last edited:
Har man regler så ligger det väl till hands att tillse att reglerna följs. Har noterat med åren att passagerarna släpar med allt fler och tyngre väskor ombord. Väntar med spänning på den dag man har med getter och höns på flyget också.....
Om varje pax har i medeltal 12 kg väska ombord så finns det 1,5 ton lastat ovanför våra huvuden vilket torde bli kännbart vid en incident....

Har man regler så ligger det väl till hands att tillse att reglerna följs. Har noterat med åren att passagerarna släpar med allt fler och tyngre väskor ombord. Väntar med spänning på den dag man har med getter och höns på flyget också.....
Om varje pax har i medeltal 12 kg väska ombord så finns det 1,5 ton lastat ovanför våra huvuden vilket torde bli kännbart vid en incident....

Vilket anknyter till en tänkvärd olycka, enda dödsolyckan med en MD-90: (ASN Aircraft accident McDonnell Douglas MD-90-30 B-17912 Hualien Airport (HUN)).
TLDR: Hård landning gjorde att gnistor uppstod från en passagerares bilbatteri i bagagehyllan, dessa antände ångorna från en annan passagerares bensindunk.

Skulle besöka SAS lounge i Paris i dag när jag med familjen varit på en weekend. Döm av min förvåning när mina två barn 7 resp 8 år blev nekade då de bara sa att jag och min hustru fick tillträde. Vänligt informerade jag den mäkta irriterade damen i receptionen att jag har rätt att ta med mina två barn in i SAS egna loung då jag är Eurobonus guld. Hon stod på sig och informerade mig om att jag hade fel. Efter flera diskussioner fram och tillbaka så fick mina barn tillslut följa med in. Men hon förklarade mycket tydligt för mig, mina barn och övriga som var på väg in i loungen att det bara var för att hon inte hade hjärta att låta dem stanna utanför denna gång men nästa gång går det inte.

Riktigt dåligt av SAS att låta barnen ta detta, de förstod att de inte var välkomna på SAS. Har claimat det i dag och får se hur de bemöter händelsen.

Flög SK198 KLR-ARN 29SEP och förundrades över ombordservicen. Av någon anledning lyckades de inte fylla på vatten i KLR så istället för att servera varma drycker bjöds det på apelsinjuice eller vatten. Detta har jag i och för sig inga större problem med. Men när jag dessutom blir upplyst om att det inte finns något cloudshop café ombord så känns det mindre kul. En kurrande mage är inte kul att resa med och jag hade, som så många gånger förr, tänkt stilla hungern med en sandwich. Men den gick jag bet på.
Pax i SAS Plus fick sanwiches, men vi i GO fick inte möjlighet att köpa något. Någon mer som varit med om att SAS dragit in serveringen ombord på inrikes?

Toppen