Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Givetvis kunde SAS inte heller klara av att betala ut kompensationen riktigt, trots att jag beviljades densamma. Fick idag inbetalt 2175kr, vilket inte är 400€ enligt någon Eurokurs som någonsin existerat (!?)

Efter alla pinsamheter ombord på flygplanet, tre telefonsamtal, sex mail och en månads väntetid får jag alltså fel summa utbetald..... Jag kommer nu få vänta på ytterligare återkoppling och handläggning för att få min ersättning.

Mer än beklagligt illa....

Givetvis kunde SAS inte heller klara av att betala ut kompensationen riktigt, trots att jag beviljades densamma. Fick idag inbetalt 2175kr, vilket inte är 400€ enligt någon Eurokurs som någonsin existerat (!?)
Har de knappat in fel valutakod t ex NZD (New Zealand Dollar)? Det är onekligen mycket sämre kurs än vad ett ockerväxlingskontor erbjuder...

Palazzi: Vad har SAS sagt i sin kommunikation med dig? Har de protesterat? Det var jag som, precis som du nämnde tidigare i tråden, var med på samma flight. Jag och min sambo fick snällt dela på en smörgås. Vi hade dock ingen tid att passa så jag har inte ens återkopplat till SAS om förseningen. Intressant att se hur kommunikationen varit och vad slutersättningen blev.

Mvh

Christian

Palazzi: Vad har SAS sagt i sin kommunikation med dig? Har de protesterat? Det var jag som, precis som du nämnde tidigare i tråden, var med på samma flight. Jag och min sambo fick snällt dela på en smörgås. Vi hade dock ingen tid att passa så jag har inte ens återkopplat till SAS om förseningen. Intressant att se hur kommunikationen varit och vad slutersättningen blev.

Mvh

Christian

De protesterade ingenting, utan bad ödmjukast om ursäkt. De där med mackorna tyckte de var verkligt pinsamt. De godkände mitt anspråk om 400€ enligt EU-regeln, men betalade ut fel belopp (för 2h försening).

Anledningen till de många återkopplingarna var att de ville ha reda på mer information om vad som hände ombord, då tydligen ingen annan gjort anspråk på ersättning.

Jag kan skicka kopia på mitt mail via PM, men först vid ett senare tillfälle (då jag har dåligt med tid just nu).

// Palazzi

Detta känns som dagens I-landsproblem och man kanske inte har SAS att beskylla, men... Incheckningen för Business/EBG/Star Gold på Göteborg Landvetter för SAS fungerar inget vidare. Det är ofta personer utan C-biljett/status som står i kön och som segar till hela processen. Det står en person utanför kö-fållorna, men hen bryr sig inte det minsta om att kolla ifall man har tillgång till C-inchekning.

I morse när jag hade skjussat ut min mor(A3*G) till flyget, var det en stor grupp omedvetna resenärer som stoppade upp C-incheckningen. Varken damen som satt i incheckningen, eller hon som stod utanför, brydde sig inte det minsta att kolla ev. guldkort/C-biljetter. Vidare var incheckningsdamen snorkig när jag påpekade att hon hade glömt att priotagga baggaget. "Suck... Okej då, jag sätter väl på en priotagg då..."

Det hela är egentligen ett litet problem, men första intrycket av SAS blir inget vidare.

Hur kunde ni veta att någon i gruppen "omedvetna resenärer" framför er inte heller hade sneak-guld via A3 eller SK?

Hur kunde ni veta att någon i gruppen "omedvetna resenärer" framför er inte heller hade sneak-guld via A3 eller SK?

Innehavare av guldkort (beskostat antingen av dem själva för egna surt förvärvade pengar eller av arbetsgivaren) på enklast och billigast sätt tyder isf på att det rörde sig högst medvetna resenärer! :)

Skämt och sido så håller jag med om att förmånen för Plus/Business-resenärer och statusresenärer (oavsett "sneak-guld" eller premium-guld) minskar något om omedvetna/buffliga resenärer som ej har rätt att nyttja denna förmån ändå släpps igenom. Även om jag tror att det rör sig om ett fåtal.

Last edited:
Innehavare av guldkort (beskostat antingen av dem själva för egna surt förvärvade pengar eller av arbetsgivaren) på enklast och billigast sätt tyder isf på att det rörde sig högst medvetna resenärer! :)

Skämt och sido så håller jag med om att förmånen för Plus/Business-resenärer och statusresenärer (oavsett "sneak-guld" eller premium-guld) minskar något om omedvetna/buffliga resenärer som ej har rätt att nyttja denna förmån ändå släpps igenom. Även om jag tror att det rör sig om ett fåtal.

Inte nödvändigtvis. Sambo A380*G har snart A3-sneakguld, men jag kan intyga att hon inte är det minsta medveten. ;):p

Att många har synpunkter på SAS ombordpersonal är väl knappast någon nyhet. Jag har dock själv inte stört mig nämnvärt förutom att de (hatar att kategorisera men min erfarenhet är att detta i princip uteslutande gäller kvinnlig 50+ personal) ibland har ett arrogant sätt, svårt att sätta fingret men känslan de förmedlar är att jag är där för dem och inte tvärtom...

Hur som helst blev jag väldigt paff när jag hörde bemötandet av en stackare, en ensam kvinna i 45-50 års åldern, som ville ha hjälp med en kabinväska. Personen i fråga såg verkade inte alltför frekvent resenär och gav ett snällt, naivt intryck. Eftersom väskan tydligen var ganska tung bad hon flygvärdinnan om hjälp. Till svar fick hon att de kunde hon minsann inte med tanke på sina axlar. De har säkert förhandlat till sig detta i något fackligt avtal (vilket skulle vara sjukt), må så vara men det finns 100 sätt man kunde sagt detta bättre, be om någon annan passagerare istället, hjälpas åt, erbjuda en plats som inte kräver lyft osv osv. Dessutom har jag efter att ha flugit i princip varje vecka i tre år ALDRIG hört någon be om hjälp med att lyfta sin väska så jag har svårt att tro att detta är något stort problem för personalen. Kan man inte emellanåt lyfta en väska som flygvärdinna kanske de skall fundera på något annat. Börjar bli trött att fösvara SAS som jag egentligen gillar och gör allt för att flyga med när man hela tiden blir besviken med deras produkt. Flög med TK till Astana och det var utklassning på alla sätt i jämförelse med SAS, inte minst loungen i IST! Detta är dock en annan historia men man kan alltid hoppas (drömma) om att de blir uppköpte av just tex TK.

PS. jag hjälpte till med väskan och är nu sjukskriven på pga förslitningsskador...

Att många har synpunkter på SAS ombordpersonal är väl knappast någon nyhet. Jag har dock själv inte stört mig nämnvärt förutom att de (hatar att kategorisera men min erfarenhet är att detta i princip uteslutande gäller kvinnlig 50+ personal) ibland har ett arrogant sätt, svårt att sätta fingret men känslan de förmedlar är att jag är där för dem och inte tvärtom...

Hur som helst blev jag väldigt paff när jag hörde bemötandet av en stackare, en ensam kvinna i 45-50 års åldern, som ville ha hjälp med en kabinväska. Personen i fråga såg verkade inte alltför frekvent resenär och gav ett snällt, naivt intryck. Eftersom väskan tydligen var ganska tung bad hon flygvärdinnan om hjälp. Till svar fick hon att de kunde hon minsann inte med tanke på sina axlar. De har säkert förhandlat till sig detta i något fackligt avtal (vilket skulle vara sjukt), må så vara men det finns 100 sätt man kunde sagt detta bättre, be om någon annan passagerare istället, hjälpas åt, erbjuda en plats som inte kräver lyft osv osv. Dessutom har jag efter att ha flugit i princip varje vecka i tre år ALDRIG hört någon be om hjälp med att lyfta sin väska så jag har svårt att tro att detta är något stort problem för personalen. Kan man inte emellanåt lyfta en väska som flygvärdinna kanske de skall fundera på något annat. Börjar bli trött att fösvara SAS som jag egentligen gillar och gör allt för att flyga med när man hela tiden blir besviken med deras produkt. Flög med TK till Astana och det var utklassning på alla sätt i jämförelse med SAS, inte minst loungen i IST! Detta är dock en annan historia men man kan alltid hoppas (drömma) om att de blir uppköpte av just tex TK.

PS. jag hjälpte till med väskan och är nu sjukskriven på pga förslitningsskador...

Jag kan hålla med dig till viss del. Men, det är ditt ansvar som passagerare att kunna lyfta upp ditt handbagage. Om du inte kan klara av detta är det bara att checka in det, det är inte svårare än så. Sedan måste det naturligtvis finnas utrymme för att frångå denna regel när så bör ske. Flög själv akut från Oslo till Bryssel efter att i Oslo ha brutit armen. Fick hjälp att lyfta upp väskan då...Har vid rätt många tillfällen hjälpt medpassagerare att lyfta upp handbagage som klart överstiger tillåten maxvikt (inte konstigt att de inte kan få upp bagaget...). Det kan inte ligga på besättningen att hantera sådant. Det är då ingen skillnad på incheckat bagage och viktrestriktioner där.

Jag gillar t ex Easyjets idé om fri vikt för handbagage så länge du själv kan hantera det ombord.

No weight restriction applies as long as you can place and retrieve the cabin bag safely in the overhead lockers without assistance

Cabin baggage | easyJet

Toppen