Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Skulle besöka SAS lounge i Paris i dag när jag med familjen varit på en weekend. Döm av min förvåning när mina två barn 7 resp 8 år blev nekade då de bara sa att jag och min hustru fick tillträde. Vänligt informerade jag den mäkta irriterade damen i receptionen att jag har rätt att ta med mina två barn in i SAS egna loung då jag är Eurobonus guld. Hon stod på sig och informerade mig om att jag hade fel. Efter flera diskussioner fram och tillbaka så fick mina barn tillslut följa med in. Men hon förklarade mycket tydligt för mig, mina barn och övriga som var på väg in i loungen att det bara var för att hon inte hade hjärta att låta dem stanna utanför denna gång men nästa gång går det inte.

Riktigt dåligt av SAS att låta barnen ta detta, de förstod att de inte var välkomna på SAS. Har claimat det i dag och får se hur de bemöter händelsen.

Det där är dubbelfel så det sjunger om det, dels hade hon fel i sak och dels var det fel i bemötandet. En sån människa ska inte ha med kunder att göra. Du borde få Good-will kompensation.. Om det inte löser sig så har Martin Björnström bra lounge-kontakter. Det bemötandet ska inte få förekomma.

Mvh
/NotRyan

Tack Martin för ditt engagemang. Jag har alltid av någon anledning värnat om SAS och försvarat dem i mycket. Kommer förmodligen även i framtiden göra det då det är vårt hemma bolag. Men i bland blir det helt fel. Vi sa precis innan att vi nästan kände oss som en klassisk SAS reklam film. Familjen samlad på weekend i Paris, allt perfekt men på vägen hem i Paris gick filmen av och tog plötsligt slut.

Jag blev först nekad mousserande vin i SAS plus (AGP-OSL SK 4684 29 sept). Jag påpekade att det ingått i plus på vägen ner men hon ville prompt ha betalt. Då sa jag att jag tar väl något annat då orkade inte tjafsa emot, speciellt eftersom flygvärdinnan var riktigt sur. Senare frågade hon sin kollegade som bekräftade att man fick bubbel & gav mig den istället, men inte ett ursäkta eller ett leende. Jag kände verkligen hur hennes sura humör nästan smittade av sig på mig, men tänkte att min resa får inte avslutas i detta mood & drog snabbt slutsatsen att hon måste haft en tuff dag eller ngt.

Last edited:
Trist med ett sådant bemötande telelina Oavsett om hon hade en dålig dag, så ska det inte gå ut över dig som kund.

Ja men man måste intala sig att det är något som hänt & att det är synd om dem så att de inte tillåts att sänka ens humör. Hade en toppenflygning ner till Malaga & det var synd att hemresan var så kylig. Damen i receptionen på SAS loungen i Oslo hälsade mig välkommen så hjärtligt sen när jag mellanlandade så det slog mrs sur & vresig m hästlängder. :)

Då har jag fåttsvar från SAS efter 5 dagar vilket känne helt ok i tidsynpunkt.
De ber om ursäkt för det inträffade och bifogar en länk på Svenska och Engelsa som jag kan ta med mig nästa gång om problemet skull upprepa sig. För övrigt ingen godwill ersättning.

Så här ser SAS svar ut:

Hej Jonas,
Tack för att du kontaktade oss gällande er resa.

Jag ber väldigt mycket om ursäkt för vår personals agerande på flygplatsen. Självklart ska personalen inte bara vara så hjälpsamma och trevliga som möjligt, de ska även vara informerade om de gällande reglerna.

Följande information står på SAS hemsida:

Ta med en gäst eller din närmaste familj
När ni reser med SAS, Wideroe eller andra medlemmar i Star Alliance får du som EuroBonus Guldmedlem ta med dig en (1) gäst både när du besöker SAS egna lounger, Star Alliance lounger samt SAS samarbetspartners lounger.
I SAS lounger får du som EuroBonus Guldmedlem välja att ta med en (1) gäst eller bjuda med din närmaste familj; gäller maka/make/sambo och egna barn (max 4 familjemedlemmar).

Jag kommer självklart skicka din information vidare till berörda avdelningar, då det är viktigt att personalen ger och har, rätt information.

Du kan alltid ha en utskrift från hemsidan med dig nästa gång (dock ska det fungera utan, om personalen har rätt information)
Engelska hemsidan : Lounge access - SAS
Svenska hemsidan : Tillgång till lounge - SAS

Åter igen vill jag be om ursäkt för hanteringen på flygplatsen och jag hoppas att framtida resor kommer att fungera bättre.

Med vänliga hälsningar

Det är ju ett löjligt svar från SAS. SAS borde självklart ge några poäng som goodwill, en lounge-access voucher som du kan ge vidare eller något annat som du kan förlika dig med. Med det brev som SAS skriver lägger de ansvaret på passageraren att skriftligen visa vilka accessregler som gäller. I det aktuella fallet borde lounge-personalen själva direkt kollat av mot SAS hemsida för att se om det du sade var korrekt, och då genast ge ursäkt och tillträde för dig och familjen. Nu när de inte gjorde det är väl det minsta att SAS skickar ut denna info skriftligen till de få lounger som SAS har (det är kanske det de menar med "berörda avdelningar") så att den naglas fast vid frontdesk och deras personal lätt kan kolla av accessregler när det uppstår olika tolkningar. Samt ha i åtanke "kunden har alltid rätt".

Toppen