Liten recap från resan innan jul.
Skulle ner till spanien och planet gick sönder efter pushback så vi kom aldrig längre än att vi backades ut.
I planet när det blev meddelat att vi skulle gå av och bussas till terminalen så ringer jag första samtal till SAS (lite på vinst och förlust), men de kan inte göra något då man inte vet om vi kommer iväg eller inte senare under dagen. Är väl i paritet med vad man kunde förvänta sig.
Vi fick info om att i terminalen skulle de ta hand om oss, sas personal (ej hemmabas) sa att de har noll befogenheter att göra något så det var bara att ta sin 10€ kupong som kom på telefonen och ta lite dryck. Kom sedan en 13€ kupong till under dagen.
Ringer ett samtal till och SAS kan inte göra något, agenten meddelar att de inte kan boka om till AF, för SAS flyger ju faktiskt dagen efter, även om AF kunde ta mig till destinationen samma dag....
Timmarna går och lite mer än 4h efter beräknad avgång ställs planet in. Ringer SAS på direkten och försöker komma på någon av de två flighter med SAS som är de sista för dagen för att komma till en flygplats för att kunna åka ner morgonen efter. Tyvärr kunde de inte biljettera och bad mig testa i gate (som inte heller kunde lösa det). Andra samtalet så lyckas de biljettera men då har sista avgången till CPH för dagen GATE CLOSED så kommer inte med.
Nytt samtal till SAS Support och ber om att få åka med Finnair ca 2h senare och nu börjar problemen på riktigt.
Agenten meddelar att SAS och FInnair inte har några avtal så en ombokning dit är helt omöjlig, istället pratar de med backend som bekräftar detta och säger att mitt enda alternativ är att åka dagen efter och komma fram 20 på kvällen (hade viktiga åtaganden vid lunch så inte ett alternativ). De berättar åter igen att SAS och FInnair absolut inte kan boka om till varnadra och ber mig istället att boka en egen resa ner till CPH för att kunna ta flighten dagen efter. Får näst sista platsen på Finnair till Köpenhamn drygt 1h senare... Inte direkt förvånad över att denna flight blir försenad pga alla SAS resenärer som bokats om till just Finnair.
Väl i Köpenhamn så får jag köpa hotell själv då SAS påstar att alla hotell vid flygplatsen är fulla (gick utmärkt att boka Clarion CPH i strawberry appen. Middag på hotellet och åka ner 6 på morrgonen efter blir kontentan.
SAS betalar ut för alla mina utgifter, förseningsersättningenligt EU261/2004, så där har jag inte mycket att klaga på.
Men att premium supporten inte har någon koll på vilka de kan boka om till, och backoffice inte heller har en susning om att det går att boka om, istället tvingad till att köpa en egen biljett. Hur kan de glömma att boka om en EBD när minst ett 20-tal andra bokas in på den flighten jag fick köpa själv?
Har tagit allt detta med SAS och head of premium support har återkommit och bett om ursäkt för att alla jag pratat med under förseningen har haft fel och gjort fel mer eller mindre. Blev lite plåster på såren, men de skulle ta detta som "utbildning internt" över hur det inte får gå till. Oklart om det ger något framöver, men att själv kunna mer än premium support och deras egen backoffice är oroande. Hur kan de inte veta att SAS och Finnair har avtal om att boka om med varandra när saker träffar fläkten?
Kom som tur var ner i tid för mitt ärende, men att gå upp 4 på morgonen på CPH istället för 10 nere i Spanien var allt annat än optimalt....
Förhoppningsvis har de lärt sig något på supporten och andra slipper att uppleva samma sak. Man tackar för att man har kreditkort som hjälper problemet samt den ersättning man får från Amex när det blir försening, där var det inga problem att få ut ersättning i alla fall.