Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Anslutningar i Asien är rent generellt ett haveri. Varför kan man exempelvis inte boka Feeder-CPH-ICN-PVG? Tills dess man löst detta är det LH eller separata biljetter som gäller. (Visst man kan åka AF/KLM men det är inte jag intresserad av).

Tog upp det på senaste Diamond eventet och fick höra att det är på gång med korean men det verkar dra ut på tiden….
I det här fallet fanns det biljetter för feeder-CPH-Asiatisk hub-Taipei, men inte feeder-feeder- vilket är rent frustrerande.

Att sedan den lokala anslutningen i Asien var gamla Star Alliance-partners (Thai, Eva) gör det förvisso lite mindre bekvämt, men de fanns om jag var villig att resa på annan bljett till Arlanda först.

I det här fallet fanns det biljetter för feeder-CPH-Asiatisk hub-Taipei, men inte feeder-feeder- vilket är rent frustrerande.

Att sedan den lokala anslutningen i Asien var gamla Star Alliance-partners (Thai, Eva) gör det förvisso lite mindre bekvämt, men de fanns om jag var villig att resa på annan bljett till Arlanda först.
Testade du agent tombolan? Jag har lyckats boka en rutt (inom eu) med SAS & KLM iaf som bara kom upp från ARN men när jag ringde gick det att boka genomgående.

Dom gamla (Thai/EVA) försvinner väl nu i månadsskiftet eller har dom förlängt nu? När jag kollade i maj fanns inget iaf.

Testade du agent tombolan? Jag har lyckats boka en rutt (inom eu) med SAS & KLM iaf som bara kom upp från ARN men när jag ringde gick det att boka genomgående.

Dom gamla (Thai/EVA) försvinner väl nu i månadsskiftet eller har dom förlängt nu? När jag kollade i maj fanns inget iaf.
Jag testade matrix och sökning på SAS hemsida utan resultat, men det primära testet är ju den upphandlade resebyrån som jag måste köpa biljetter i jobbet genom. Och de kunde inte hitta någon sådan biljett åt mig (precis som matrix och sas.se).

Nu blev jag lite nyfiken och kollade på hur det ser ut i höst (valde en godtycklig vecka i oktober), och då är det betydligt bättre och även sas.se ger mig alternativ med SAS från UME till ICN/HND och anslutning med China Airlines därifrån till till TPE. Får hoppas att det håller i sig, och den här mars-konferensen jag är på just nu fortfarande är relevant i jobbet 2027!

Nu blev jag lite nyfiken och kollade på hur det ser ut i höst (valde en godtycklig vecka i oktober), och då är det betydligt bättre och även sas.se ger mig alternativ med SAS från UME till ICN/HND och anslutning med China Airlines därifrån till till TPE. Får hoppas att det håller i sig, och den här mars-konferensen jag är på just nu fortfarande är relevant i jobbet 2027!
Tack för tipset, ska kolla det nästa gång. Nu till helgen kommer jag åka TPE-ICN med OZ på separat plåt och dryga 8h byte för att vara ”hyfsat säker” på att hinna med.

Dagens SAS som tog orimligt mycket tid att lista ut.

Skickar in kvitton för utlägg vid försening/ombokning. Om man har ett mellanslag med i något av filnamnen på kvittona så krashar processen med ett "something went wrong. Go back and verify your data".

I Windows-världen kom mellanslag i filnamn i mitten på nittoitalet med Windows 95. I resten av datorvärlden hade man det redan. SAS är inte där 2026...

På riktigt Sas, inte ladda väskor från CPH till WAW, på sin egen hubb...
Riktigt dåligt.
Inget dåligt väder, vi var inte sena in och MCT var helt i sin ordning...
SKÄRPNING!

Last edited:
Som en som nästan bara flyger light pga ålder så reagerade jag på att jag tjänar nästan dubbelt så många nivåpoång med andra bolag än SAS till NA. Att samma slags biljett ger mycket mer poäng med ex KLM eller Delta känns ju rätt skevt. Då alltså inte en codeshare utan en ren KLM/Delta biljett.

Toppen