Har en resa till Bangkok som haft en himla massa olika turer.
Efter diverse ombokningar av Swiss och andra så är min rutt hem nu BKK-TPE-CDG-CPH
Där allt utom CDG-CPH är i business, denna är i Sas Go.
Tyvärr ca 6h i Taipei och 4h i Paris är inte optimalt jämfört med BKK-ZRH-CPH varpå jag kikat konstant efter bättre rutt.
Igår kväll hittade jag BKK-ARN och sedan ARN-CPH smidigt och bra även om Thai är avsevärt sämre än EVA. platser fanns i online verktyget hos SAS.
en efter 30 min svarade en engelsktalig agent och kunde boka om, men som (nästan) alltid numera så kunde han inte räkna om skatter och avgifter utan detta skulle ske som idag och sedan blir jag kontaktad.
Jag ser de nya segmenten i appen och seatar oss. Detta samtal totalt tog nog ca 60 min.
Vaknar idag och har en SAS notis "Changes to your booking look in the app" eller vad texten nu säger. Trodde att det var löst om inga extra avgifter tillkom. Till min förvåning när jag kollar så var BKK-ARN borta.
Ringer då vid 7:40 och pratar med en kille, som säger allt är ok och den ligger på kö för ombokning av Eurobnous teamet. jag kan sitta lugnt i båten och det ska fixas under dagen. total samtalstid var ca 35 min.
Efter ytterligare 3 timmar ser jag i appen att flighten är tillbaka men i klass X.... Economy, detta utan ingen som helst återkoppling om jag tycker detta var ok eller inte... Ringer in IGEN. 45 min i kö, pratar ca 30 min sedan blir jag put on hold medan killen ska kolla med Eurbonus avdelningen vad som hänt. Det ska ta ca 10 min trodde han "det blir tyst så länge". Sedan sitter jag i 1h och 15 min och tittar på sekunderna ticka på i samtalet. Något måste ha gått snett så tar en annan telefon och ringer in parallelt. i princip samtidigt så bryts originalsamtalet efter att ha tickat till 2h och 32min.
Agenten jag nu fick prata med var kunnig och hittade relevant info i loggen osv.
"Ticket request denied by Thai airways and autocancelled".
Med andra ord, det har funnits platser, jag har sett dem, agenten har bokat dem, men Thai på något vis denied class I.
Någon har då tyckt det var en bra ide att slänga in mig i Eco och lagt in den rutten hem.
Det enda positiva är att Businessbiljetten via Taipei låg kvar (frågan hur det nu går att åka via Taipei med idel militärövning etc återstår att se.
Men totalt ca 5h i telefontid för INGENTING.
Förstår att andra flygbolag är grundproblemet men kommunikationen och approachen av SAS är ju katastrof (som vanligt....)
Undrar vad som hänt om jag bokat en enkelresa själv online och betalat "live" hade samma sak hänt då..?