Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Exakt så. Management by fika uppstår och är effektiv på kundtjänster där ledningen är frånvarande eller oengagerad i hur ärenden ska lösa. På gott och ont, både bra och dåliga beteenden sprider sig så.

Man kan ju ha en mix med både närvarande chefer och informellt utbyte.

Jag har haft många jobb där saker diskuterades på fikan och löstes snabbt. Saker som numera kräver tidsödande teamsmöten med exakt rätt person etc. Men det är en annan diskussion.

Det är väl bara lågkostnadsbolagen som har det konceptet? Med små undantag, till exempel när SAS hade enkelresor BKK-CPH till "normalt" pris förra säsongen.
Nyfiken på vilket flygbolag som har det?
SAS Go Light
ToR Stockholm-Shanghai 16-31/1: 7 633kr
Enkel Stockholm - Shanghai 16/1:13 123kr

Alltså, typ 75% dyrare att boka en enkelresa än att att boka ToR och vaska hemresan. Aldrig stött på en lika skev prissättning för enkelresor hos ett annat bolag. Förväntar mig såklart inte att en enkelresa ska kosta 50% av ToR, men så här stor skillnad är löjligt.

Gjorde en snabb sökning på Star Alliance för enkelresor med samma datum.

Swiss: 4 759kr (ToR 8962kr)
Lufthansa: 4 781kr ( ToR 7 717kr)

Last edited:
SAS Go Light
ToR Stockholm-Shanghai 16-31/1: 7 633kr
Enkel Stockholm - Shanghai 16/1:13 123kr

Alltså, typ 75% dyrare att boka en enkelresa än att att boka ToR och vaska hemresan. Aldrig stött på en lika skev prissättning för enkelresor hos ett annat bolag. Gjorde en snabb sökning på Star Alliance för enkelresor med samma datum.

Swiss: 4 759kr (ToR 8962kr)
Lufthansa: 4 781kr ( ToR 7 717kr)
Jag tror inte du kommer hitta så mycket sympati för det där på det här forumet. Flygbolags prissättning baserar sig väldigt mycket på att anpassa sig efter marknaden med allehanda regler. För långsträckeflyg har nästan samtliga flygbolag högre pris per kilometer (mycket eller lite) på enkelresor jämfört med tur och retur.

I det här fallet är som du upptäckt SAS dyrare än de konkurrenter du listar, förutsatt att det är exakt samma dag du tittat på kan det bero på flera olika orsaker (finns säkert fler):
- SAS flyg är fullare än konkurrenternas, så SAS kan ta ett högre pris
- SAS räknar med att de kan få ett högre pris från resenärer från Stockholm som vill resa med sitt "hemmabolag"
- SAS räknar med att de kan få ett högre pris för att deras anslutning/flygtider är bättre (?)
- SAS har lägre priser för företag med avtal och tar istället ut högre pris från resenärer utan avtal

SAS uppgift är väl inte att erbjuda låga priser? SAS uppgift är väl att vara ett vinstdrivande företag. Så jag håller inte med dig att de gjort något dåligt här.

Sympati? Har inga problem med att boka flyget hos ett annat bolag, förstår bara inte hur SAS tänker.

Det här är något konsekvent hos SAS för alla destinationer i Asien och USA som jag tittat på, svårt att se att SAS skulle ha bättre flygtider och högre beläggning än alla andra bolag. Att ha 3x dyrare pris än konkurrenterna tror jag inte genererar så mycket vinst. "SAS" och "vinstdrivande" i samma mening känns ju lite som en motsägelse f.ö.:p

Att SAS inte vill sälja enkelresor är rätt tydligt, men varför ens bry sig om att erbjuda det om prissättningen är så skev. Kan ju omöjligen vara många dårar som bokar en enkelresa hos SAS när det nästan kostar lika mycket att boka en utresa i business och retur i Go som vaskas, än att bara boka en enkel utresa i Go.

Last edited:
Den detaljen missade jag, men förklarar bara en liten del som du säger.

Vilka andra jämförbara flygbolag har lika stora skillnader mellan enkel och ToR som SAS?

Last edited:
Toppen