Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Aldrig flugit SAS A321LR, är det bättre WC-ratio i Go/Plus än i business?
Mitt inlägg handlade om att det är bredare säten i plus i denna flygplanstyp jämfört meddelande vanliga lång haul kärrorna. Toalettsituationen är väl som beskrivits tidigare. Men som helhet så tycker jag att sätena i plus väger upp för det andra.

SAS tystnad vad tanken för framtiden på LHR gör nu att jag överger SAS. Det blir BA i fortsättningen. Tycker det är ganska anmärkningsvärt att man inte förberett sig bättre med att gå ut med information till sina kunder vad tanken med terminal/lounger/transfer blir med alliansbytet i september på LHR.
Känns lite drastiskt att överge SAS för att de inte berättar vad planer är på en flygplats. De har inte heller berättat något om AMS, CDG, FRA, MUC, ZRH osv. Att sas skulle gå ut och meddela alla om terminal, lounge, transfer lär inte hända.

Transfer på LHR fungerar mellan alla terminaler. Finns bra lounger på alla terminaler (vi utgår ifrån att det inte blir T5), SAS vet eventuellt själva inte när ett byte kan ske och till vilken terminal.

BA är dock mycket trevliga, har bra lounger, men usla priser till Europa för oss nordbor. Hoppas du blir nöjd med BA och drar in ett guld där fort, då blir allt mycket trevligt på LHR, speciellt om du har avgång från T3.

Det lär inte vara någon överraskning för någon men fortsätter ändå häpnas över den bristande och varierande kunskapen/servicenivån hos SAS agenter. Hamnade hos en norsk kille vid första samtalet. Bad honom söka ARN-IST, därefter IST-ADD och slutligen ADD-HKG. Börjar med att agenten inte hittar något på ARN-IST. Jag säger säkert fem gånger att det finns platser online med LH via FRA till IST men nej. Till slut kommer det fram att han försöker söka ARN-BKK (?). Nåväl, när jag förklarat för sjätte gången att det är IST han ska söka till och inte BKK hittar han platserna. Ber honom nu söka IST-ADD, han hittar platserna och frågar om ADD är destinationen. Nej säger jag, destinationen är HKG, och ber honom söka sista benet ADD-HKG. Han hittar inget där. Efter problemet i början ställer jag kontrollfrågan mellan vilka flygplatser han söker och får svaret ARN-HKG. Nej säger jag, du måste söka ben för ben som vi gjort hela samtalet och nu söka ADD-HKG. Då kan han tydligen inte göra det utan kan endast boka resor som kommer fram om man söker avreseort-slutdestination. Lägger fem minuter till för att förklara precis hur han ska göra och att alla bonusresor jag någonsin bokat över telefon har behövt sökas ben för ben vilket aldrig varit något problem. "Nej det är inte alls möjligt, då ber jag om ursäkt för att mina tidigare kollegor gjort fel".

Suckar, tackar för att jag slösat 20 min av mitt liv, lägger på och ringer in igen till en mycket trevlig kille som ger toppenservice och löser hela bokningen på några minuter.

Det lär inte vara någon överraskning för någon men fortsätter ändå häpnas över den bristande och varierande kunskapen/servicenivån hos SAS agenter. Hamnade hos en norsk kille vid första samtalet. Bad honom söka ARN-IST, därefter IST-ADD och slutligen ADD-HKG. Börjar med att agenten inte hittar något på ARN-IST. Jag säger säkert fem gånger att det finns platser online med LH via FRA till IST men nej. Till slut kommer det fram att han försöker söka ARN-BKK (?). Nåväl, när jag förklarat för sjätte gången att det är IST han ska söka till och inte BKK hittar han platserna. Ber honom nu söka IST-ADD, han hittar platserna och frågar om ADD är destinationen. Nej säger jag, destinationen är HKG, och ber honom söka sista benet ADD-HKG. Han hittar inget där. Efter problemet i början ställer jag kontrollfrågan mellan vilka flygplatser han söker och får svaret ARN-HKG. Nej säger jag, du måste söka ben för ben som vi gjort hela samtalet och nu söka ADD-HKG. Då kan han tydligen inte göra det utan kan endast boka resor som kommer fram om man söker avreseort-slutdestination. Lägger fem minuter till för att förklara precis hur han ska göra och att alla bonusresor jag någonsin bokat över telefon har behövt sökas ben för ben vilket aldrig varit något problem. "Nej det är inte alls möjligt, då ber jag om ursäkt för att mina tidigare kollegor gjort fel".

Suckar, tackar för att jag slösat 20 min av mitt liv, lägger på och ringer in igen till en mycket trevlig kille som ger toppenservice och löser hela bokningen på några minuter.

Jag förstår inte hur sånt kan vara möjligt? Sitter alla agenter på samma plats eller sitter de och jobbar hemma?

Har så svårt att se hur de annars kan undvika att lära sig av varandra? Typ snacka på kafferasten och snubben ovan säger ”haha, jag hade en idiot som trodde man kunde boka bonusresa ben för ben” och kollegan säger ”vadå? Det kan man ju, så här gör man”…

Jag förstår inte hur sånt kan vara möjligt? Sitter alla agenter på samma plats eller sitter de och jobbar hemma?

Har så svårt att se hur de annars kan undvika att lära sig av varandra? Typ snacka på kafferasten och snubben ovan säger ”haha, jag hade en idiot som trodde man kunde boka bonusresa ben för ben” och kollegan säger ”vadå? Det kan man ju, så här gör man”…
Eller hur. Med många agenter hör man ju direkt att det inte är någon idé att försöka boka med och då kan man välja att lägga på direkt. Den här killen lät okunnig men trodde ändå att det skulle funka med lite (läs: mycket) guidning när han började hitta platserna ARN-IST och IST-ADD. När han då efter en kvart, trots att det uppenbarligen finns platser på alla flighter, slänger ur sig att det är helt omöjligt att boka ben för ben och inte är villig att ens försöka lösa det överhuvudtaget blir man bara riktigt irriterad.

Eller hur. Med många agenter hör man ju direkt att det inte är någon idé att försöka boka med och då kan man välja att lägga på direkt. Den här killen lät okunnig men trodde ändå att det skulle funka med lite (läs: mycket) guidning när han började hitta platserna ARN-IST och IST-ADD. När han då efter en kvart, trots att det uppenbarligen finns platser på alla flighter, slänger ur sig att det är helt omöjligt att boka ben för ben och inte är villig att ens försöka lösa det överhuvudtaget blir man bara riktigt irriterad.
SAS har ju dock infört regler om att man inte "får" boka legs för leg. Var något år sedan detta spreds som en löpeld (exakt vad som kommunicerats internt låter jag vara osagt).

Det fanns ju dock vissa agenter som struntade i detta.

Sen är det väl som vanligt med SAS, tar 2-3 år innan alla annamat nya regler och riktlinjer. Räcker ju med att titta på hur lång tid det tog för cabin crew att förstå att EBD har gratis dryck i GO.

SAS har ju dock infört regler om att man inte "får" boka legs för leg. Var något år sedan detta spreds som en löpeld (exakt vad som kommunicerats internt låter jag vara osagt).

Det fanns ju dock vissa agenter som struntade i detta.

Sen är det väl som vanligt med SAS, tar 2-3 år innan alla annamat nya regler och riktlinjer. Räcker ju med att titta på hur lång tid det tog för cabin crew att förstå att EBD har gratis dryck i GO.
Min uppfattning är dock verkligen att det var en regel SAS försökte införa men senare tagit bort. När du säger det så är det väl iofs inget som kommunicerats utåt.

Hade han protesterat mot att det inte var "most reasonable route" eller liknande hade jag kunnat köpa det, det är trots allt en bedömningsfråga. Det mest irriterande är att det är så vanligt med agenter som hittar på egna regler, vägrar boka och är helt oresonabla, men när man ringer in 1 minut senare går allt att lösa hur enkelt som helst.

Sen är det som sagt kanske ingen nyhet för någon men ibland vill man bara skriva ut sin irritation. ;)

Exakt så. Management by fika uppstår och är effektiv på kundtjänster där ledningen är frånvarande eller oengagerad i hur ärenden ska lösa. På gott och ont, både bra och dåliga beteenden sprider sig så.

...
Utan att ha någon som helt insikt i vad som faktiskt beslutades tycker jag en sådan regel låter helt absurd, eftersom den effektivt låser ute de egna medlemmarna från awardplatser som finns i *A-systemet och är helt legala att boka.
Kanske agenter bokade ben som inte gick att kombinera (tex brott mot married segments eller MPM) och tvingade igenom det och SAS fick problem på andra sidan?
Eller, någon tyckte effektiviteten skulle höjas, att varje agent skulle hantera fler samtal per dag. Då skulle man ju kunna få kortare samtal om man säger att "ni får bara boka sådant som kommer upp i en sökning direkt A-B". Även det kontraproduktivt och till nackdel för bonusprogrammet, men uppfyller ett mål på genomsnitts-samtalstid.

Toppen