Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

andreas

Medlem
Någon annan som haft problem med att göra om-/avbokningar online på sistone?

Jag försökte för några veckor sedan boka av en bonusresa inom 24 timmar på hemsidan och det stod då att avbokningen var bekräftad samt att jag skulle få en bekräftelse på mail. Då jag inte fick något mail kontaktade jag kundtjänst som sade att resan inte alls hade blivit avbokad, men de fixade det manuellt.

Idag har jag försökt ändra en annan bokning (revenue) till ett alternativ som är lite billigare, men får felmeddelande på hemsidan. I appen stod det att ändringen var bekräftad, men kan inte se någon ändring i min bokning och har inte fått något mail (vilket jag skulle få i detta fall också).

Ja, senast för två veckor sedan. Bonusresa som avbokades inom 24 timmar. Bekräftelse visades på sidan, dock kom inget mail. Kontaktade kundtjänst som meddelade att resan ej avbokats. Fick hjälp men debiterades 250:- /resenär.

Blev lite korrespondens fram och tillbaka för att bevisa att jag försökt göra avbokningen inom 24h. Nu har även avbokningsavgiften återbetalats.
 

Hachans

Medlem
Fick den tveksamma äran att prova A321:an från Toronto idag.

Alltså. Detta måste vara de sämsta longhaulplanen SAS har. Trångt som fasen överallt. Trångt på toa. Trångt i sätena, synnerhet tronsätena där det inte går att ligga bekvämt på grund av axelutrymme och knäna går inte att böja någonstans och trångt i gången. Personalen är märkbart irriterade av att folk är uppe och går och är ivägen men det finns ingenstans att ta vägen, och det måste vara skitjobbigt att jobba i galley. Och bara en enda toalett i C så det är konstant kö till toaletten, och då är business inte ens full. I skrivande stund står tre personer och väntar, medan flera andra tar på sig skorna och förbereder sig.

Vissa bra grejer finns såklart, exempelvis att de har individuella luftblås. Vilket är bra för minsta lilla turbulens kastar omkring planet.

Jag förstår tanken med de här planen. Mindre och mer effektiva. Men det sker på bekostnad av komforten.

Blanda sen in det klassiska SAS-bemötandet så blir det inte den bästa blandningen.

Nej, någon A321 med SAS kommer det inte bli igen om jag kan undvika det.
 

Gnopps

Medlem
Fick den tveksamma äran att prova A321:an från Toronto idag.

Alltså. Detta måste vara de sämsta longhaulplanen SAS har. Trångt som fasen överallt. Trångt på toa. Trångt i sätena, synnerhet tronsätena där det inte går att ligga bekvämt på grund av axelutrymme och knäna går inte att böja någonstans och trångt i gången. Personalen är märkbart irriterade av att folk är uppe och går och är ivägen men det finns ingenstans att ta vägen, och det måste vara skitjobbigt att jobba i galley. Och bara en enda toalett i C så det är konstant kö till toaletten, och då är business inte ens full. I skrivande stund står tre personer och väntar, medan flera andra tar på sig skorna och förbereder sig.

Vissa bra grejer finns såklart, exempelvis att de har individuella luftblås. Vilket är bra för minsta lilla turbulens kastar omkring planet.

Jag förstår tanken med de här planen. Mindre och mer effektiva. Men det sker på bekostnad av komforten.

Blanda sen in det klassiska SAS-bemötandet så blir det inte den bästa blandningen.

Nej, någon A321 med SAS kommer det inte bli igen om jag kan undvika det.
Jag håller med om att affärsklass på A321 är sämre än på 330/350. Dubbelsätenas kringutrymme är klart mindre och du måste kliva över grannen för att komma ut. Tronsätena har massvis med kringutrymme men sämre fotutrymme.

Toaletter per passagerare är lägst också, men inte så stor skillnad mot A350:
- A321LR: 22 passagerare per toalett i affärsklass
- A350: 20 passagerare per toalett i affärsklass
- A330: 16 passagerare per toalett i affärsklass

Jag har dock inte upplevt att personal varit irriterade. Leende och gott bemötande från endera part brukar ge det samma tillbaka.
 

Flyer722

Medlem
Jag håller med om att affärsklass på A321 är sämre än på 330/350. Dubbelsätenas kringutrymme är klart mindre och du måste kliva över grannen för att komma ut. Tronsätena har massvis med kringutrymme men sämre fotutrymme.

Toaletter per passagerare är lägst också, men inte så stor skillnad mot A350:
- A321LR: 22 passagerare per toalett i affärsklass
- A350: 20 passagerare per toalett i affärsklass
- A330: 16 passagerare per toalett i affärsklass

Jag har dock inte upplevt att personal varit irriterade. Leende och gott bemötande från endera part brukar ge det samma tillbaka.
Tror du får lägga till en 4-5personer på toalettlistan då crew använder business toan.
~26 per toalett.
 

Hachans

Medlem
Jag håller med om att affärsklass på A321 är sämre än på 330/350. Dubbelsätenas kringutrymme är klart mindre och du måste kliva över grannen för att komma ut. Tronsätena har massvis med kringutrymme men sämre fotutrymme.

Toaletter per passagerare är lägst också, men inte så stor skillnad mot A350:
- A321LR: 22 passagerare per toalett i affärsklass
- A350: 20 passagerare per toalett i affärsklass
- A330: 16 passagerare per toalett i affärsklass

Jag har dock inte upplevt att personal varit irriterade. Leende och gott bemötande från endera part brukar ge det samma tillbaka.

Just bristen på toaletter märks väldigt snabbt tyvärr. Och att man tvingas vara i kabinbesättningens face.

Det blev ingen sömn för mig iaf. Det gick inte att hitta en position där jag inte slog i eller klämde något. Sitta timmen satt jag bara lutad över bordet på kudden istället.

Bemötande varierar såklart. Idag var det en trött besättning. På vägen dit var de mycket gladare. Tro sjutton det. De flög A330!

Och så är en av mina tre väskor kvar i Toronto. Fick antagligen inte plats. So much för priotaggarna.

Men däremot sa flygvärdinnan på anslutningsflyget något intressant, nämligen ”Nu när vi börjar flyga till Boston från Stockholm igen så blir det bättre för de som inte behöver byta i Köpenhamn”.
 

palmen

Moderator
Men däremot sa flygvärdinnan på anslutningsflyget något intressant, nämligen ”Nu när vi börjar flyga till Boston från Stockholm igen så blir det bättre för de som inte behöver byta i Köpenhamn”.
Har SAS flygit ARN-BOS tidigare? Den har väl bara gått från Köpenhamn?
 

Hachans

Medlem
Har SAS flygit ARN-BOS tidigare? Den har väl bara gått från Köpenhamn?

Det var så hon sa. Jag hajade till, och ville mest vidarebefordra skvallret. Sen visste hon inte vad den nya alliansen heter heller så det kan ju ha varit en allmän röra.

Mannen hon pratade med kom precis från Boston och beklagade sig över att det var kort bytestid.
 

micke

Medlem
Fick den tveksamma äran att prova A321:an från Toronto idag.

Alltså. Detta måste vara de sämsta longhaulplanen SAS har. Trångt som fasen överallt. Trångt på toa. Trångt i sätena, synnerhet tronsätena där det inte går att ligga bekvämt på grund av axelutrymme och knäna går inte att böja någonstans och trångt i gången. Personalen är märkbart irriterade av att folk är uppe och går och är ivägen men det finns ingenstans att ta vägen, och det måste vara skitjobbigt att jobba i galley. Och bara en enda toalett i C så det är konstant kö till toaletten, och då är business inte ens full. I skrivande stund står tre personer och väntar, medan flera andra tar på sig skorna och förbereder sig.

Vissa bra grejer finns såklart, exempelvis att de har individuella luftblås. Vilket är bra för minsta lilla turbulens kastar omkring planet.

Jag förstår tanken med de här planen. Mindre och mer effektiva. Men det sker på bekostnad av komforten.

Blanda sen in det klassiska SAS-bemötandet så blir det inte den bästa blandningen.

Nej, någon A321 med SAS kommer det inte bli igen om jag kan undvika det.
Däremot är dessa plan perfekta när man sitter i plus där det är 2+2.
 
SAS tystnad vad tanken för framtiden på LHR gör nu att jag överger SAS. Det blir BA i fortsättningen. Tycker det är ganska anmärkningsvärt att man inte förberett sig bättre med att gå ut med information till sina kunder vad tanken med terminal/lounger/transfer blir med alliansbytet i september på LHR.
 
Toppen