Vi får hoppas att de stackars värdinnorna inte fick jobba extratimmar med att putsa turbinblad för att ersätta denna höga utgift under deras pass.Flög intraskandinvien i Plus och beställde en öl, ett knäckebröd, en påse nötter och en äppelmust. Fick som svar, ”ok, du kanske vill ha hela vagnen du?”
Uppfattade inte det som skämtsamt utan som att jag tänjde på gränserna för vad som är ok att beställa.
SAS är som vanligt konsekvent inkonsekvent. Måndag ARN-UME max en enhet per pax i Plus och en snacks. Igår UME-ARN hur många enheter hinner du med och kanske en av varje snacks? Båda utfördes av Connect.Flög intraskandinvien i Plus och beställde en öl, ett knäckebröd, en påse nötter och en äppelmust. Fick som svar, ”ok, du kanske vill ha hela vagnen du?”
Uppfattade inte det som skämtsamt utan som att jag tänjde på gränserna för vad som är ok att beställa.
Försökte göra samma sak med en adress som är nästan 20 år gammal för länge sedan. Lyckades aldrig. Korrekt i appen, fortfarande fel på hemsidan.Skulle beställa nya bagagetaggar och upptäckte att min adress i profilen är helt felaktig. Gammal jobbadress som jag överhuvudtaget inte vet hur den hamnade där. Försökte byta adress tre gånger själv, men helt omöjligt. Går igenom hela vägen och studsar sedan tillbaka utan att byta adress. Valde chatten istället och fick hjälp av en iofs trevlig kundtjänstmedarbetare. Det skulle ta 5-15 minuter innan ändringen slår igenom skrev han. Nu har det gått en timme och adressen är fortfarande felaktig. Less man blir på sånt här!
Ja se där - hade inte ens kollat appen, men har exakt samma d v s helt korrekt i appen, men fel i profilen via hemsidan.Korrekt i appen, fortfarande fel på hemsidan.
Fast det där undrar jag om det inte kan räknas som oskäliga villkor. De säljer en ombokningsbar biljett och beskriver biljetttypen ordagrant "Om du bokar om till en flygning som kostar mer än din ursprungliga biljett måste du betala mellanskillnaden."Betala tillägg för att boka om till en billigare biljett.
...
SAS har alltså höjt grundpriset men i gengäld sänkt bränsletillägget. SAS säger i sina biljettregler att bränsletillägget inte är återbetalningsbart och eftersom grundpriset ökat måste jag stå för skillnaden. Så trots att samtliga pengar går till SAS måste jag stå för att SAS har en annan struktur på biljetten och betala €120 mer för en biljett som egentligen är €20 billigare.
...
>Betala tillägg för att boka om till en billigare biljett. Det här tror jag inte är direkt illvilligt, men ett område där SAS kunde förbättra sina policyer. Läs på så ska jag förklara:
Jag hade en SAS Plus biljett som tillåter ändringar utan kostnad och som inte är återbetalningsbar. Den kostade €600 att köpa.
Jag ville byta biljetten till nya flyg som i samma bokningsklass kostade €580 att köpa. Detta borde rimligtvis betyda att ändringen inte kostar mig något eftersom det inte är någon ändringsavgift och prisskillnaden är till min favör - men icke!
SAS ville ha €120 för att genomföra denna ändring. Det tog lite undersökande av agenten och räknande av mig för att förstå varför SAS ville ha betalt för att sänka priset.
En flygbiljett består av tre komponenter:
1. Grundpris (går till SAS ficka)
2. Bränsletillägg (går till SAS ficka)
3. Skatter & flygplatsavgifter (går till tredjepart)
Mitt ursprungspris såg ut så här:
1. Grundpris €100
2. Bränsletillägg €400
3. Skatter €100
Flygen jag ville byta till har SAS en annan biljettstruktur på:
1. Grundpris €220
2. Bränsletillägg €260
3. Skatter €100
SAS har alltså höjt grundpriset men i gengäld sänkt bränsletillägget. SAS säger i sina biljettregler att bränsletillägget inte är återbetalningsbart och eftersom grundpriset ökat måste jag stå för skillnaden. Så trots att samtliga pengar går till SAS måste jag stå för att SAS har en annan struktur på biljetten och betala €120 mer för en biljett som egentligen är €20 billigare.
Jag skulle önska att SAS gjorde som de flesta flygbolag i USA: Biljetter som inte är återbetalningsbara kan man omvandla till tillgodohavande. Det är strunt samma vad som är bränsletillägg, grundpris, skatter, osv - de blir alla en värdecheck som du kan använda när du bokar in dina nya flyg.
SAS uppgift är väl inte att erbjuda låga priser? SAS uppgift är väl att vara ett vinstdrivande företag. Så jag håller inte med dig att de gjort något dåligt här.