Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
LN-RNW på väg ut inom kort, återkommit till Oslo efter nära två veckor i Tallin, samt ser rätt bar ut på bild från 27/9?

Visa bifogad bild 133995

Bild från jetphotos, https://www.jetphotos.com/photo/10717815
Undrar om SAS har gått för snabbt fram med avvecklingen av Boeing-maskinerna?
När vi ser den här vitmålade maskinen från slutet av september, antog vi väl alla att den var på väg ut inom någon eller några veckor.
Men idag har LN-RNW haft "nypremiär" hos SAS.
Den har flugit en ToR Oslo - Düsseldorf idag på förmiddagen och befinner sig just nu på väg till nordnorska Bardufoss...
Frågan är om det bara är en tillfällig återkomst, eller om SAS har ändrat planerna för maskinen?
 
Undrar om SAS har gått för snabbt fram med avvecklingen av Boeing-maskinerna?
När vi ser den här vitmålade maskinen från slutet av september, antog vi väl alla att den var på väg ut inom någon eller några veckor.
Men idag har LN-RNW haft "nypremiär" hos SAS.
Den har flugit en ToR Oslo - Düsseldorf idag på förmiddagen och befinner sig just nu på väg till nordnorska Bardufoss...
Frågan är om det bara är en tillfällig återkomst, eller om SAS har ändrat planerna för maskinen?

Oj då, kan de vara någon ny "premiumtjänst" som ska testas eller är det pilotprao på g? ;)
 
Undrar om SAS har gått för snabbt fram med avvecklingen av Boeing-maskinerna?
När vi ser den här vitmålade maskinen från slutet av september, antog vi väl alla att den var på väg ut inom någon eller några veckor.
Men idag har LN-RNW haft "nypremiär" hos SAS.
Den har flugit en ToR Oslo - Düsseldorf idag på förmiddagen och befinner sig just nu på väg till nordnorska Bardufoss...
Frågan är om det bara är en tillfällig återkomst, eller om SAS har ändrat planerna för maskinen?
Jag har även sett flera CRJ och ATR maskiner i SAS färger men stjärtfenan är helt målad blå utan SAS logo, i övrigt SAS gamla livery...
 

Tobbe.O

Medlem
Undrar om SAS har gått för snabbt fram med avvecklingen av Boeing-maskinerna?
När vi ser den här vitmålade maskinen från slutet av september, antog vi väl alla att den var på väg ut inom någon eller några veckor.
Men idag har LN-RNW haft "nypremiär" hos SAS.
Den har flugit en ToR Oslo - Düsseldorf idag på förmiddagen och befinner sig just nu på väg till nordnorska Bardufoss...
Frågan är om det bara är en tillfällig återkomst, eller om SAS har ändrat planerna för maskinen?

Tror det handlar om en tillfällig lösning. Med tanke på att planet är målat helt i vit och motorerna ommålade i annan kulör. Både LN-RRB och LN-TUM är på service samt även en A319 maskin, OY-KBR. Råder därför kanske brist tillfälligt på maskiner i denna storleken? :)
 

KalleSus

Medlem
Tror det handlar om en tillfällig lösning. Med tanke på att planet är målat helt i vit och motorerna ommålade i annan kulör. Både LN-RRB och LN-TUM är på service samt även en A319 maskin, OY-KBR. Råder därför kanske brist tillfälligt på maskiner i denna storleken? :)
Antagligen tillfällig brist på mindre maskiner för den norska kusttrafiken och det beror nog också på att den planerade uppbyggnaden av en SAS Link-bas i Bergen verkar ha försenats. Maskinerna står och väntar, så problemet där tycks vara att få ihop tillräckligt med personal.
 

Rickard_O

Medlem
Maskinerna står och väntar, så problemet där tycks vara att få ihop tillräckligt med personal.
Träffade en bekant i Norge i helgen som är pilot på Wideroe som pratade om att SAS krävde att piloterna betalade för sin egen type rating så dom fick inte tag i folk då ingen var sugen på det.
Sen pudlade SAS och skulle nu betala för folks type rating på Embraer planen för att få dit folk.
 
737-800 blir nog kvar länge än. På Aeroroutes har man idag publicerat förändringar för bl a SAS Northern summer 2023 och för rutten Oslo – Larnaca blir det återgång till 737-800 (eff 05JUL23 1 weekly A320neo (737-800 from 19AUG23. Last served in summer 2014)
 

Tobbe.O

Medlem
Enligt rycktes vägen har SAS nu gjort sista flighten med B737-800. LN-RRG gick tur och retur Oslo - Paris den 29/1 och det verkar då blivit den sista.

De sista -800 maskinerna LN-RRH, LN-RRG, LN-RRE & LN-RRF ska nu till flygbolaget Jet2 i England även om de fortsatt står i Oslo.

Återstår nu sex stycken B737-700 i SAS flotta:

LN-RRA
LN-TUM
LN-RNW
SE-RJX
LN-RRB (står i Vilnius)
LN-RPJ (Räddnings utförande för drabbade av kriget i Ukraina)

Så nu är det nästan 100% Airbus i egna produktionen :)
 
Last edited:

Scanwing

Medlem
Life trist ändå att SAS låter de försvinna ut bakvägen. Med tanke på de ändå gav 737-600 ett fint farväl. Förvisso i en annan tid utan Chapter 11 och effekter från pandemin. Tycker de gick miste om gratis PR som de ändå hade fått om de gått ut med detta på förhand.
 
Toppen