Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
 
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
Känns lite märkligt men jag tyckte inte det var så länge sedan SAS fick sin sista 737-800, jäklar vad åren går...
 
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800

@KalleSus har koll på läget! :) Vi vinkar nu farväl till LN-TUL :)

Screenshot_20220530-093054_Flightradar24.jpg


SK9229 from Oslo to Bangor Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map
 
Under sommaren har samtliga kvarvarande Boeingmaskiner jobbat på. I nuläget finns det 11 maskiner kvar. Undra när under hösten/vintern sista Boeingflighten äger rum?

Boeing 737-800:
- LN-RRE
- LN-RRF
- LN-RRG
- LN-RRH

Boeing 737-700:
- LN-RRA
- LN-RRB
- LN-TUM
- LN-RNW
- SE-RET
- SE-RJX

- LN-RPJ (flyger just nu ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget som pågår i Ukraina).
 
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
Stort tack för din input angående dessa maskiner @KalleSus !

Du är på den nivån att jag hade önskat att du skrev antal cycles och flight hours per airframe. Men det bli väl Tyvärr för nördigt.

Keep up the good work!
 
Enligt uppgifter i Norge kommer kvarvarande flotta av 737-700 (5 maskiner, varav 4 används i reguljär passagerartrafik och 1 utför evakuerings- och hjälpflygningar till Ukrainska gränsen) att vara kvar i flottan till fram emot nästa sommar, eventuellt inklusive nästa sommar. Huruvida detta gäller även de 4 återstående 737-800 är oklart.
 
De fyra återstående 737-800 i SAS flotta är sålda till brittiska jet2.

Först ut lär vara LN-RRH (737-883) som blir G-JZBT och ska lämna inom några veckor.
Därefter följer de tre 737-85P:
LN-RRE blir G-JZBU
LN-RRF blir G-JZBV
LN-RRG blir G-JZBW

När de tre sistnämnda lämnar SAS-flottan är för mig okänt.

(källa: Norska Flyprat och Planespotters.net)
 
Toppen