Senaste nytt

SAS Boeingflotta

KalleSus

Medlem
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
 

Ricci

Medlem
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
Känns lite märkligt men jag tyckte inte det var så länge sedan SAS fick sin sista 737-800, jäklar vad åren går...
 

Tobbe.O

Medlem
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800

@KalleSus har koll på läget! :) Vi vinkar nu farväl till LN-TUL :)

Screenshot_20220530-093054_Flightradar24.jpg


SK9229 from Oslo to Bangor Flightradar24: Live Flight Tracker - Real-Time Flight Tracker Map
 

Tobbe.O

Medlem
Under sommaren har samtliga kvarvarande Boeingmaskiner jobbat på. I nuläget finns det 11 maskiner kvar. Undra när under hösten/vintern sista Boeingflighten äger rum?

Boeing 737-800:
- LN-RRE
- LN-RRF
- LN-RRG
- LN-RRH

Boeing 737-700:
- LN-RRA
- LN-RRB
- LN-TUM
- LN-RNW
- SE-RET
- SE-RJX

- LN-RPJ (flyger just nu ambulans/räddningsflyg för drabbade i kriget som pågår i Ukraina).
 

apknug

Medlem
Så lämnar ytterligare en 737-700 SAS flotta.

På måndag sätter LN-TUL kurs mot Marana, med sedvanlig övernattning i Bangor.
LN-TUL levererades till Braathens i februari 2002 och blev SAS-maskin i samband med att SAS övertog Braathens 2005.
Maskinen är av typen 737-705 (där 05 indikerar leverans till Braathens) och har i stort sett flugit med Oslo som bas under hela sin tid.

Nu återstår bara en maskin från forna Braathen-flottan: LN-TUM som kom i april 2002.

Utöver dessa flyger ännu 6 stycken 737-700 och 4 stycken 737-800
Stort tack för din input angående dessa maskiner @KalleSus !

Du är på den nivån att jag hade önskat att du skrev antal cycles och flight hours per airframe. Men det bli väl Tyvärr för nördigt.

Keep up the good work!
 

KalleSus

Medlem
Enligt uppgifter i Norge kommer kvarvarande flotta av 737-700 (5 maskiner, varav 4 används i reguljär passagerartrafik och 1 utför evakuerings- och hjälpflygningar till Ukrainska gränsen) att vara kvar i flottan till fram emot nästa sommar, eventuellt inklusive nästa sommar. Huruvida detta gäller även de 4 återstående 737-800 är oklart.
 

KalleSus

Medlem
De fyra återstående 737-800 i SAS flotta är sålda till brittiska jet2.

Först ut lär vara LN-RRH (737-883) som blir G-JZBT och ska lämna inom några veckor.
Därefter följer de tre 737-85P:
LN-RRE blir G-JZBU
LN-RRF blir G-JZBV
LN-RRG blir G-JZBW

När de tre sistnämnda lämnar SAS-flottan är för mig okänt.

(källa: Norska Flyprat och Planespotters.net)
 
Toppen