Senaste nytt

SAS Boeingflotta

Tobbe.O

Medlem
Life trist ändå att SAS låter de försvinna ut bakvägen. Med tanke på de ändå gav 737-600 ett fint farväl. Förvisso i en annan tid utan Chapter 11 och effekter från pandemin. Tycker de gick miste om gratis PR som de ändå hade fått om de gått ut med detta på förhand.

Blir kanske något när sista B737-700 lämnar :)
 

Tobbe.O

Medlem
Verkar som man nu bestämt sig för att avyttra de sista Boeing 737-700 maskinerna innan årets slut! :)

Kvarvarande 737-700 modeller:
LN-RNW
LN-RPJ (Räddnings flyg)
LN-RRA (Står i Vilnius för tillfället)
LN-RRB
LN-TUM
SE-RJX

Misstänker de kommer flyga över sommaren för att sedan successivt försvinna vid vintertidtabellen.

Finns fortfarande en parkerad 737-800 modell kvar i Oslo - LN-RRG. Ska till engelska bolaget Jet2.

Screenshot_20230409_043437_Samsung Internet.jpg


Lär bli en bra besparing när man nu tar bort de sista Boeing maskinerna. Inget behov av reservdelar och underhåll för dubbla tillverkare. Blir enklare att planera alla piloterna på Airbus maskinerna, genom hela linjenätet. Piloterna kan utan problem flyga SAS Airbus A319, A320 Classic, A320Neo, A321 Classic och A321Neo LR. Sen om jag förstått rätt kan de relativt enkelt även gå en vidareutbildning och jobba på A330 och A350! :) Maxad flexibilitet! :)

Låt oss hoppas att man uppmärksammar det med en avslutande Boeing flight för alla oss SAS och flygentusiaster! :)
 

Tobbe.O

Medlem
Så har ännu en Boeing maskin lämnat flottan. LN-RNW flög igår iväg och gjorde sin sista passagerarflygning den 31/8.

Planet målades om redan förra året och skulle nog lämnat tidigare, men något hände på vägen.

Nu återstår följande maskiner:

(Alla är i trafik)
LN-TUM
SE-RJX
LN-RRA
LN-RRB

LN-RPJ (räddningsflyget)

Screenshot_20230918_173557_Flightradar24.jpg
 
Är det någon som vet vad som kommer att hända med räddningsflyget? Kommer man att ersätta det med en Airbus istället? Eller kommer man sluta att tillhandahålla den servicen?

När alla övriga Boeingmaskiner lämnat flottan så lär det ju vara ganska dyrt att upprätthålla kompetens, service och underhåll enbart för ett enda flygplan.
 

Tomas E

Medlem
Är det någon som vet vad som kommer att hända med räddningsflyget? Kommer man att ersätta det med en Airbus istället? Eller kommer man sluta att tillhandahålla den servicen?

När alla övriga Boeingmaskiner lämnat flottan så lär det ju vara ganska dyrt att upprätthålla kompetens, service och underhåll enbart för ett enda flygplan.
Det lär väl helt enkelt bero på om norska staten eller någon annan betalar vad det kostar - endera att hålla igång en solo-B737 eller att avstå från en A320Neo från annan trafik. Ett pressmeddelande från juli 2023 länkat i en annan tråd talade om ett mångårigt avtal, så det är nog kvar ett tag än.

 

Tobbe.O

Medlem
Är det någon som vet vad som kommer att hända med räddningsflyget? Kommer man att ersätta det med en Airbus istället? Eller kommer man sluta att tillhandahålla den servicen?

När alla övriga Boeingmaskiner lämnat flottan så lär det ju vara ganska dyrt att upprätthålla kompetens, service och underhåll enbart för ett enda flygplan.
Det lär väl helt enkelt bero på om norska staten eller någon annan betalar vad det kostar - endera att hålla igång en solo-B737 eller att avstå från en A320Neo från annan trafik. Ett pressmeddelande från juli 2023 länkat i en annan tråd talade om ett mångårigt avtal, så det är nog kvar ett tag än.


Jag tippar på att det kommer bli en A320 Classic maskin som framöver kommer bli räddningsflyg om behovet kvarstår.
 
Toppen