Senaste nytt

SAS Boeingflotta

apknug

Medlem
Några små tillägg till mitt inlägg ovan:
LN-RRL var den första och enda Boeing 737-800 som fått eftermonterade winglets i SAS-ägo. Också några 737-700, med Braathen-ursprung fick winglets eftermonterade sommaren 2008.

Fotografen stavar sitt efternamn Mowinckel. Rätt ska vara rätt.
Ah det var så. Jag snackade med nån SAS kapten en gång och frågade just varför "vår" 738-800 inte hade winglets och han sa att det var är att det var en tidig individ som levererats utan winglets och att det gick att eftermontera men det blev tydligen snordyrt då vingbalken måste förstärkas.
 

KalleSus

Medlem
Ah det var så. Jag snackade med nån SAS kapten en gång och frågade just varför "vår" 738-800 inte hade winglets och han sa att det var är att det var en tidig individ som levererats utan winglets och att det gick att eftermontera men det blev tydligen snordyrt då vingbalken måste förstärkas.
SAS hela första serie Boeing 737-883 som kom åren 2000 - 2004 var den ursprungliga versionen utan winglets. Totalt levererades 21 maskiner, varav 5 ganska omgående såldes vidare, bland annat till kinesiska Hainan Airlines.
Övriga 16 gick i SAS-trafik utan sina winglets (med undantag då av LN-RRL) fram tills de utrangerades. En del har tidvis också varit utleasade till andra bolag och sedan återkommit.

Det var först 2008 som man fick 3 maskiner (Boeing 737-85P) som redan från leverans hade winglets. Dessa var ursprungligen beställda av Air Europa, men togs över av SAS i ett sent skede, så de skilde sig en hel del från gängse SAS-standard. Den tydligaste skillnaden för resenärerna var att de hade en avvikande inredning med stolar av någon slags blåaktig läderimitation. Dessa tre (LN-RRE, LN-RRF och LN-RRG) är fortfarande i SAS-trafik i Norge, och har nu en uppgraderad, SAS-anpassad inredning.

2009 kom så en mindre leverans av ytterligare två 737-883 (LN-RRH och LN-RRJ) med monterade winglets från fabrik. Av dessa är fortfarande LN-RRH i trafik.

Avslutningsvis bör nämnas de 9 leasade, men fabriksnya Boeing 737-86N som sattes i trafik från 2012 för att snabba på utfasningen av MD-80. Dessa sattes vid leverans in på Stockholmsbasen men flyttades sedermera till Oslo och är nu utfasade ur trafik.

Så av alla totalt 35 Boeing 737-800 som flugit i SAS färger har 20 stycken varit utan winglets. Dock försvann 5 stycken av dessa ganska tidigt ur flottan.
 

KalleSus

Medlem
Antalet 737-700 minskar, sakta men säkert.
SE-REU (Folke Viking) är nu på väg till sista vilan (?) i Marana med ett övernattningsstopp i Bangor.
Folke kom in i SAS-flottan 2012 som en av de leasade GECAS-maskinerna för att huvudsakligen ersätta de gamla MD-80 (se också mitt inlägg ovan)

Maskinen sattes i trafik 2002 och flög 10 år för Virgin Australia och sen alltså nästan 10 år för SAS.
 

Tobbe.O

Medlem
Nästa 737-700 bort.
SE-REX (Lodin Viking) är på väg mot Greenwood Leflore Airport (GWO) via Bangor.
SE-REX är en av de leasade GECAS-maskinerna som kom in i SAS-flottan 2012.
Ny till Virgin Blue/Australia 2002.

Så var det bara 12 Boeing maskiner kvar :)

B737-700:
* LN-RPJ
* LN-RNW (Winglets) (wifi)
* LN-RRA (Winglets) (wifi)
* LN-RRB (Winglets) (wifi)
* LN-TUL (Winglets) (wifi)
* LN-TUM (Winglets) (wifi)
* SE-RET (Winglets)
* SE-RJX (Winglets) (SAS New livery)

B737-800:
* LN-RRE (Winglets) (wifi) (Star Alliance livery)
* LN-RRF (Winglets) (wifi)
* LN-RRG (Winglets) (wifi)
* LN-RRH (Winglets) (wifi)
 
Så var det bara 12 Boeing maskiner kvar :)

B737-700:
* LN-RPJ
* LN-RNW (Winglets) (wifi)
* LN-RRA (Winglets) (wifi)
* LN-RRB (Winglets) (wifi)
* LN-TUL (Winglets) (wifi)
* LN-TUM (Winglets) (wifi)
* SE-RET (Winglets)
* SE-RJX (Winglets) (SAS New livery)

B737-800:
* LN-RRE (Winglets) (wifi) (Star Alliance livery)
* LN-RRF (Winglets) (wifi)
* LN-RRG (Winglets) (wifi)
* LN-RRH (Winglets) (wifi)
Toppen. Hoppas att dessa maskiner fasas ut snabbt :) Skillnaden mellan NEO och 737 i ljudnivå är enorm.
 

Tobbe.O

Medlem
Fast är SE-RET kvar verkligen, tror den är utfasad sedan tidigare, lite närmare slutet. :)

SE-RET är i full gång ;)

Screenshot_20220421-211401_Flightradar24.jpg
 
Toppen