Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

Business är en högmarginal-produkt. Ge företag ytterligare incitament flyga business genom att ge dom särskild prioritet på business vid poängbokning. Fel att slarva bort dessa åtråvärda biljetter till dom som inte är core-kunder och som i huvudsak tjänat sina poäng via ICA och värvningskampanjer (och en och annan linsvätska).

Hela den här poängcircusen verkar ju mest gynna Amex & Co. Vore jag Sas skulle jag styra incitamenten mot dom som faktiskt köper mycket biljetter.

Men att sälja poäng är också en högmarginalprodukt.

Of course, the windfall from selling miles to credit card companies isn’t pure profit for the airlines. The airlines do end up providing flights for those miles. But the profit margin on that part of the business is about 50%, according to Tom Fitzgerald, airline analyst for TD Cowen.

De flesta europeiska flygbolag har så kass ekonomi så dom tvingas och sälja poäng på bulk med gynnar det verkligen deras affär i längden? Den enda som verkligen tjänar pengar över tid är ju Ryanair och dom har ingen poängbusiness. Det enda jag kan tank ut min poäng för är inrikes resor vilket gör att jag i princip aldrig köper inrikesbiljetter. Tror jag är långt ifrån ensam här. Det i sin tur kan ha bidragit till att BRA fick klappa igen. Vem vet sedan vad SAS hittar på när dom näst intill har monopol på inrikesflyget?

Ge företag ytterligare incitament flyga business genom att ge dom särskild prioritet på business vid poängbokning.
Hur skulle detta fungerar menar du? Poängen är personliga och inte företagets egendom. Det är väl i stort sätt enbart "egna företag" som nyttjar poäng för att boka affärsresor?

Fel att slarva bort dessa åtråvärda biljetter till dom som inte är core-kunder och som i huvudsak tjänat sina poäng via ICA och värvningskampanjer (och en och annan linsvätska).
Jasså, är core kunderna bara de som flyger i tjänsten? Sedan pandemin har denna kategori minskat något enormt, med tanke på att det många fall går att ha möten remote. Hur tjänar man poäng på ICA till Eurobonus? Det var nytt för mig och handlar en del på Ica, så något jag missat antar jag?

Hela den här poängcircusen verkar ju mest gynna Amex & Co.
Oh nej, SAS tjänar stora summor på detta, brandade kreditkort är en extremt bra deal för SAS och desto fler som har dessa desto fler sällanresenärer knyter de till sig, istället för att de ska välja "billigaste" flyg varje gång. Räcker med att titta i lite facebook grupper så ser man hur många "vanliga människor" som helt slaviskt nu nyttjar allt som SAS ställer fram till dom, vilket SAS tjänar pengar på i slutändan och sen använder de pengarna för att boka ekonomi.

De flesta europeiska flygbolag har så kass ekonomi så dom tvingas och sälja poäng på bulk med gynnar det verkligen deras affär i längden?
Ja det gynnar flygbolagen, räcker med att titta på hur det ser ut i USA för att förstå att lojalitetsprogram/poäng är en extremt bra deal för flygbolag om det sköts på rätt sätt. Utan Eurobonus skulle jag gissa att SAS inte skulle finnas kvar idag.

Hur skulle detta fungerar menar du? Poängen är personliga och inte företagets egendom. Det är väl i stort sätt enbart "egna företag" som nyttjar poäng för att boka affärsresor?
En stor statlig arbetsgivare hävdar att poängen är arbetsgivarens egendom. Som endast får användas till andra tjänsteresor. Och i ett annat stycke sägs att man bara får använda en specifik upphandlad resebyrå…

Jag tror jag använt mångdubbelt fler privata poäng för tjänsteresor. Eller jag menar, min kompis som jobbar för den där arbetsgivaren. ;-)

De flesta europeiska flygbolag har så kass ekonomi så dom tvingas och sälja poäng på bulk med gynnar det verkligen deras affär i längden? Den enda som verkligen tjänar pengar över tid är ju Ryanair och dom har ingen poängbusiness. Det enda jag kan tank ut min poäng för är inrikes resor vilket gör att jag i princip aldrig köper inrikesbiljetter. Tror jag är långt ifrån ensam här. Det i sin tur kan ha bidragit till att BRA fick klappa igen. Vem vet sedan vad SAS hittar på när dom näst intill har monopol på inrikesflyget?
Det har nog flygbolagen bäst kunskap och erfarenhet av att bedöma själva. Håller deras omdöme högre än ditt i det fallet.

En stor statlig arbetsgivare hävdar att poängen är arbetsgivarens egendom. Som endast får användas till andra tjänsteresor. Och i ett annat stycke sägs att man bara får använda en specifik upphandlad resebyrå…

Jag tror jag använt mångdubbelt fler privata poäng för tjänsteresor. Eller jag menar, min kompis som jobbar för den där arbetsgivaren. ;-)
Finns liknande skrivningar hos flera stora svenska bolag jag känner till, så ur det avseendet är det ingen skillnad mot staten.
Möjligen att det tillämpas olika i verkligheten.

Finns liknande skrivningar hos flera stora svenska bolag jag känner till, så ur det avseendet är det ingen skillnad mot staten.
Möjligen att det tillämpas olika i verkligheten.
Det är ju så här att den skrivningen har med förmånsbeskattningen att göra - om en arbetsgivare skulle tillåta en anställd att privat använda poäng som han/hon tjänat in på resor i jobbet så skall dessa förmånsbeskattas. Vilket ingen arbetsgivare vill hålla på med och därför har man en sådan skrivning och ser mellan fingrarna istället om så sker (det sista är min erfarenhet men ta det med en nypa salt)

Det var väl för några år sedan som skattmasen krävde att SAS skulle lämna ut all poänghistorik för EBD just för att man skulle kunna förmånsbeskatta privata resor gjorda med poäng intjänade i tjänsten, SAS totalvägrade men jag vet ärligt talat inte hur det gick i slutändan

Som tur är skall flygmaten inte förmånsbeskattas, ej heller räknas av från traktamentet (än i alla fall, peppar peppar)

Det var väl för några år sedan som skattmasen krävde att SAS skulle lämna ut all poänghistorik för EBD just för att man skulle kunna förmånsbeskatta privata resor gjorda med poäng intjänade i tjänsten, SAS totalvägrade men jag vet ärligt talat inte hur det gick i slutändan
SAS var tvungna att lämna ut information till slut, men det gällde uppgifter för just 2017. Har inte hört nåt om att Skatteverket gjort en ny begäran sedan dess. https://www.sasgroup.net/newsroom/p...ets-begaran-om-att-lamna-ut-medlemsuppgifter/

Toppen