SAS - An evening of conversation -EBD+

intuition skrev:Hmm,Anko var ju stolt på CPH eventet över att SAS var bäst på on time under hösten.Nåja, det kan omöjligen gälla för november, mycket små-förseningar nu.Klicka för att utvidga...
mmmm, men kanske konkurrenterna har ännu mer småförseningar?

Kanske det.

Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.

I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuter

Pratar bara Arlanda då

Kastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagen

Problem med dåligt väder, men jag upplever också problem med hög kabinfaktor. När planen är smällfulla och alla har vinterkläder som ska upp i hatthyllan så drar boardingen ut på tiden. SAS har generellt schemalagt väldigt kort turnaround, och man kan inte vända en A320 på 20 minuter om inte allt bagage får plats på första försöket.

intuition skrev:Kanske det.Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuterPratar bara Arlanda dåKastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagenKlicka för att utvidga...

Det har säkerligen att göra med helgens stök med dåligt väder både i Skandinavien och igår i England.

Punktlighet går alltid ner under de kalla månaderna med avisning, blåst, snö mm

Sen så har såklart inte flygplansbristen just nu inte gjort saken bättre.

intuition skrev:Kanske det.Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuterPratar bara Arlanda dåKastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagenKlicka för att utvidga...
Det var rejält blåsigt idag (och igår), vi flög tex LHR-HEL på strax över 2h och resan dit tog ca 3h.

Imorse på HEL-ARN så var det 30-40% längre flygtid än vanligt pga stark motvind.

Att ha helgen samt dagens flighter som någon riktlinje över punktlighet kommer med andra ord bli rätt skevt.

aruba1 skrev:Det som bekräftades är att SQ award kommer till våren och att SQ revenue biljett ska ge både bonus och level points. Lounge access till SQ lounger ska vara möjlig vilken dag som helst och om jag förstod det rätt så senast nästa vecka.Från mitten av 2025 avser man att harmoniera benämning av kabinklasser med övriga bolag.Go ändras till EconomyPlus inrikes ändras till Premium EconomyPlus long-haul ändras till Premium EconomyPlus intra Europa ändras till Business. Gäller även mellan Nordiska länder, t ex CPH-OSL.Business long-haul: ingen ändringEn i publiken ställde fråga om att diversifiera Plus long-haul lite mer och fick applåder. Personen i fråga undrade varför cabin crew enbart kan komma ut med drinkvagnen en enda gång. Ledningen var väl medvetna om problematiken. De funderar på att utöka servicen, men man har inte bestämt vad man vill göra.Klicka för att utvidga...
Någon som fått SQ lounge access eller SAS lounge access när man flyger med SQ från CPH ? Verkar fortfarande inte vara på plats?

Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.

BCflyer skrev:Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.Klicka för att utvidga...
Svarar mig själv efter passerat CPH nu. Är EBD och valde att kreditera EB för resan för att få poäng. Dock inga status förmåner alls med en Ekonomi biljett. Dvs varken SAS fast track, lounge eller prio boarding.

Hade jag flugit SQ biz eller varit Kris Gold så hade jag fått SAS lounge access som jag förstod lounge personalen.

BCflyer skrev:Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.Klicka för att utvidga...
De (=två loungevärdinnor i samförstånd) sa att man kommer in i SAS Businesslounge om man flyger Singapore Airlines businessclass. Om man flyger Singapore Airlines ekonomiklass och har Krisflyer guldkort (dom sa att Star Alliance guldkort inte räcker...???) så får man komma in i vanliga SAS guldkortsloungen.

20250110_112457-jpg.161645

Känns som att förhandlingarna kommer att pågå lika länge som de gjorde när de försökte omförhandla avtalet om bonusresor, för att sedan rycka bort mattan efter en vecka.

intuition skrev:Jag har en fråga som jag undrar om någon kan ta upp på Stockholmseventet?Jag ska ju själv till Köpenhamn och hade tagit upp det själv, om det inte vore för den uppenbara risken att jag triggar en ny internationell storkonflikt...Hur i helskotta kan man byta ut gott&blandat mot Haribo gummibjörnar?!?Det menlösaste av menlösa kemikalieprodukter har ersatt Malaco klassiska påse av blandade smaker. Karaktär har ersatts av meh.Har inte danska staten gått lite väl långt i sin iver att fördanska SAS?Flytta gärna alla linjer till CPH men touch pas à mon serveringsvagn!!Om vi inte reagerar nu, vad kommer härnäst? Harboe sodavand? Karlens pilsner från Lidl? Polarklämma med ägg&sild på rågbrød?(Eller ja, justdetfår de gärna göra, kanske med en lille een till morgenmad)Ni förstår att det är en viktig fråga, som jag brinner för (med glimten i ögat). Har jag någon brother in arms som kan ta detta med Anko?Säg till honom att är som om KLM skulle ersätta bitterballen med köttbullar från Ikea. Då fattar han!Klicka för att utvidga...
Vet inte om min rant fungerade, men nyhet i snacks-lådan från 1/3

ska%CC%88rmavbild-2025-03-11-kl-14-20-22-png.163263

Och ja, varumärket är sålt till Fazer men originalet var svenska Mazetti, så jag tar det som ett litet nationellt plåster på såren för förräderiet att sluta med MAlmö LAkrits COmpagnie Gott&Blandat

intuition skrev:Vet inte om min rant fungerade, men nyhet i snacks-lådan från 1/3Visa bifogad bild 163263Och ja, varumärket är sålt till Fazer men originalet var svenska Mazetti, så jag tar det som ett litet nationellt plåster på såren för förräderiet att sluta medMAlmöLAkritsCOmpagnie Gott&BlandatKlicka för att utvidga...
Kul att dom tar med Smashburgarn på fler flyg. Inte hunnit prova den men verkar som att många tyckt om den!

Frukten skrev:Kul att dom tar med Smashburgarn på fler flyg. Inte hunnit prova den men verkar som att många tyckt om den!Klicka för att utvidga...
Alltså hade de erbjudit lite ketchup till så hade jag köpt den oftare. Kul grej, och ibland är man inte sugen på sallad, lax eller fralla.

Back