Senaste nytt

SAS - An evening of conversation -EBD+

intuition

Medlem
Kanske det.
Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.
I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuter
Pratar bara Arlanda då
Kastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagen
 

fcx

Medlem
Problem med dåligt väder, men jag upplever också problem med hög kabinfaktor. När planen är smällfulla och alla har vinterkläder som ska upp i hatthyllan så drar boardingen ut på tiden. SAS har generellt schemalagt väldigt kort turnaround, och man kan inte vända en A320 på 20 minuter om inte allt bagage får plats på första försöket.
 

Tobbe.O

Medlem
Kanske det.
Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.
I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuter
Pratar bara Arlanda då
Kastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagen

Det har säkerligen att göra med helgens stök med dåligt väder både i Skandinavien och igår i England.

Punktlighet går alltid ner under de kalla månaderna med avisning, blåst, snö mm

Sen så har såklart inte flygplansbristen just nu inte gjort saken bättre.
 

palmen

Moderator
Kanske det.
Har ingen fullständig analys av vare sig sas eller konkurrenter. Men jag tror det blir svårt för sS att nå till Europas (eller världens, minns inte exakt Ankos jämförelse ) mest punktliga flygbolag i november. Upplever att plan brist och väldigt tajt packade schema straffar sig.
I dag blev minst en avgång till Skellefteå, Åre, Luleå och Malmö inställda. CPH, Åbo, Berlin, Skellefteå mfl avgångar försenade mellan 30 och 60 minuter
Pratar bara Arlanda då
Kastrup också förseningar i kort distans trafiken, sent inkommande redan på morgonen och bygger bara på under dagen
Det var rejält blåsigt idag (och igår), vi flög tex LHR-HEL på strax över 2h och resan dit tog ca 3h.
Imorse på HEL-ARN så var det 30-40% längre flygtid än vanligt pga stark motvind.

Att ha helgen samt dagens flighter som någon riktlinje över punktlighet kommer med andra ord bli rätt skevt.
 

Bat

Medlem
Det som bekräftades är att SQ award kommer till våren och att SQ revenue biljett ska ge både bonus och level points. Lounge access till SQ lounger ska vara möjlig vilken dag som helst och om jag förstod det rätt så senast nästa vecka.

Från mitten av 2025 avser man att harmoniera benämning av kabinklasser med övriga bolag.
Go ändras till Economy
Plus inrikes ändras till Premium Economy
Plus long-haul ändras till Premium Economy
Plus intra Europa ändras till Business. Gäller även mellan Nordiska länder, t ex CPH-OSL.
Business long-haul: ingen ändring

En i publiken ställde fråga om att diversifiera Plus long-haul lite mer och fick applåder. Personen i fråga undrade varför cabin crew enbart kan komma ut med drinkvagnen en enda gång. Ledningen var väl medvetna om problematiken. De funderar på att utöka servicen, men man har inte bestämt vad man vill göra.
Någon som fått SQ lounge access eller SAS lounge access när man flyger med SQ från CPH ? Verkar fortfarande inte vara på plats?
 

BCflyer

Medlem
Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.
 

Bat

Medlem
Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.
Svarar mig själv efter passerat CPH nu. Är EBD och valde att kreditera EB för resan för att få poäng. Dock inga status förmåner alls med en Ekonomi biljett. Dvs varken SAS fast track, lounge eller prio boarding.
Hade jag flugit SQ biz eller varit Kris Gold så hade jag fått SAS lounge access som jag förstod lounge personalen.
 

intuition

Medlem
Någon som fått SQ lounge access eller SAS lounge access när man flyger med SQ från CPH ? Verkar fortfarande inte vara på plats?


Vad är problemet med SQ från CPH?
De listar ju SAS loungen, vad menas med att "det inte är på plats"?

Skärmavbild 2025-01-10 kl. 11.23.02.png
 
Ingen lounge alls med SQ från CPH? Spelar det någon roll om man har status med SAS eller *A. Jag har en bokning om någon vecka. Funderar på om jag ska kreditera den till SAS EBD eller Thai gold.
De (=två loungevärdinnor i samförstånd) sa att man kommer in i SAS Businesslounge om man flyger Singapore Airlines businessclass. Om man flyger Singapore Airlines ekonomiklass och har Krisflyer guldkort (dom sa att Star Alliance guldkort inte räcker...???) så får man komma in i vanliga SAS guldkortsloungen.

20250110_112457.jpg
 
Last edited:
Toppen