Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

M.K

Medlem
En sommarlinje 2020 skulle nog fungera från Göteborg. Mycket talar för att de testar att slinga en New York Linje med bl a GOT.

Swedavia erbjuder också saftiga rabatter om SAS utför minimum 20 avgångar inom fem månader från uppstart. Första halvdelen av Maj till slutet av september skulle alltså fungera bra med minst en avgång i veckan. Liten tro på mer om inte lokala företag skriver avtal med SAS.
 

coclol

Medlem
GOT har ju tryckt hårt på att de vill ha en linje till NYC.

En fågel har viskat i mitt öra att ca 170 pax per dag som reser ut från GOT har EWR, JFK eller LGA som slutmål.

Sannolikt ökar den totala efterfrågan på GOT-NYC med minskad restid. Säg att det minskar den totala restiden från GOT till NYC från kanske 11-15 timmar beroende vilka rutter man reser så kan man nog räkna in en ökad efterfrågan med 10 -20 %.

170 pax som till 100 % väljer att gå ut från GOT till NYC ska ju ändå spridas ut på ganska många konkurrerande alternativ, inte enbart SAS. Så internkonkurrensen borde kanske inte vara mördande. Eller är det på gränsen till för låg beläggning på befintliga alternativa *A?

Med rätt prissättning och inte för stor intern konkurrens så skulle man ju tycka att GOT-EWR vore ett fint alternativ för en A321LR .

Sen skall man nog inte glömma bort alla "stackars" hallänningar och smålänningar som säkert tar tåg/bil till CPH för flygning till USA som egentligen får det närmare till Göteborg. Så är det 170 från Göteborg så borde det potentiella underlaget vara bra mycktet högre.
 

Dr. Miles

Expert
GOT-New York är alltid på gång i toppen av en konjunkturcykel för att sedan aldrig realiseras, vi mins både United och Delta som lanserade linjer men aldrig började trafikera. Göteborgsföretagen är kanske för "snåla" för att betala premie på biljetter för en direktflygning, samtidigt är lojaliteten mot SK inte lika hög som i Stockholm pga. av att Göteborgsregionen är van att flyga med LH, AF/KLM, BA etc. för att ta sig ut i Europa och världen. SK är oftast det dyraste alternativet oavsett om det är resa i tjänsten eller privat.

Våra två stora bilbolag flyger mycket (bortsett från Belgien ochTyskland) på Central och Östeuropa samt Nordafrika pga. leverantörernas produktionssiter, i dessa fall tar LH/SN mycket av trafiken.
Volvo Cars har regions-huvudkontor i New Jersey, men den mesta USA trafiken går till Charlotte (fabrik) och LAX och SFO (R&D siter).
Volvo AB har sina sites i Maryland och North Carolina.
SKF har sina sites i Pennsylvania och mellanvästern.
De amerikanska underleverantörer som används har sällan sina sites i New York.

Utöver de stora verkstadsbolagen finns det hundratals med andra bolag i regionen som har ett resemönster mot New York och Nordamerika, men jag tänker scenariot med en daglig avgång som skall upprätthållas.
Jag tolkar det som att *A har en stor och lojal kundgrupp som flyger ut från GOT men inte nödvändigtvis på SK metall.

Min högst personliga och ovetenskapliga analys av underlaget för GOT-New York.

EK
Kanske inte direkt jämförbart med Göteborg men Osaka i Japan har liknande problem.

Osaka är Japans andra största stad och inklusive sin omnejd (stor-Osaka området) har de ca 20 miljoner invånare.
Områdets GDP är ca 81 biljon JPY (ca 7 biljon SEK / 730 miljarder USD), vilket motsvarar Schweiz GDP och mer än Sveriges GDP.
Trots detta har Osaka ganska begränsat antal linjer till Nordamerika (Honolulu, Los Angeles, Vancouver, Seattle) och till Europa (Amsterdam, Helsingfors, London, München, Paris).

Det sägs att folk i Kansai området (där Osaka ingår) är generellt snåla/prismedvetna. Så att det är svårt att fylla i premiumkabiner på linjerna till/från Osaka.
 
Borde komma lite info snart ang. rutter och kabinlayout tycker jag. Står på sasgroup: "Nu pågår ett arbete för att ta beslut om de första rutterna och kabinkonfigurationen. Kommunikationen om de nya rutterna påbörjas successivt under året, med start under våren 2019. Det första A321LR planet kommer att sättas i trafik under första halvåret 2020."
 

maswan

Medlem
Långt tidigare i tråden så spekulerades det om VantageSolo för hyggligt kompakt 1+1 lie flat längst fram. Thompson listar den fortfarande som "coming soon" trots att det har gått 4 månader sedan de posterna i den här tråden, och min vilda gissning är att de väntar på att den ska bli klar och certifierad för att kunna publicera hela konceptet. Förhoppningsvis dröjer det inte så länge att det försenar hela introduktionen.
 

NotRyan

Medlem
Jag tror att det kan komma någon EWR-rotation från GOT eller AAR när dom fått två eller tre A321, intill dess skulle det inte förvåna mig om dom sätter in en A321 på 927/928 alternativt 901/902 vintertid.
 
Toppen